Dag 26, Vancouver

30 april 2024 - Vancouver, Canada

Om 06:00 uur zien we de skyline van Vancouver verschijnen. Net als veel grote steden één en al torenflats. Ook hier zijn we al eens geweest. Nog een laatste ontbijte; dit gaan we echt missen, elke dag eieren zoals jij ze wilt. We zeggen al die aardige bediening hier gedag en nemen afscheid van Rob en Sandra. Hele leuke dagen met ze gehad.

We piepen voor de laatste keer ons pasje als we de New-Amsterdam verlaten…. ‘no way back’ zegt ons kaartje nu. 😪 We komen zeker terug voor een andere cruise.  We lopen eigenlijk gelijk de Burrard Street in waar we na 25 minuten ons gelijknamige hotel zien. Het regent maar het is niet koud. Het is nog geen 9 uur dus de kamer is nog niet klaar. Koffers in de stalling en de wandelschoenen aan. Eerst lopen we naar Gastown.  In deze oudste historische wijk van Vancouver staat de Gastown Steam Clock. Deze klok werd in 1977 gebouwd. De klok wordt (deels) aangedreven door stoom. Elk uur fluit de klok en komt er stoom uit de bovenkant van de klok. Om het kwartier fluit de klok ‘the Westminster Quarters’; dezelfde melodie als de Big Ben in Londen. We nemen een foto van de klok en we lopen verder.
Het is zondag en erg stil op straat op wat zwervers na. Hoe dichter bij centrum hoe meer zwervers. Het lijkt San Francisco wel. Bij Twisted Fork gaan we koffie drinken. Hier serveren ze alleen French press koffie. Je kent het wel. Een glazen pot met koffieprut die je even moet laten staan om vervolgens  de koffie heel zachtjes naar beneden te drukken. Dat zie je niet veel meer maar dat is el erg lekker. De regen wil maar niet stoppen als we via China Town naar de Sea Wall lopen. Een 28 km lang pad dat ononderbroken langs de waterkant loopt. Wij lopen er een deel van. Hier joggen veel mensen en ik durf te wedden dat het in de zomer hier afgeladen is. Het is ook erg mooi aangelegd met veel bloemperken.
Aan de overkant van het water zien we Granville Public Market op een gebouw staan. Er is leven dus dat moet open zijn, de blaas is nu toch wel redelijk gevuld. 😣
Granville Island ligt midden in Vancouver. Met de bijnaam ‘de buik van Canada’ kan je vast al raden waar Granville Island het meest bekend om staat. Juist! Het eten natuurlijk. De enige manier om daar te komen is met de aquabus en dat doen we dan ook. Voor €5,- pp varen we binnen 5 minuten naar de overkant.  Gelijk te zien een keurig openbaar toilet. Alleen dat al was die €5,- waard. Er is hier een grote overdekte foodmarket. In deze overdekte markt kun je heerlijke versproducten kopen om zelf mee te koken of haal je een verse maaltijd uit een van de wereldkeukens. Daarnaast zijn in de omgeving nog allerlei andere winkeltjes en art stores. Na hier wat rond gedwaald te hebben nemen we de aquabus weer terug. En wat blijkt…… we zijn 5 minuten van ons hotel af. Mooi, ik kan wel weer wat rust gebruiken. Nog even snel naar de supermarkt voor wat ontbijt morgen, we moeten al om 04:30 uur weg, en dan checken we echt in. De kamer is prima en het bed ligt goed dus ploffen we neer en doen niets meer. Ook weer niet helemaal waar. We hebben ons in de vooravond nog even naar de Subway gesleept voor een broodje en die op de kamer opgegeten. Om 21:00 uur ging ons lichtje echt uit. 😴

1. Custers Paulien:
    30 april 2024
    Leuk die klok! En ja het is in Vancouver zo groot dat je zo wat kilometers wegloopt!
    Jammer dat er nu daar ook al van die droeftoeters zijn.
    Wat kan je dan blij zijn met een toilet hè!
    Groetjes en blijf vooral genieten!

Jouw reactie