Wilkommen Leipzig.

4 december 2025 - Leipzig, Duitsland

Na ons ochtendritueel en een goed ontbijt checken we uit. Het bed zal ik zeker niet missen, het fantastische uitzicht wel. Onze trein naar Leipzig vertrekt om 11:09 uur van perron 12. We zijn wat aan de vroege kant en zeker de enige niet. Het perron staat om 11:00 uur ramvol. We hebben eerste class gereserveerd en op onze ticket staat wagon nr 6 maar als wij op het bord kijken schijnt deze trein maar 5 wagons te hebben. We snappen er even helemaal niets van. Wagon 5 is idd eerste class en stopt bij C. Hier werken ze met letters op het perron zodat je weet waar je moet wachten. Als we instappen klopt er natuurlijk niets van onze reservering. We gaan zitten op stoel 115 en 116 wat ook op de reservering staat en ja hoor, daar komt er een dame aan die ook 115 heeft. Conducteur erbij en die kon niets anders doen dan ons laten zitten. Hij was er niet blij mee dat ze een wagon minder ingezet hadden. Er waren meer mensen met dit probleem. Uiteindelijk heeft iedereen toch een plekje gevonden en gingen we op weg. De rit duurt ruim een uur. Naarmate we dichterbij Leipzig komen breekt de bewolking en heeft de zon vrij spel. Gelukkig maar want dat windje is behoorlijk guur. 

Als we uit het station lopen ligt ons hotel Vienna House recht voor ons. Hoe dichtbij wil je het hebben. We zijn er al om 12:30 uur en we hebben geluk, de kamer is al klaar. 🤗 Als we de kamer binnen lopen valt het toch een beetje tegen. We zitten op drie hoog in een grote kamer met uitzicht op een parkje en een straat die bijna uitgestorven is omdat je in deze straat niet door kan rijden vanwege de Kerstmarkt. Als het bed maar goed is maar dat weten we morgen pas. We pakken wat spullen uit en gaan op pad. Als we de straat inlopen zien we dat ook hier de Kerstmarkt is afgezet zodat er geen gek met z'n auto op kan rijden. Er rijden hier wel trams langs de markt en omdat ook de trambaan afgesloten moet zijn staan er per trambaan 2 mannen die constant een zware wegafzetting opzij duwen als er een tram langs moet. Wat een dievenbaan. We hebben even staan kijken maar er rijden hier heel veel trams. Die mannen zijn kapot aan het einde van de dag. 

We lopen verder het eerste deel van de Kerstmarkt op. Een klein pleintje met in het midden sprookjesland. Ook hier weer veel eten en drinken. Aan de overkant van de weg is een klein Fins dorpje en een paar houten kramen wat een Tiroler dorpje moet voorstellen. Tot nu toe niet veel soeps. Dan lopen we een brede winkelstraat in en ook hier staat het vol met kraampjes. Dit komt in de buurt. Het is nog niet druk dus we kunnen lekker goed rondkijken. Ik vind een schattig stenen Rudolfje die ik gelijk koop voor ons houten kerstboompje thuis. Aan het einde van de straat is de Markt en daar staat de grootste kerstmarkt. Hier scoor ik nog twee zilveren kerstbellen voor in de boom. Ik kan het niet laten......🙈 we zigzaggen lekker door. In de staat erachter staan ook nog de nodige kraampjes. Eigenlijk is het hele centrum Kerstmarkt. We eten een broodje en nuttigen een glühwein voor we even gaan opwarmen in onze kamer. In de vooravond gaan we de straat weer op om alles in het donker te aanschouwen. Het is nu een stuk donkerder. Je ziet op dit uur alleen maar etende en drinkende mensen. De wind is gaan liggen en ondanks dat de zon onder is voelt het gelijk een stuk aangenamer. Als avondeten kiezen we voor champignon schoteltje, niet groot, niet super maar voldoende om het ontbijt te halen.  Na anderhalf uur houden we voor gezien. We gaan lekker warm douchen en chillen. Morgen gaan we een dagje naar Chemnitz met de trein. 

Foto’s