Dag 7 en 8. Giethoorn

6 november 2020 - Giethoorn, Nederland

Daar zijn we weer!!!

Vandaag twee dagen in één verhaal.

We zijn gisteren lekker op tijd uit Diessen weggegaan zodat we de route naar onze volgende bestemming zonder snelwegen konden rijden. We zijn eerst naar Nuenen gereden voor een bezoekje aan tuincentrum Coppelmans. Deze kwam bij ons research als beste tuincentrum met een mooie kerstshow ook naar boven. Kom je echt alleen om een groot kerstdorp te zien dan valt dat wat tegen maar ben je op zoek naar alles wat in een boom kan dan zit je hier goed. Prachtig opgemaakte bomen in allerlei kleuren incl. de nodige "foute" bijkomende spullen. we hebben ook hier de ogen weer de kost gegeven. En ja, de portemonnee is hier dicht gebleven. 😂😂 Het weer is weer mooi. We rijden verder naar Giethoorn en zijn alleen even gestopt bij de Mac-Drive voor een kopje koffie die we samen genuttigd hebben met een broodje ei met uien en champignons die we in de ochtend nog even snel gebakken hadden. Het was best een lange rit dus toen we eenmaal aankwamen bij hotel Giethoorn zijn we even een stukje het dorp ingelopen. Je kan het je niet voorstellen maar we liepen hier helemaal alleen; geen toerist te bekennen. Voor het eten hoeven we niet te zorgen, dit is een all-inclusief hotel. De kamer is niet groot maar wel gezellig. We sluiten de dag af met film op Netflix. We hebben een HDMI kabel meegenomen en daarmee kunnen we op de grote tv via onze laptop Netflix kijken. Ideaal.....

Na een redelijke nachtrust een simpel ontbijt gekregen in het restaurant alhier. Ze hebben maar 5 kamers verhuurd dus je krijgt nu een mix van wat verschillende dingen die ze op tafel neerzetten. Bij een buffet moeten ze zoveel weggooien. We vragen nog twee broodjes extra die we mee naar boven nemen om te beleggen met carpaccio  (hadden we nog over). De wandelschoenen aangetrokken, de rugtas gevuld en met de wandelroute in de hand naar onze leenfietsen gelopen. Die fietsen zitten ook in het all-inclusief pakket. We fietsen naar het startpunt bij de VVV hier in Giethoorn en beginnen aan de 16 km lange wandeling in de zon. Het duurt niet lang voor ik mijn vest uitrek, zo warm is het. De route loopt eerst door een groot stuk van Giethoorn en vervolgens langs een uitgestrekt landbouw gebied voordat we bij het dorp Dwarsgracht aankomen. Hier wonen iets meer dan 150 mensen maar ziet er zo mooi uit. Prachtige vrijstaande huizen met rieten daken aan het water. Als we verder lopen komen we aan bij Natuurgebied De Wieden. Dit maakt deel uit van Nationaal Park Weerribben-Wieden, een enorm meren- en moerasgebied in de Kop van Overijssel. Bijna 11.000 hectare waterrijke natuur waar je kunt varen, wandelen en fietsen. Nog even in de uitkijktoren de Wiedenkiek rond gekeken voordat we Giethoorn weer inliepen.

Het is ondertussen 13:15 uur als we weer in het hotel aankomen. Hoognodig toiletteren want dat mis je echt onderweg. Er is niets open en dan is ruim drie uur wandelen best lang zonder toilet. Het is dan tijd voor een ritje in de fluisterboot, zit ook bij ons all-inclusief arrangement in.  We kunnen deze om de hoek ophalen doormiddel van een code die je moet invoeren in een kastje. Je krijgt dan de sleutel en het nummer van je boot (zo ging het ook met de fietsen). Als we net onderweg zijn komt de zon er ook bij kijken, maakt het toch een stuk aangenamer hoor. Ook hier zijn we weer in onze Remy....😕 Op zich wel lekker rustig maar wel saai. Het mag van ons iets drukker. We pruttelen dwars door het dorpje en over de plas de Bovenwijde die achter Giethoorn ligt. We mogen twee uur varen maar na anderhalf uur houden wij het voor gezien. Als we de boot weer teruggebracht hebben zijn we best wel koud en besluiten dat buiten voor ons nu wel genoeg is geweest. 🥶 We zijn helemaal rozig en zijn toe aan een hete douche.

We gaan even chillen, bloggen en lezen. Morgen gaan we weer verder naar onze vierde bestemming in Aalst. Kijken wat we daar kunnen doen in Coronatijd. We moeten wat dingen aanpassen vanwege Corona maar dat komt vast goed. Tot snel......