Nog 14 nachtjes slapen. Hello Sint maarten here we come

17 oktober 2021 - Hoofddorp, Nederland

Helaas kan door Corona ook dit jaar onze droomreis naar Bali niet doorgaan maar we hebben een leuk alternatief gevonden. Een rondreis Sint maarten.

Ik hoor jullie denken: “is dat eilandje niet net zo groot als Terschelling”? Klopt! Ze zijn ongeveer even groot maar geloof mij er is een hoop te beleven. 😉

Sint Maarten heeft een oppervlakte van 87 km². Het eiland is zo’n 13 kilometer lang en 15 kilometer breed. Het is het kleinste eiland ter wereld dat tussen twee landen is verdeeld: het Nederlandse deel – met als hoofdstad Philipsburg – en een Frans gedeelte (Saint-Martin) met als hoofdstad Marigot.

Het eiland telt maar liefst 37 stranden die allemaal voorzien zijn van fijn zand en een helderblauwe zee. Het temperatuur van het zeewater ligt het hele jaar door tussen de 26 en 29 ℃. Dit geldt trouwens ook voor de dag temperatuur.🌞 Vervelend hoor…

Volgens de legende wilden de Nederlanders en de Fransen meer dan 350 jaar geleden op een beschaafde manier een verdeling maken van het eiland. En wat doe je dan? Een race, onder het genot van een drankje naar keuze, om te bepalen hoeveel hectare grond elk land zou mogen eigenen natuurlijk. De Fransman moest de kustlijn naar het noorden volgen en de Nederlander naar het zuiden. Ondertussen moesten ze de drank naar keuze nuttigen. Zodra ze het eiland omzeild waren en elkaar weer ontmoetten, werd er een lijn getrokken tussen het startpunt en het ontmoetingspunt. Hiermee werd de grens gedefinieerd.

De Fransman koos natuurlijk voor een fles rode wijn 🍷 en de Nederlander besloot jenever te gebruiken als drankje naar eigen keuze. Achteraf gezien had de Nederlander hier beter niet voor kunnen kiezen, want hij kwam uiteindelijk de Fransman in een veel nuchtere staat tegen dan hemzelf. 🥴 De vertraging door de jenever kostte Nederland behoorlijk wat land. St. Martin (het Franse deel) bestaat nu uit twee derde van het eiland en Sint Maarten (het Nederlandse deel) uit slechts één derde.

Waar of niet waar het blijft een leuke legende

We hebben donderdagmiddag 28 oktober een afspraak gemaakt voor een verplichte PCR test (🤞). Als deze negatief is en ze keuren onze inreisdocumenten goed, die je online moet invullen, nemen wij jullie vanaf 31 oktober mee voor 20 dagen en hopen natuurlijk dat jullie onze belevenissen weer gaan volgen. Wij hebben er zin in en ik sta te popelen om te bloggen. Tot snel. 😊

1. Wiesje blaauw:
    17 oktober 2021
    Oohhh leuk, verheug me weer op je verhalen!!!!
  2. Monika Geutjes:
    18 oktober 2021
    Nou dat vinden we heel leuk voor jullie en uiteraard genieten wij heerlijk weer mee met de verhalen van jullie reis en de mooie ,grappige opmerkingen! 😘😘😇😊😁❤💋
  3. Cenda:
    19 oktober 2021
    Wat leuk weer !!
    Succes met de voorpret, en ik verheug me weer op je verhalen :)