Laatste dag Leipzig.

7 december 2025 - Leipzig, Duitsland

Na een prettige nacht en een goed ontbijt zijn we klaar voor de dag. We kunnen rustig aan doen want de wandeling start om 11:00 uur en is hier maar 7 minuten vandaan. Vandaag hebben we Matej als gids. Gelukkig hebben we de Engels sprekende tour waarbij 14 mensen zijn aangesloten. De Duits sprekende tour is 3x zo groot. 😵‍💫

We starten onze tour op het Augustplatz voor de 18 meter hoge granieten obelisk met daaromheen verschillende bronzen figuren die water kunnen spugen. Deze fonteinen uit 1886 hebben als één van de weinige dingen de bombardementen overleefd. Ertegenover staat het Gewandhaus, een wereldberoemde, moderne concertzaal, gebouwd in glas en beton. Na de nodige uitleg lopen we de universiteit binnen. Omdat het zaterdag is is het hier rustig en......lekker warm. Het opmerkelijke hoofdgebouw, Neue Augusteum genaamd, moet je van een afstandje bewonderen. Dit hypermoderne gebouw met blauw glas is net zo breed als het plein. We gaan naar binnen om wat van de historische kunst in de strakke foyer te bewonderen. Angela Merkel heeft hier ook gestudeerd. Hiernaast staat het Paulinum, een kerk en auditorium die in dezelfde futuristische stijl als het Augusteum zijn gebouwd. Het oorspronkelijke kerkje had de tweede wereldoorlog ook overleefd. Helaas vond men deze in de DDR tijd niet mooi genoeg en hebben ze het gesloopt. Zie foto. We gaan weer naar buiten. Het is gelukkig een stuk minder koud dan twee dagen geleden. 

Matej laat zien waar ooit de muur heeft gestaan, hoe de stad nu door parken wordt ommuurd en dan staan we ineens op een prachtig pleintje waar de het Nieuwe Gemeentehuis staat. Hiervoor staat nu een klein Zwitsers Kerstmarktje. Na de nodige foto's lopen we door naar de Thomaskirche. Voor deze kerk staat een groot standbeeld van Bach. Hij is hier niet geboren maar heeft hier wel 25 jaar gewoond. In Leipzig hebben heel veel componisten gespeeld. We nemen even een kijkje in deze kerk. Niet heel bijzonder maar wel groot. 

In het laatste deel van deze tour gaan we het centrum in. Het kaufhaus/commerzbank springt er gelijk uit. Niet alles wat blinkt is mooi. Te veel goud...... 🤨 Daarna moeten we met de groep een stukje over de Kerstmarkt om bij de Mädler passage te komen waar koperen beelden staat die het verhaal Faust vertellen. Faust verkoopt zijn ziel aan Mephisto (de duivel) in ruil voor onbeperkte kennis, jeugd en wereldse genoegens. Ons zegt dit verhaal niet heel veel ook al hebben we het wel op school gehad. Misschien had ik toch beter moeten opletten. 🤭 Mijn moeder zei het nog.... Voor we door gaan raken we de voet van de man die zijn ziel aan de duivel verkocht nog even aan, dat schijnt geluk te brengen. We zijn de enige niet want deze koperen schoen glimt door al die aanrakingen. We lopen ook nog even langs het standbeeld van Johann Wolfgang von Goethe die Faust schreef. Hij staat voor het oude beursgebouw op de Naschmarkt. De tour nadert zijn einde maar niet voor Matej ons nog meer passages laat zien die een verkorte route door het centrum zijn. In de één zijn wel winkels en de andere helemaal niet. Het was een leuke tour ook al bestond hij uit veel cultuur en kunst maar we begrijpen nu dat Leipzig hiervoor staat. 

Ook neem ik mijn woorden terug dat de stad ietswat saai zou zijn. Hou je van winkelen... nou, dan kun je hier je hart ophalen. Er zijn heel veel grote winkelcentra maar ook autovrije winkelstraten met grote winkelketens. Aan restaurantjes en barretjes ook geen gebrek. Kortom, we denken dat het in de zomer hier ook leuk zou zijn. 

Als het donker wordt lopen eerst even naar de Zwitserse markt. Deze is klein en heeft alleen maar eten en drinken. Ik neem een broodje scnitzel en Frank worst om het af te leren. 😂 op de weg terug nog één keer over de grote markt. Het is nu zaterdagavond en veel te druk. We houden het voor gezien. Het is zo ook wel mooi geweest. Morgenmiddag gaan we weer naar huis. Bedank allemaal voor het lezen en de reacties. Tot snel maar weer. 💕

Foto’s

4 Reacties

  1. Floris en Paulien:
    7 december 2025
    Jemig wat een worsten 🤣 bedankt voor het verslag was weer erg leuk om te lezen!
  2. Paulien:
    7 december 2025
    Of je worst lust....😁
  3. Monika Geutjes:
    7 december 2025
    Nou Floris hij schuift hem er met gemak in😂😂😂
  4. Jeanette:
    7 december 2025
    Je hebt het eeer superleuk beschreven. Dank je wel.