Dag 7, Pearl Harbor Honolulu

2 november 2018 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Indrukwekkend.....

Vanmorgen om 04:00 uur opgestaan. Blog afgemaakt, brood gemeerd en koffie gedronken. We houden van op tijd dus stonden we keurig om 05:45 uur op de afgesproken plek die op de reservering stond. Deze ochtend gaan we naar Pearl Harbor. Op zondagochtend 7 december 1941 was de vernietigende verrassingsaanval door de Japanse Keizerlijke Marine. Hierbij kwamen 2.402 Amerikanen om het leven en vielen er 1.282 gewonden. De verliezen aan de Japanse kant waren veel kleiner, 65 militairen kwamen om of werden verwond. Een Japanse matroos werd gevangen genomen. De aanval was bedoeld om het grootste deel van de vloot van de Verenigde Staten te vernietigen, zodat Japan vrij spel zou hebben in de Pacifische Oceaan.

Als je al die foto's, verhalen en video's ziet gaan je haren echt wel overeind staan. We weten er allemaal van maar als je hier daadwerkelijk bent, is het toch indrukwekkend. Na binnenkomst kopen we er ook een audiotoer bij. Hij is ingesproken door Jamie Lee Curtis en die heeft er precies de juiste stem voor. We lopen van de ene naar de andere bezienswaardigheid, met Jamie in onze oren alvorens we met de boot naar het gezonken battleship USS Arizona varen. Op dit schip zijn de meeste slachtoffers gevallen en velen liggen er nog in. Vooraf wordt nog een imposante film met echte beelden getoond en dan komt het hoogtepunt. Helaas is de witte o zo beroemde loopbrug boven dat schip al 9 maanden dicht. Het is aan onderhoud toe maar dat schijnt zo duur te zijn dat het nog wel maanden kan gaan duren. We varen er langs, draaien nog wat rond en schieten veel foto's. Er loopt ook nog steeds olie uit dat schip en dat zijn, volgens de Amerikanen, "de vele tranen van de gesneuvelden en van het schip zelf". Na drie en een half uur moeten we weer bij de bus, volgens Frank de "camper", verzamelen en gaan we terug naar ons appartement.

De rest van de dag doen we lekker rustig aan. Maken een strand wandeling over Waikiki Beach, gaan er zelfs nog een uurtje op liggen en dobberen wat in zee. Het weer is prachtig maar wij doen het met de zon nog even rustig aan; we moeten tenslotte nog 3 weken. Na een verfrissende douche nog even chillen op het balkon en halen we wat te eten bij Steak Shack. Een afthans klein viekant tentje hier onder onze flat waar je nog geen dubbeltje aan uit zou geven. Op Internet gelezen dat ze hier een super lekker combo menuutje hebben van kip en steak met daarnaast rijst en sla. Nou geloof me, ze hebben geen woord te veel gezegd, wat was dat lekker zeg en dat voor maar € 25,-

Na het diner is het wachten op het vuurwerk. Elke vrijdag om 19:45 uur knalt het Hilton hotel wat vuurwerk de lucht in en laat dat nou precies voor ons balkon zijn. Onder ons zie je het strand vol stromen met mensen en wij zitten heerlijk op ons balkon. Fototoestel op de statief en schieten maar. Na 5 minuten is het voorbij, loopt het strand weer leeg. Al met al weer een geslaagde dag. Morgenvroeg naar een boetenmarkt en gaan we de Diamand Head (lees berg, zie foto) op lopen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monika Geutjes:
    3 november 2018
    Wat mooi het verhaal van jullie en zoals jij het brengt blijft het boeiend!!Dikke knuffel van ons..tot het volgende verhaal..😘😘😘
  2. Rob:
    3 november 2018
    Op Pearl Harbor moet je toch een hele dag zijn? of niet? Wel goed begonnen, mooi dat jullie er zijn geweest, ik hoop het ook nog eens te doen, maar dan moet wel dat Memorial open zijn!👍😃
    Mooie foto van de BB-63 USS Missouri gemaakti👌
  3. Richard.:
    3 november 2018
    Indrukwekkend idd je weet ervan van de vele beelden uit het verleden maar jullie zijn er toch maar ff geweest en je schrijft in de juiste toon:-) De boterhammetjes zijn al afgemeerd:-)
  4. Custers Paulien:
    3 november 2018
    Wow wat een trip maken jullie weer! We beleven het helemaal mee! voor het meeste echt gaaf en genieten, en idd van Pearl Harbor kan je alleen maar stil worden! Ook weer prachtige foto's hoor! Blijf genieten van deze prachtige reis!
  5. Marjo:
    4 november 2018
    Fantastisch!!!!
  6. Jos:
    4 november 2018
    Wel heel bijzonder om zo'n kantelpunt in de oorlog te ervaren 👍
  7. Jeanette:
    24 december 2018
    Ik vind de film Pearl Harbor al indrukwekkend, laat staan in het echt. Prachtig.