Dag 20 en 21, San Diego

24 april 2024 - San Diego, California, Verenigde Staten

Maandag 22 april: zoals ik al schreef “er is weersverandering op komst” en inderdaad. Als ik de gordijnen opentrek zie ik alleen maar een grijze massa boven ons hoofd. Ik steek één teen onze veranda op en weet genoeg. Gauw die deur weer dicht. Dit wordt een dagje binnen vermaken. Dat kan hier gelukkig, er is genoeg te doen. In het theater laten ze zien hoe het leven aan boord van een schip eraan toe gaat en het ontstaan van Holland Amerika Line d.m.v. filmpjes en crew die hun verhalen vertellen. Erg interessant, dat blijkt wel want het zit afgeladen. Als laatste vult het theater zich met medewerkers en komen ze uit alle hoeken en gaten tevoorschijn. Ze krijgen een daverend applaus voor al het werk dat ze doen.

In de middag spelen we bingo. Doen we anders nooit maar je moet wat als het koud is. Ook hier is het heel druk want de hoofdprijs is $2000,- Helaas vallen wij niet in de prijzen  😔 Nou dan nog maar even het casino in. We zijn geen gokkers en snappen helemaal niets meer van die kasten dus spelen we op safe en gaan een half uurtje achter een muntenschuiver zitten. Je weet wel, zo’n kast waar je 25 dollarcent in gooit, die moet dan andere muntjes naar voren schuiven zodat wat over de rand hangt naar beneden valt in jouw bakje. We speelden dit vroeger op de kermis. Voor $5,- hebben we plezier gehad.
Het is echt onbehagelijk dus wat doe je dan….. We gaan ons opwarmen in de spa. Het is daar zo lekker warm en dat vinden de spieren en koude voeten ook. 😂
Als we bijna klaar zijn met het diner begint er ineens iemand muziek te spelen en vertelt daarbij dat we morgen afscheid gaan nemen van een groot deel van de crew en dat doen ze hier op wel een hele speciale manier. Ze lopen allemaal door de eetzaal terwijl wij gasten met onze servet zwaaien. De hele zaal doet daar aan mee wat een  leuk tafereel oplevert en zo laten we onze waardering voor ze zien.

Dinsdag 23 april: Het eerste wat ik doe is naar buiten kijken en gelukkig zie ik hier en daar wat stukjes blauw. Ook is het minder koud. Het is pas 05:30 uur dus dat komt wel goed. We ontbijten ook vroeg want om 07:00 uur komen we aan in San Diego en wij willen dan klaar zijn. Iedereen moet hier voor 10:00 uur van boord zijn. We zijn aangekomen in Amerika en daar moet je allemaal door de douane heen. Doe je dat niet dan word je naam omgeroepen. Het schip mag niet vertrekken als niet iedereen door de douane geklaard is.

San Diego ligt in het zuidwesten van de Amerikaanse staat Californië, tegen de Mexicaanse grens. Met 1,3 miljoen inwoners is het een van de grootste steden van de Verenigde Staten van Amerika. Als we langzaam de pier naderen zien we een grote marine basis inclusief 2 patrouilleschepen en een eigen vliegveld. De haven hier is heel groot. Wij zijn één van de eerste die van boord gaan. We gaan op eigen gelegenheid de stad verkennen en willen natuurlijk op tijd terug zijn.

Eerst lopen we langs de kade naar de USS Midway. Dit vliegdekschip werd in 1945 in dienst genomen en werd in 1992 uit de vaart gehaald, kort nadat het nog in actie was geweest in de golfoorlog. Het was tot 1955 het grootste marineschip ter wereld dat nu dient als museum. Op het moment dat wij daar lopen is het nog niet eens open. Ook is het jammer dat een deel van dit schip is ingepakt. Waarschijnlijk zijn ze het aan het restaureren. We lopen verder en komen uit bij het wereldberoemde beeld Kissing Statue dat te zien in San Diego Harbor.  De officiële naam is Unconditional Surrender Het is een enorm groot beeld van een matroos en een tandartsassistente die elkaar op 14 augustus 1945 kussen op Time Square nadat ze gehoord hebben dat Japan zich had overgegeven en dat de tweede wereldoorlog ten einde was.
Niet ver van dat beeld vind je a nation salutes to Bob Hope & the Military. Een komiek die soldaten tijdens de oorlog bijstond en hun het gevoel gaf dat Home niet zo ver weg was. Je hoort zijn stem en grappen van toen terwijl hij tegenover nogal wat standbeelden van veteranen praat. Sommigen valide, anderen gewond of in een rolstoel. Het is of Bob Hope een komedie speelt tijdens een USO-show. Veteranen die op bezoek komen zullen dit gedenkteken prachtig vinden.

Het wordt steeds iets warmer en nu en dan komt ook de zon even om de hoek kijken. We wandelen verder naar de wijk Gaslamp Quarter. De naam zegt het al: in het Gaslamp Quarter vind je oude gaslantaarns langs de straat. Nou ja 'gas'lantaarns... er zitten tegenwoordig wel elektrische lampen in. Aan de authenticiteit doet het echter weinig af. Ooit was het Gaslamp Quarter een trekpleister voor zeelui en was het erg ruig. Nu is het veranderd in een gezellige wijk met modieuze winkeltjes, kunstgalerijen en gezellige eetgelegenheden. De oorspronkelijke Victoriaanse huizen zijn in hun oude glorie hersteld. We vinden het erg leuk om doorheen te lopen. Helaas is er nog veel gesloten maar we denken dat het in de avond erg gezellig is.
Het vestje gaat uit en we stappen verder richting het Balboa Park. Dit park is 5 km2 groot. Je vindt hier museums, prachtige tuinen en de zoo, één van de mooiste dierentuinen ter wereld. In 1977 werd het park en de historische gebouwen erin beschermd als National Historic Landmark. Het is prachtig hier. Overal om je heen lopen eenhoorns die je bijna kunt aaien. We lopen langs fonteinen om vervolgens uit te komen bij de rozen en cactustuin. Alle rozen geven geur af, het ruikt heerlijk hier. De mooiste roos is de Neil Diamond. Roze en wit door elkaar… als we die nou eens in Nederland zou kunnen krijgen?

Tijd om naar ons schip te gaan. Als we richting de haven lopen komen we uit bij het vliegveld; je kan hier de vliegtuigen bijna aanraken zo laag komen ze over de huizen. Het is vrij heuvelachtig dus je kan heel goed op het vliegveld kijken. Er is één baan waar ze  om beurten landen en stijgen. Eénmaal terug zien we veel nieuwe gezichten. Naast al dat personeel zijn er hier in San Diego ook 800 passagiers van boord gegaan. Al deze nieuwe mensen gaan na Vancouver door naar Alaska.
De bewolking is weer dikker geworden waardoor het op het dek te koud is. Denk dat we dit gaan houden tot Vancouver. 😵‍💫 De aankomende twee dagen zijn zeedagen en zullen we andere bezigheden moeten bedenken. Eén daarvan is een massage morgen. Lijkt ons heerlijk……

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monika Geutjes:
    24 april 2024
    Wat een verhaal weer!! Nou geniet lekker en als jullie weer thuis zijn horen we jullie verhaal graag persoonlijk onder het genot van......😉😂💋😂
  2. Floris:
    24 april 2024
    Jammer dat het weer is omgeslagen!
    Wel weer een mooie ervaring rijker in San Diego! Mooie stad denk ik. Suc6 met je vermaken de komende 2 dagen. En troost je in Nederland is het weer nog niks veranderd; harde wind en veel regen, dus je kan het altijd slechter treffen 😉 groetjes Floris
  3. Wiesje blaauw:
    25 april 2024
    San Diego klinkt geweldig! Nog veel plezier maar dat zal wel lukken!
  4. Jeanette:
    27 april 2024
    Mooi reisverhaal over San Diego samen met de foto's. Komt op de bucketlist. Voor jullie nog verder genieten van de reis.

Jouw reactie