Dag 1, Amsterdam - Tel Aviv

28 september 2019 - Tel Aviv, Israël

02:50 uur, ik schrik wakker, "hoe laat is het, ik ben toch niet te laat". Nee hoor, 10 minuten te vroeg. En dan begint de race tegen de klok. Wassen, aankleden, koffie zetten, eieren bakken voor de lunch in het vliegtuig, de laatste spullen in de trolley, nog maar een bakkie koffie en na nog een derde bakkie 🍮  de laatste spullen afwassen, tanden poetsen en wegwezen. Weer gered! Strak op tijd vertrokken naar Schiphol. Selina brengt ons weg, wat een luxe is dat toch. Het is heerlijk rustig op de weg dus in no time zijn wij op Schiphol. Let the vacation begin.

Dit keer hebben we mazzel, de Jameson is in de aanbieding en met de kortingsbon van Schiphol was het helemaal een koopje. Daarna lekker een broodje gegeten omdat we daar vanmorgen net geen tijd meer voor hadden en dan wachten bij de Gate. We vliegen met EasyJet. Godzijdank vliegen we op tijd, EasyJet heeft niet de beste reputatie wat dat betreft. We zitten op rij één (voor extra beenruimte) en dat bevalt prima. Na 4 uur vliegen zetten we de daling in en zien we Tel Aviv. Eén grote grijswitte massa van vooral veel hoogbouw doemt onder ons op. Ik heb er nog gauw een foto van gemaakt. Eenmaal geland worden we met de bus naar de aankomsthal gebracht. We moeten een rij kiezen om door de douane te gaan en natuurlijk kiezen wij weer de verkeerde rij. Onze ambtenaar moest even weg. Sta je daar in een rij waar geen beweging in zit. Er zijn hier 35 rijen om uit te kiezen!!!!!!  Na 15 minuten komt er een ander en gaat de rij weer lopen. Je krijgt, nadat je goedgekeurd bent, een klein papiertje waar verder niets bij wordt verteld. Het lijkt de Gestapo wel. Ik heb gelezen op verschillende  forums dat je dit papiertje goed moet bewaren maar ook dat heeft deze man niet gezegd. Frank geeft mij zo'n papiertje en gaat als eerste door een poortje waar je dat papiertje moet scannen om dat poortje te laten openen. Geen probleem maar als ik wil lukt het voor geen meter. Mijn poortje wil niet open ook niet als ik 4 andere poortjes probeer😱 . Dan maar naar naar dat mannetje aan de zijkant voor hulp en wat blijkt, Ik heb het papiertje van Frank en hij de mijne...... hoe kan hij dan wel doorgelaten zijn? Deze man ziet de humor er wel van in en laat mij door. Als we goed kijken naar die papiertjes zien we dat onze paspoortfoto's erop staan. Hoe dom kunnen we zijn. We zouden opgehaald worden door een shuttle maar ook die is er niet. Na wat heen en weer gebel met ons hotel/appartementencomplex blijkt dat er wat is misgegaan en moeten we een gewone taxi nemen. Het is een klein half uurtje rijden en dan staan we voor de deur.

We lopen naar binnen, geen hond te bekennen. Weer bellen........ We hebben appartement 10 en daar kunnen we gewoon naar binnen. De sleutel ligt op tafel en that's it. Het is een kleine ruimte, woonkamer en keuken ineen, de slaapkamer is nog kleiner en de badkamer is aan renovatie toe. Maar, en daar komt 'ie: er zit een dakterras bij waar wij enorm blij 😃 van worden. Deze is één verdieping hoger en kijkt uit over zee. Even wat boodschappen gedaan daarna een heerlijk koud biertje op het dakterras genuttigd en om toch nog wat aan beweging te doen anderhalf uur over het strand door de branding gekuierd. Wat nog el even leuk is om te vertellen. Terwijl wij over dat lange strand lopen zien we overal borden staan dat het verboden is om te zwemmen. De zee ligt vol met mensen. Het is vandaag Shabbat, zondag in Israël en mega druk. We besluiten de dag af te sluiten met en wijntje op ons dakterras en daar ons zelfgemaakte broodje gezond te nuttigen. Wat is vakantie toch fijn. 😎