Dag 2, Old Jaffa

29 september 2019 - Tel Aviv, Israël

Wat een drama van een bed. Het is een twijfelaar en ondanks dat we van elkaar houden is dit iets te klef. Daarbij komt nog dat dit bed kraakt als de hel. We hebben toch in heel wat bedden gelegen maar deze...... Je durft je in dit bed niet eens om te draaien laat staan de oudste beweging ter wereld te maken. 😕 We staan dan ook een beetje verrot op maar een kop koffie op ons dakterras doet wonderen. We halen wat broodjes om de hoek, koken een ei en ontbijten lekker buiten.

Om 10:00 uur zijn wij klaar voor vertrek. Er staat een wandeling in Old Jaffa op het programma. Het is een gratis tour wat ik online heb gevonden dus we zijn benieuwd wat we daarvan kunnen verwachten. Als we net de deur achter ons hebben dichtgetrokken worden we door Sharaf, de eigenaar, geroepen. Hij maakt ons snel even wegwijs op een kaart die we meekrijgen en net als we weg willen lopen roept hij ons na. Die taxi van gisteren wil hij ons graag betalen want dat er niemand was om ons op te halen: dat kon echt niet. Hoe lief is dat. Ook de shuttle die ons zou ophalen bij de airport was tegen betaling dus betalen moesten we toch. We bedanken hem vriendelijk en gaan dik in de zonnebrand te voet naar Old Jaffa. De zon schijnt uitbundig en de temperatuur is nu al 30 graden. Het startpunt is bij the Tower Clock in Old Jaffa. Het is een half uurtje lopen en we vinden het redelijk gemakkelijk. Het wordt steeds drukker bij het verzamelpunt en tegen de tijd dat we bijna vertrekken staan er 60 mensen. Gelukkig worden we in 3 groepen verdeeld en krijgen wij Yuval toegewezen. Een wat oudere ZZP'er die geweldig kan vertellen met hier en daar een grapje. Hij leidt ons door de oude straatjes en steegjes van deze 4000 jaar oude toen nog stad. Tel Aviv is pas in 1908 uit de grond gestampt en zo groot geworden dat Old Jaffa daar nu een wijk van is. We eindigen na twee uur op het hoogste punt van Old Jaffa waar we een prachtig uitzicht hebben over de skyline van Tel Aviv. Hier is ook een wensbrug waar je je hand op de leuning op jouw sterrenbeeld moet leggen en al kijkend naar de zee mag je in stilte één wens doen. Hij zei dat deze gegarandeerd binnen twee jaar zou uitkomen. Als bewijs liet hij zijn baby op zijn telefoon zien. Al met al is deze tour echt een aanrader. 👍 Na 30 shekel (€8,-) fooi betaald te hebben waar hij zelf een beetje om vroeg zijn we via de boulevard teruggelopen. Het strand ligt alweer vol met mensen en uit de microfoon galmt een stem "happy new year". Oh ja, das waar ook, het is hier nu t/m dinsdag Joods Nieuwjaar wat inhoudt dat het OV stil ligt en niet alle winkels open zijn.

Het is ondertussen 14:00 uur en we besluiten nog even naar de Carmel Market te lopen. Ons appartement is daar maar 7 minuten lopen vandaan en je moet hier geweest zijn. Als wij aankomen zijn ze al een beetje bezig met opruimen maar wat een markt is dit. Kramen vol met kruiden, fruit, snoep enz, enz. We kijken onze ogen uit en besluiten dat we deze morgenochtend nog een keer gaan bezoeken. 😋

We zijn wel een beetje uitgewandeld, doen nog snel een paar boodschapjes voor vanavond en gaan dan naar het strand. Deze ligt letterlijk om de hoek dus hup de zwemkleding aan en de zee in. Normaal ben ik niet zo'n zeemens maar de Middellandse Zee hier is zo lekker warm met kleine golven waar je heerlijk in kan dobberen. Nog een uurtje opdrogen op het strand en dan houden wij het voor gezien. Tijd voor het dakterras vanwaar we de zon in de zee kunnen zien zakken. We hebben twee opties...... 1: douchen, optutten en de stad in. 2: douchen en op het dakterras broodje hamburger eten en chillen. We kijken elkaar aan en zonder woorden weten we het al. We blijven lekker thuis. Dit is pas vakantie en sluiten de dag af met een heerlijke Irish coffee. 😉

1. Monika Geutjes:
    30 september 2019
    Geweldig..genoten en anders de oudste oefening op de vloer beoefenen😆😆😆😜😜😜💋💋
  2. Jeanette:
    30 september 2019
    Wat een mooie dag en beschrijving. Een goede en leuke gids maakt de geschiedenis van een stad wel levendiger.
  3. Leone:
    30 september 2019
    Heerlijk om te lezen Anita, net of je er ook bij bent.
  4. Jan:
    wat een verhaal weer.
    erg leuk om te lezen.
    Fijne vakantie verder.
  5. Saskia:
    30 september 2019
    Hoe je het bed beschrijft 😂😂.
    Wat een vrolijke markt en de zon die schijnt bij jullie heerlijk, lekker genieten.
    Dank weer voor het delen💋