Laatste dag Tel Aviv

1 oktober 2019 - Tel Aviv, Israël

Vandaag hebben we eigenlijk niets te melden en dat komt omdat het hier nog steeds Oud en Nieuw is. Geen winkel open op een supermarkt na,  geen OV om ergens naartoe te rijden en omdat deze stad nog maar 111 jaar oud is, zijn er ook geen bezienswaardigheden die je kunt bekijken. Ook alle openbare gebouwen en markten zijn dicht. We hebben wel even gewandeld hoor maar dat is toch minder gezellig dan dat er meer mensen om je heen zijn. Mocht je ooit naar Israël gaan zorg er dan voor dat je hier niet bent tijdens hun feestdagen.

Onze indruk wat betreft deze stad. Aan de kust staat het vol met hoge hotels die tussen de slecht onderhouden huizen van de bevolking staan. Het strand is fantastisch. Het ligt direct aan de boulevard langs een groot deel (14 km) van de stad. De zee is warm en heeft leuke golven om in te spelen. Toen wij hier net aankwamen hoorden we constant een hard tikkend geluid. Dit bleek later een balspel te zijn wat je aan de waterlijn speelt. Honderden mensen spelen dit, je weet niet wat je ziet.  Je kent het wel, een zacht klein balletje die je keihard naar je tegenstander smasht. Ik kan het nog herinneren dat een balletje vast zat aan een elastiek en dat zat weer vast op een plankje. Oeps, ineens klink ik oud...... Hier gebruiken ze zowel houten als aluminium badjes, het de dé sport hier op het strand. Ook moet je goed uitkijken waar je loopt want het sterft hier van mensen op een step en die rijden niet alleen op de weg of op het fietspad. Nee, de boulevard wordt ook graag gebruikt.

Meer de stad in ziet het er erg verpauperd uit, het goede woord is eigenlijk troosteloos. Stroomdraden lopen overal onder, langs en achter. Ook de buitenkant van de huizen zien eruit alsof er 111 jaar lang niets aan is gedaan. Qua winkelparadijs kan ik helaas geen mening geven, happy Frank, de creditcard blijft ongebruikt. Gelukkig maakt het mooie weer een hoop goed. Dus eigenlijk zou je tel Aviv als laatste moeten doen als je rondreist, dan heb je lekker een paar stranddagen.

Onze laatste avondmaal nuttigen we in een tentje langs de boulevard. Simpel Chicken Teriyaki maar die smaakt voortreffelijk. Nog een ijsje bij de kraam ernaast en dan wordt het langzaam tijd om de koffertjes weer in te pakken. De volgende 4 nachten zullen we in Jeruzalem doorbrengen maar niet voordat we nog even naar de Carmel Market geweest zijn. Deze gaat morgen om 07:00 uur weer open dus dat wordt de wekker zetten. Krijgt Frank toch nog zijn Granaatappeljuice!!!!!

PS: leuk om jullie reacties te lezen. sommige zijn wel heel scherp opgemerkt. 😉

1. Wiesje blaauw:
    2 oktober 2019
    Ik ben zo blij met je verslag,
    Lekker gedetailleerd en zo grappig!!
    En Leerzaam voor mij 😀
    Nu leuk naar Jeruzalem, ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen!!! Dat wordt vast spannend.
    Heel veel plezier !!
  2. Leone:
    2 oktober 2019
    Heerlijk om je verslagen te lezen.
    Kijk uit naar Jeruzalem.
    Verl plezier!!!
  3. Marina:
    2 oktober 2019
    leuk om je verhaal te lezen, ik neem deze 2 tips mee: feestdagen in israel checken en tel aviv als badplaats zien, niet een cultuur snuif plek :)
    nu jeruzalem, ik sta klaar met pen en papier
    veel plezier!