Ondanks dat het weer tegenvalt toch veel gedaan.

29 september 2025 - Myrina, Griekenland

Nou, ga er maar voor zitten want ik heb veel te vertellen. 

Heerlijk geslapen en voor het eerst sinds weken wakker geworden zonder rugpijn. Als ik uit het raam kijk waait het nog steeds behoorlijk en is het half bewolkt. Na het ontbijtbuffet stappen we in de auto. Onze eerste stop is de Panagia Kakaviotissa kerk die 15 minuten van ons resort vandaan ligt. De laatste 2 km is een onverharde weg waar Frank wel wat kuilen en keien moet ontwijken..

Op de Kakavos berg staat de kerk Panagia Kakaviotissa. Deze kerk is gebouwd in 1416, staat boven op een berg en toch is ze niet te zien van veraf. Deze kerk is de enige kerk ter wereld zonder dak en die is verborgen in een grot. Om de kerk te bezoeken moeten we 20 minuten klimmen via zo'n 240 ongelijke stenen traptreden. Maar dan ben je er nog niet. Een kleine afdaling weer wat trappen omhoog en een vlak stuk verder zie je een soort open huisje. Helaas, dit is een uitzichtpunt. Onderweg heb je ook prachtige uitzichtpunten over het eiland. De monniken hebben het perfect weggestopt, want tot het laatste moment heb je nog niet het idee dat je een kerk gaat vinden. En dan ineens zie je een kruis op een heuvel voor je. Nog 70 treden en ik ben er. 😳 Frank gaat die niet met mij mee omhoog, die verdomde hoogtevrees ook. Ik kan mij voorstellen dat de Ottmanen en piraten zich een ongeluk hebben moeten zoeken naar deze plek back in the time, maar ik was er en ook nog helemaal alleen. Het kerkje zelf stelt niet zo heel veel voor maar voelt wel echt Grieks aan. Ik steek een kaarsje aan die wonderwel blijft branden met deze wind. Ik neem wat foto’s en begin aan de afdaling. Samen lopen we voorzichtig naar beneden. Nu zie je het uitzicht weer van een andere kant, fantastisch. 

Het wolkendek krijgt nu echt de overhand en ook die wind wil maar niet gaan liggen. Het loopt tegen het middaguur als de thermometer net aan 20 graden aangeeft. Volgende bestemming is de opgraving Ancient Hephaestia. De laatste 4 km rijden we weer over een onverharde weg. Niet zo heel fijn als je moet plassen. 😅 Hier was een grote oude stad die toen diende als hoofdstad van het eiland. We lopen het hek door. Zit daar een zielig uitziend oude Griekse mannetje, moederziel alleen, die ons twee kaartjes geeft met €0,- erop. Hij kan ons wel in gebrekkig Engels vertellen dat het gesponsord wordt door de Europese Unie. Het belangrijkste monument dat er is ontdekt is een indrukwekkend oud theater dat één van de oudste ter wereld is. Volgens de Griekse Myhologie werd Hephaestus door zijn moeder Hera (koningin van de goden) van de berg Olympus gegooid omdat ze hem lelijk vond, waarna hij op Lemnos terechtkwam en hier aanbeden werd. Ik hou van mythologie. We zijn de enige die hier lopen, maken een rondje, nemen wat foto's en gaan door. Je kunt nog meer opgravingen zien op dit eiland maar wij houden het bij dit ene theater. Nog snel een plasje en dan gaan we weer.

We rijden door richting Mudros. Onderweg komen we door een aantal dorpjes die er stuk voor stuk verlaten uitzien. In elk dorp staan ook veel huizen die er vervallen bij staan. In onze optiek rijp voor de sloop. Ik weet ook ineens wat het grote verschil met Lesbos is. Buiten het feit dat er hier weinig bergen zijn staan er ook weinig bomen en al helemaal geen olijfbomen waar het op Lesbos helemaal vol mee staat. Het eiland doet verdord en iets wat triest aan. In Mudros aangekomen kijken we even bij het haventje. Doordat het al wat later in het seizoen is en het weer werkt niet mee is het ook hier erg rustig. De mensen die er zijn zitten in de drie restaurantjes alhier. Wij besluiten hier ook even een lunch te nuttigen. Gewoon even een salade voor de kleine trek. 🤭 Niet normaal wat een bak. Ik krijg hem dan ook niet op. Voor €28,50 zitten we letterlijk helemaal vol inclusief een drankje.

En door.....ik had gelezen dat er aan de kust bij Mikro Fanaraki een grot is waar je via de zee in kan. Dat is met dit weer, het is nu totaal bewolkt, geen optie maar we willen hem toch even zien. De grot heet Seal's cave omdat er vroeger een colonie mediterraanse zeehonden woonden. De rotsen hier hebben prachtige kleuren en als de zon geschenen had zou het water smaragdgroen zijn. Dat geluk hebben we niet. We klauteren toch even over de rotsen om een glimp op te vangen en een foto te maken. Zo, deze kunnen we ook van ons lijstje strepen.  😂 Op het zwemmen na natuurlijk!!!

We stappen weer in en rijden door soms hele smalle straatjes Kontias binnen. De beroemde windmolens in Kontias zijn aan het eind van de 19e eeuw gebouwd. Deze molens werden gebruikt om het graan te malen dat in deze regio geoogst werd. Deze molens zijn de afgelopen decennia gerestaureerd en zijn de grootste attractie van het dorp. We lopen de trappen op, wéér trappen 🤨, om ze van wat dichterbij te bekijken. Je waait hierboven uit je verschoning en het voelt gewoon koud aan. Als we naar beneden lopen begint het zelfs te spetteren. Aan de rand van het dorp staan nog 5 oude graanmolentjes. Deze hebben de wieken niet meer. 4 ervan zijn omgebouwd als hotelkamer en één ervan is een cafe/restaurantje. Hoe leuk is dat. Snel een foto en snel weer in de warme auto.

Voor we terugrijden naar ons resort rijden we nog even langs de oude haven in de hoofdstad Myrina. Dit ziet er echt gezellig uit maar omdat het nog steeds spettert besluiten we later in de week terug te keren. Wordt vervolgd......

We hebben geen overkapping op ons balkon dus dat wordt verplicht binnen zitten. Kan ik mooi aan dit verslag beginnen. Zo maak ik van de nood een deugd. 😉

Foto’s

1 Reactie

  1. Linda:
    29 september 2025
    Bijzonder landschap daar. Leuk verslag weer.