Dag 17 Kona, Big island

12 november 2018 - Kailua, Hawaii, Verenigde Staten

Soms is niets doen ook fijn

An was weer lekker vroeg op, 05:00 uur om precies te zijn. Ik was klaarwakker en ben heerlijk in de woonkamer mijn ding gaan doen, werken aan mijn blog. Zo fijn als je een aparte slaapkamer hebt. Frank heeft uitgeslapen tot 06:30 uur en daarna zijn we samen op het balkon koffie gaan drinken, ik heb eitjes gebakken en ook die hebben we op het balkon opgepeuzeld. Het weer is top en de zon schijnt volop. Vandaag is een rustdag maar om nu om 09:00 al in de zon te gaan liggen bakken is ietwat overdreven. We gaan eerst naar het centrum van Kona. Dat is ong 3.5 km lopen. Ze hebben een gezellig centrum maar wel vol met souvenirwinkeltjes. Het lijkt Marbella wel. We kijken wat rond, kopen wat blikjes bier voor vanmiddag (voor op het balkon) en wandelen daarna rustig terug. Het begint steeds warmer te worden en als we om 10:45 uur terug zijn is het al 30 graden. Hup, de bikini aan en naar het zwembad dat grenst aan het kleine strandje maar veel betere bedden heeft. En dat is alles wat we verder gedaan hebben.

Wij vonden dit eiland mooier dan Oahu. Door de hoge vulkanen valt er veel regen langs de oostelijke zijde van het eiland, ong 5000 mm per jaar. Daardoor zijn er tropische regenwouden met hoge watervallen, zoals die 135 m hoge 'Akaka-waterval' bij Hilo. De westelijke kant van het eiland is voor een groot deel droog en kaal. Er zijn hier 8 van de 13 wereldwijde klimaatzones te vinden op het relatief kleine, Grote Eiland.  Op het breedste stuk is het 150 km. Wat ons wel opvalt en dat geldt voor beide eilanden is dat iedereen zo relaxt is. Zeker in het verkeer is dat goed te merken. Bij een kruispunt met stopborden gaat er iedere keer één rijden zonder problemen. Toeteren is hier NOT DONE. Oke, tot zover onze beleving.

Het wordt tijd om de koffers weer te reorganiseren. We hebben alles er weer schoon in zitten dus klaar voor morgen. We vliegen om 09:00 uur dus willen we de grote koffer alvast in de auto zetten om morgen om 06:00 uur zo min mogelijk lawaai maken voor de buren; wel zo netjes. De volgende bestemming is Kauai, voor ons eiland nr 3. Nadat we dat gedaan hebben maken we nog één keer een mooie foto van de zonsondergang, nu zonder palmbomen maar met de rotsen op de voorgrond en...... Ik vind hem supergaaf geworden. De bedoeling was om vanavond ribbetjes te eten bij TJ's BBQ maar helaas is die dicht. Het is vandaag Veterans Day, zelfs de scholen zijn gesloten. Dan maar naast dat hele kleine winkeltje naast ons hotel en daar hebben we twee blikken champignonsoep gekocht, je moet toch wat. Het was nog lekker ook. De temperatuur is nog steeds zo lekker maar we maken het niet te laat. Wekker gezet op 04:30 uur al heb ik die waarschijnlijk niet nodig. HIHIHI.

1. Richard.:
    13 november 2018
    Niets mis mee zie ik al:-) En laatste video (van de boomhut) gekeken grandioos. Goede reis morgen naar het volgende eiland:-)
  2. Cathy:
    14 november 2018
    Heerlijk zeg! Even een rustdag is zeker niet verkeerd. Jou kennende heb je nog genoeg op de planning, haha.