Dag 9 en 10, Naar het Esmeer in Aalst

8 november 2020 - Aalst, Nederland

Dag lieve lezers

Dag 9:

Het is 3,5 graad als we naar de ontbijtzaal lopen. Het voelt heerlijk fris en koel aan. We leggen alvast wat spullen in de auto, veel hebben we niet want we hebben maar een beetje ingepakt voor de 2 nachtjes hier. Na het ontbijt en de rest van de ochtendperikelen nemen we afscheid van onze Spaanse gastvrouw die ons elke avond en ochtend heeft bediend. We rijden via de Vomar, waar onze favoriete wijn in de aanbieding is, naar Dongen. Vandaag staat tuincentrum Avri op het programma. Als we aankomen staat er een kleine rij, niet omdat het heel druk is maar omdat je kar eerst goed schoongemaakt wordt. Met mondkapje op gaan we naar binnen. Het eerste stuk staat helemaal volgepropt met planten en aanverwante dingen. Het lijkt wel of het hele tuincentrum nu op een paar vierkante meter is gezet. Hier komen wij niet voor dus lopen we snel langs de te volle rekken en tafels. Maar dan........ aangekomen bij de kerstshow valt je mond open. Ze hebben hier een sfeer gecreëerd die wij nog nergens gezien hebben. Het begint al goed, althans voor mij: ik zie hier een kunststof hoepel hangen die omwikkeld is met touw. Daar kun je van alles aanhangen en met hele fijne verlichting maak je het dan af. (zie foto). Ik besluit er één mee te nemen inclusief die verlichting en de rest heb ik thuis nog wel. "Crea Bea" kan weer aan de slag. 😉 Als we verder lopen kom je bij de maquettes met kerstdorpjes. Ze hebben hier Lemax, Efteling en Luville. Het eerste stuk is Efteling, hoe kan het ook anders want de Efteling zit hier bijna om de hoek. Je kijkt je ogen uit, zelfs Langnek ontbreekt niet. In het midden ligt een vijver met een fontein en dansende van kleur veranderende ballen. Op de rand zit de kikker te wachten tot hij gekust wordt door een schone jonge vrouw en hij in een prins kan veranderen. OHHHHHH is het niet schattig. We lopen verder langs de maquette van Lemax om daar nog even te kwijlen en als we bij Luville aankomen valt Frank zijn oog op een schattig huisje "de Forest Lodge". Ach wat, we kunnen toch niet uit eten dus hup: ook die weer in de kar. We laten de kerstdorpjes achter ons en lopen door naar de opgetuigde kerstbomen en alles wat daar bij hoort. Ook hier kan het niet op. Ze hebben het plafond helemaal met zwarte doeken bekleed en zo komt alle verlichting die ze verkopen prachtig tot zijn recht en dat is niet een beetje hoor. Nog één klein hangertje uitgezocht voor in de hoepel voor we bij de kassa aankomen.

Als we buiten komen is het heerlijk weer. Mensen lopen gewoon in t-shirt en kniebroeken en dat in november. We rijden naar onze eindbestemming van deze dag. Topparken het Esmeer in Aalst. Hét vakantiepark voor waterliefhebbers: Recreatiepark het Esmeer is prachtig gelegen als schiereiland tussen het Esmeer en de Maas. De omgeving kenmerkt zich door een rijke historie, gezellige dorpen en steden en de meest unieke natuurgebieden. Na een klein uurtje komen we aan en zijn we in no time ingecheckt. We hebben een wellness huisje gehuurd met jacuzzi en sauna. De auto kan bij het huisje staan en dat komt goed uit want we willen de hele bubs weer reorganiseren. Het zonnetje schijnt nog, gauw de koelkast gevuld en met een wijntje de tuin in. Wie had dit kunnen bedenken, wij niet hoor. Het diner bestaat uit stokbrood met salades. Heel langzaam moeten we nu toch echt de voorraad gaan opmaken. 😆 Die kofferbak wil maar niet leeg worden. En dan is het tijd om de kleren uit te trekken en de jacuzzi in te stappen. Dit is de beste die we ooit hebben gehad. Je kan de stralen goed hard zetten, er zit verlichting in die je kan dimmen en hij is heter dan alle andere, kortom: ons hoor je niet meer. We liggen weer onder een prachtige sterrenhemel. Hoe kun je je dag beter afsluiten.........

Dag 10

Na een heerlijke nachtrust en koffie op bed zijn we weer klaar voor deze dag. Eerst even ontbijten dan daarna de Chicken Tonight (saté) voor vanavond klaargemaakt. Om 10:00 uur kunnen we bij de receptie onze gehuurde e-bikes ophalen. Het zijn Gazelle fietsen en die ''gaan als de brandweer". We fietsen naar Zaltbommel, daar hebben we via Google een wandeling  gevonden die ongeveer een uur duurt en die je gootspookjes laat zien. Het plan was dat we dit met onze buurtjes zouden doen maar ook hier heeft Corona een stokje voor gestoken. Het is niet koud maar wel bewolkt, we gaan vol goede moed met de beschrijving beginnen. Het eerste beeldje werd in 1993 geplaatst, nu staan er ruim 30 beeldjes in de stad. De beelden vertellen iets over de bewoners van het pand of over de historie ervan. Meestal stelt het beeld een dier voor, maar het kan ook gewoon een fantasiefiguur zijn, een sterrenbeeld of iets dat het ambacht of beroep van de bewoners laat zien. Soms is er een getal in verwerkt, een instrument of een ander stuk materiaal. Het is uniek in Nederland. Het voelt net of we met een speurtocht bezig zijn en even ben je weer kind. Mocht je ooit in de buurt zijn is dit super leuk om te doen. Zaltbommel op zich is ook ontzettend leuk om doorheen te wandelen. Prachtige gevels en keien en kinderkopjes op de weg. Wij houden ervan. Na ruim een uur hebben we ze allemaal gevonden en klimmen de fiets weer op. Even voor jullie.... Wij hebben thuis niet zo'n fiets en zetten dat ding natuurlijk op power. Joehoe, dat gaat lekker maar dan komen we er na kilometers achter dat we fout gereden zijn en moeten we terug. Ondertussen geeft onze batterij aan dat we nog maar 1 streepje hebben 😱 en moeten we nog 10 km. We schakelen over naar eco en fietsen rustig terug. PFFFF we hebben het gered. Als we afstappen zijn we 52 kilometer verder en doen onze billen au en hebben rust nodig. Daar hebben wij wel wat voor. Onze Jacuzzi staat op 40 graden en dat voelt dan zo lekker. De rest van de dag doen we niets meer en genieten van ons huisje en alles wat daar bij hoort. Morgen staat er weer een wandeling op het programma van 14 km. Hopelijk tot morgen.