Dresden en Schloss Wackerbarth
2 december 2025 - Dresden, Duitsland
Wat een vreselijk bed heb ik. Het kraakt, je wordt wakker met rugpijn en mijn heupen worden hier ook al niet vrolijker van. Het kussen, als je het al zo mag noemen, daar kan ik ook geen goed woord over zeggen. Kortom: dit worden drie niet zo fijne nachten. 😳 Had me zo voorgenomen lekker uit te gaan slapen maar om 06:00 uur moest ik er toch echt uit.
Nou, genoeg geklaagd we gaan de dag gewoon positief en met vrolijkheid beginnen. En koffie op bed natuurlijk. ☕️ Het ontbijt in dit hotel is super. Er is van alles en wordt goed aangevuld. Nu kan dag twee in Dresden echt beginnen.
We kijken eerst even waar tramlijn 4 is voor vanmiddag, dan even wat boodschapjes die we even snel boven leggen voor we weer op jacht gaan naar de nog niet geziene Kerstmarkten. Het is prachtig weer maar wel waterkoud. Gewapend met sjaal en handschoenen gaan we op pad. Na 20 minuten lopen steken we de Elbe over en komen we aan bij Gustusmarkt. Hier staat een mega groot reuzenrad dat allerlei kleuren in zijn radio laat zien. In de avond is dit wel het mooist. We lopen de markt op die bestaat uit allemaal witte punt tentjes. Het is een lange straat waar ook hier voornamelijk eten en drinken wordt verkocht. Deze markt straalt zeker wel een gezellige sfeer uit. Aan het eind lopen we verder Dresden in. Dit gedeelte voelt als een wijk achteraf. Er is geen huis dat niet bekladerd is met graffiti. Volgens het kaartje zou hier ook nog een Kerstmarkt moeten zijn maar wij hebben hem niet kunnen vinden. We hebben zo al aardig wat kilometers in de benen en de maag wil ook wel wat maar niet voordat we een hete glühwein bij een vuurtafel hebben genuttigd waarbij ook het zonnetje zijn werk doet. 🌞 Nu we weer een beetje opgewarmd zijn nemen we een broodje met gesmolten ham en kaas. Handgemaakt maar wij vinden het niet heel speciaal. We kunnen er wel weer tegenaan.
Omdat Praag niet door kon gaan moesten we iets anders bedenken. We pakken tramlijn vier naar Schloss Wackerbarth. Schloss Wackerbarth werd tussen 1727 en 1730 gebouwd met een enorme wijngaard waar ze naast wijn tegenwoordig ook sekt maken. Nu in de winter is het een sprookjesslot met veel lichtjes. De rit met de tram duurt 45 minuten. Als we aankomen schijnt de zon nog maar met wat geduld wordt het toch steeds donkerder en het ziet er inderdaad prachtig uit. We krijgen het nu toch echt koud en besluiten terug te gaan voor het compleet donker is. Op de markt bij ons in de wijk eten we een heerlijk broodje biersteak met uien en lopen dan rustig terug naar ons hotel. Voor de deur dan toch nog maar een broodje braadworst, dit is ons avondeten. Gezond eten doen we thuis wel weer. 😜
We zijn koud tot op het bot. Eerst maar even acclimatiseren voor we onder de douche gaan. Hoe kunnen we dat beter doen dan voor het raam gaan zitten genieten van de kerstmarkt en al die genietende mensen onder ons. Morgen gaan we met gids een stadswandeling doen. Komen we vast meer te weten over Dresden. Wordt vervolgd......


1 ding begrijp ik niet; als je zo’n kutnest hebt dan blijf je er toch niet inliggen om koffie te drinken haha