Dag 6 - Madrid

1 november 2017 - Madrid, Spanje

Super geslapen, ondanks dat we op de tweede verdieping op zo'n druk punt zitten horen we bijna niets in de kamer. Ook het ontbijt, dat we naast het hotel moeten nuttigen, is voor Spaanse begrippen uitgebreid. Om 09:00 uur gaan we dan ook met volle buikjes starten aan de lange wandeling door Madrid. Ik heb deze thuis gegoogeld en we kunnen hem redelijk dicht bij het hotel oppakken. We beginnen op de Puerta del Sol, hier ligt een tegel die "kilometro cero" heet en het exacte middelpunt van Madrid is. Van hieruit worden alle afstanden gemeten naar alle Spaanse gemeenten, steden enz. Ook Madrid heeft, net als Toledo, veel kerken; te veel om op te noemen.

We lopen dwars door allerlei leuke kleine maar vooral smalle straatjes als we ineens zicht krijgen op de Cathadral Santa Maria Real Almudena, dat is hier de stadskathedraal. Via een lange trappenpartij, waar we eerst een mooie foto van ons met de kathedraal op de achtergrond laten maken, dalen we een flink stuk. Dan besef je ineens dat de oude stad een heel stuk hoger ligt, zo'n 650 meter boven zeespiegel en hiermee is Madrid de hoogst gelegen hoofdstad in Europa. Maar als je afgedaald bent moet je ook weer omhoog dus niet veel later mogen we weer een mega trap op om bij die kathedraal te komen. Ernaast ligt het Palacio Real inclusief een wacht voor de poort. Wat een mensenmassa is hier op de been, we lopen gauw door. Ook de alleroudste kerk, de San Nicolas de los Servitas, hebben we bezocht. Ik heb er stiekem een foto binnen gemaakt. Toen we vanmorgen vertrokken was het nog bewolkt maar langzaam trekt het open en komt de zon tevoorschijn.

Het laatste stuk lopen we door Parque del Retiro, dit is het grootste stadspark van Spanje. Heel langzaam beginnen we de beentjes wel te voelen maar deze wandeling die ons langs zo veel bezienswaardigheden heeft gevoerd voltooien wij wel. Zie de foto's. Uiteindelijk om 15:30 uur komen we weer aan op "ons" plein en vleien ons op een terras in de zon om van een koud biertje te genieten. Nog een laatste rondje door de buurt gelopen om het sfeertje wat hier hangt op te snuiven voor we ons weer op gaan maken voor de avond.

Als je even niets gedaan hebt herinneren je benen je er wel aan dat er aardig wat kilometers mee gelopen zijn. 13 km met veel trappen en stijle straatjes dat voel je wel. We besluiten op het het plein om de hoek te eten. Daar hebben ze de terrassen verwarmd en ziet het er gezellig uit. Het is druk maar we vinden een plekje en genieten van een simpele maaltijd en een flesje Vedego, de wijn van Spanje. Na het eten nog een klein ijsje iets verderop gehaald en al lopend terug nemen we afscheid van Madrid. Het is een leuke en gezellige stad die je zeker eens gezien moet hebben maar onze voorkeur gaat op dit moment toch uit naar Valencia. Iets minder massaal en wat kleiner opgezet. Morgen naar Cuenca, de laatste stop voor we weer terug keren naar Valencia.

1. Monika Geutjes:
    2 november 2017
    Toppie anita en frank
    Wat zullen jullie gespierd thuis komen😁😁😁
    Worden we vast jaloers op...
    Enyoi en tot snel weer op een lekker bakkie!!💋💋💋💋
  2. Jos:
    2 november 2017
    Leuke reis, bedankt voor de tip, Toledo in 2 dagen! Veel plezier nog !
  3. Jeanette:
    5 november 2017
    Ziet er supergaaf en mooi uit. Komt op de bucket list.