Soms ben je ineens weer kind

30 september 2019 - Tel Aviv, Israël

Als we opstaan lijken we wel twee hoogbejaarden. Dat het bed ruk was wisten we al maar ook de rug komt nu in opspraak tegen dit vreselijke ding. Even rekken en strekken en de motor komt weer langzaam op gang. We hebben onze draai hier wel een beetje gevonden. Eerst koffie op het terras, dan brood halen en ontbijten terwijl we de dag doornemen.  We lopen eerst naar de Carmel Market maar wat een pech is dit. Hij is gesloten vanwege Joods oud en nieuw en Frank had zich zo verheugd op een granaatappeljuice. 😫  Als we verder door de binnenstad lopen is het al niet veel beter. De winkels zijn gesloten en door al die gesloten rolluiken lijkt het hier wel een achterstandsgebied. We komen één werkende fontein tegen en een paar zwervers die nog liggen te pitten. We lopen door naar de kust.

Wat ik nog niet verteld had is dat het hier stikt van de elektrische fietsen waar je helemaal niet hoeft mee te trappen en elektrische stepjes. Veel mensen die hier wonen rijden op een eigen step en de toerist kan ze huren. Overal door de stad staan ze. Twee bedrijven bieden die dingen aan en het enige wat je hoeft te doen is een app downloaden. Wij hebben gisterenavond "thuis" Lime erop gezet. Dit zijn de groen/witte stepjes. Je pakt zo'n step daar waar hij staat en je laat hem achter daar waar jij dat wil. Ideaal toch! Dat willen wij ook want wie vond steppen vroeger nou niet leuk. Dus toen wij bij de kust aankwamen zijn we bij de eerst beschikbare stepjes gestopt. Wat een gedoe...... De QR code op die step wilde maar niet scannen. We vragen het aan een jongeman die hier woont en hij wil het ons wel uitleggen. Wat blijkt; we hebben geen internetverbinding. Nee, de roaming staat inderdaad uit. Hij is zo aardig om ons op zijn hotspot te laten inloggen en in no time hebben we twee stepjes gehuurd. Helaas voor mij is de mijne niet zo goed opgeladen en na 5 km valt hij stil. Jammer😢het was zo leuk. Je staat erop, drukt rechts op je handgreep met je duim een knopje naar beneden en daar ga je. Dat ding gaat gewoon 25 km per uur. Als ik dan wil afsluiten lukt dat niet. OMG, ook hier heb je natuurlijk weer internet nodig,  dan maar even de roaming aan. Ook dat ging hem niet worden en nergens open wifi. Het enige wat ik kon doen is ouderwets met de voet steppen naar ons appartement en daar met onze wifi afmelden. Zo gezegd zo gedaan alsof ik weer 6 jaar oud was. Frank op zijn gemak er met zijn elektrische step achteraan.

Ondertussen is het 12:00 uur en tijd voor een frisse duik. 🏊‍♂️ Vandaag zijn de golven lekker hoog dus dat wordt lachen. Als twee kinderen springen we door de branding en deinen op de golven. Daarna nog een uurtje op het strand gelegen, het is goed toeven hier. Genoeg zon voor vandaag we willen niet verbranden dus bouwen het langzaam op. Er staat een lekker windje dus je voelt het ook niet. Ook begint de maag te protesteren. De pantoasti's die ik heb gebakken gingen er dan ook gretig in. De rest van de middag doen we rustig aan.

Na een verkwikkende douche lopen we wederom naar Old Jaffa. Het is nog erg warm als we 17:00 uur vertrekken en druk...... niet normaal. Volgens mij is heel Tel Aviv naar het strand gekomen. Ja, wat moet je anders doen als er er geen winkels open zijn. De zon gaat hier om 18:30 uur onder waardoor het redelijk vroeg donker is. Old Jaffa ziet er nog leuker uit met al zijn lampjes. Een broodje shawarma (zo schrijven ze het hier) lijkt ons wel wat. Het komt hier ten slotte vandaan. Nou, doe het maar niet!!!!!!! Het vlees is zo licht gekruid dat je het bijna niet proeft, de salade verdiende ook al geen schoonheidsprijs en de hummus die ze hier serveerde was zeker niet vers gemaakt, lees: uit een pot/emmer. Als we terug lopen zitten er overal mensen te BBQen op het gras. Dat ruikt pas lekker. 😋 Mensen houden van de avond dat is duidelijk te merken. Het was weer een heerlijke dag die we, het verhaal begint nu saai te worden, afsluiten op het dak. 😉

1. Jeanette:
    1 oktober 2019
    Die stepjes......... Onze gids in Wenen waarschuwde er al voor. Want daar heb je ze ook. Je struikelt er letterlijk over. Ze vertelde precies wat je beschreef. Maar goed, ervaring rijker en mag de pret niet drukken. Verder lekker genieten.