Dag 11, met een lokaal bootje het water op....đŸš€

15 september 2023 - MĂ­thimna, Griekenland

Dit is toch wel een verborgen pareltje binnen europa. We worden wakker, doen de ramen open en voilĂĄ: daar is de zee, de zon en de romantiek. đŸ€­ We doen daarom ook iets langer over ons koffie momentje.....  Ontbijtje op het terras en ons geluk is compleet. Om even na 9 uur lopen we naar het haventje waar we om 10:00 uur met Stratis onze schipper hebben afgesproken. Deze Griek van 63 jaar heeft een prachtig authentiek Grieks bootje waar hij zo nu en dan tourtjes mee maakt. Hij adverteert niet maar per toeval zijn we hem op Facebook tegengekomen en hebben we via Messenger contact gelegd. Gisteren deze tijd afgesproken en hij was keurig op tijd. Wat een fantastische man. Getrouwd geweest met een Nederlandse waardoor hij wat steden in ons land en een paar woordjes Nederlands kent. Het water is bijzonder vlak als we vertrekken waardoor we heel goed de bodem kunnen zien. Onderweg komen we wat afval en plastic tegen wat Frank en Stratis om beurten uit het water vissen. Als we wat olie tegenkomen en twee dode vogels geeft hij dat gelijk door aan de kustwacht hier in Molivos. We varen rustig verder en spotten ons eerste zeedier, naast de gewone visjes natuurlijk, een Medusa (kwal). Door het heldere water zo mooi te zien. Daarna zien we ineens een koppie boven water komen. Een grote schildpad kruist ons pad. Prachtig om dit zo te kunnen zien door dat heldere water. Als we aanmeren bij een onbewoond eilandje lopen Frank en ik naar boven. Best nog wel een tippeltje. Het uitzicht is onze beloning en er staat een klein kapelletje. In de deur zit de sleutel met een briefje erbij de deur weer af te sluiten als je naar buiten gaat. Natuurlijk doen we dat. Terug bij bij de boot haalt Stratis voor ons een zee-egel boven water, gewoon met zijn blote handen. Wel interessant om dat diertje eens van dichtbij te zien. Nee, we hebben hem niet geaaid.Â đŸ€Ł Langzaam varen we terug en genieten van het uitzicht. We komen ook langs ons verblijf en dan zie je pas wat een fantastische plek Maria hier heeft. Aangekomen in de haven zien we bij een restaurantje de inktvissen te drogen hangen. Bijzonder gezicht hoor. De vliegen en wespachtigen genieten er ook van. đŸ«Ł We lopen door naar "huis" om wat te eten en te douchen voor we Molivos echt gaan verkennen.

Er loopt geen straat recht hier in Molivos. Dit dorp is tegen de berg aan gebouwd en sommige straatjes zijn gigantisch steil. Het eerste stuk lopen we door twee hele leuke winkelstraatjes, hier noemen ze dat Traditional market. Er rijdt een auto doorheen die duidelijk verkeerd gereden is en zijn koppeling aan het verbranden is. Wat een lucht zeg.....đŸ˜± we klimmen verder omhoog en met 30 graden en zon was dit misschien niet zo’n goed idee. De parels staan dan ook op ons voorhoofd als we het kasteel bereiken. Ik dacht dat het een fort was maar het blijkt een kasteel te zijn.  Snel wat foto's van de buitenkant gemaakt want je mag alleen met een gids naar binnen om weer af te zakken naar het haventje. Onderweg nog een restaurantje gereserveerd dat ons aangeraden werd. Op de kade een heerlijk koud biertje gepakt en wat smaakt die dan lekker zeg. We zitten hier heerlijk uitkijkend over het water en de bootjes als Maria voorbij loopt. Ze babbelt wat met de ober die ons namens haar een biertje aanbiedt. Hoe lief is dat?  Wel nog even naar huis gelopen om ons op te frissen voor we gaan dineren. Dat wordt straks weer klimmen......

Om bij restaurant Tropical Platanos te komen moeten we wel weer een steil stuk omhoog. Dit restaurantje zit op een schattig klein pleintje waar ook geen tegel recht ligt. Maar goed dat we gereserveerd hebben want het zit stampvol. Niet alleen met mensen maar ook met katten. đŸ±Â Het ziet er geweldig uit en dan maakt het ook niet uit dat je scheef zit in je stoel. Ik hang voor mijn gevoel naar links. Het eten is top, wij hadden zwaardvis en als we afrekenen staat er € 53,- op de bon. Daar hadden we zelfs een karafje wijn en een ouzo voor. Dat zijn nog eens leuke bedragen zeg! Als we thuiskomen zitten ook onze net aangekomen nieuwe buren buiten die uit Rotterdam komen. Daar nog een uurtje mee gekletst voor we de dag afsluiten. 

Morgen gaan we naar het Versteende Woud. 

Foto’s

6 Reacties

  1. Floris en Paulien:
    15 september 2023
    Wat een avonturen weer! Geniet ervan!
  2. Jeanette:
    15 september 2023
    Wow, wat is het daar prachtig ❀. Lekker genieten zeg.
  3. Monika Geutjes:
    15 september 2023
    Wat leuk allemaal maar de plaatjes zijn ook prachtig maar helaas is dat klimmen van de wegen niets meer voor mij om te doen dus geniet ik maar zo lekker mee van de Eilandjes,plaatsjes en Terrasjes 😉💋🎉🎊👋👋👋
  4. Ria Bak:
    15 september 2023
    Wat geniet ik van ook van jullie vakantie en mooie verhalen en foto's
  5. M.s. van Wijngaarden:
    15 september 2023
    Ik ben ook weer een beetje op Lesbos....Heerlijk!
  6. Saskia:
    19 september 2023
    Lesbos is zo mooi vooral de kleine steegjes met de leuke winkeltjes 😊