Dag 7 - Madrid naar Cuenca

2 november 2017 - Cuenca, Spanje

Na weer een voortreffelijk ontbijt zijn we om 10:00 uur Madrid uit gereden, maar niet voordat we € 50,- parkeergeld hebben neergeteld. Dan hadden we nog 20% korting. Niet meer over nadenken, we moeten verder. Omdat we toch bijtijds weggereden zijn besluiten we de "vermijd snelwegen" route te rijden. Qua km net zoveel alleen dubbele reistijd. Probleem is alleen dat de TomTom die in de auto zit deze optie niet heeft. Het eerste stuk hebben daarom via Google Maps op mijn telefoon gereden, heerlijk dat je je eigen Mb's mag gebruiken. Het is een prachtige route dwars door de bergen heen met behoorlijke afdalingen. Het weer is prachtig, niet heel warm maar met vriendelijke wolkjes.

Om 13:00 uur komen we aan bij appartement Cueva del Escardillo. Als we langs rijden vragen we ons af of we wel goed zitten. De deur is op slot en er is niemand te bekennen. Ik heb het telefoonnummer en natuurlijk krijg je iemand aan de lijn die alleen maar Spaans spreekt. Met de drie woorden die ik spreek begrijpt hij dat we voor de deur staan. Als we door de voordeur zijn moeten we via een andere deur de kelder in. Waar zal dat toe leiden? Beneden komen we een appartement binnen dat echt op een grot lijkt. Er is een klein raampje met een houten trapje ervoor en als je dat beklimt kom je op een mini balkon. Je hebt een prachtig uitzicht maar als je naar beneden kijkt schrik je. We zitten letterlijk in een rots.

We gaan beginnen met het oude gedeelte van Cuenca maar niet voordat we een prachtige wandeling gemaakt hebben langs de rivier Rio Júcar en door de bergen. My God, wat een geklim. Uiteindelijk komen we boven en zijn we bij de eerste bezienswaardigheid, de Barrio del Castillo. Hier staan nog wat ruïnes en je hebt hier een prachtig uitzicht over de stad. Na een koude Cerveza en een simpele lunch beginnen we aan de afdaling door het dorp heen. We lopen naar de Plaza Mayor waar de Catedral de Santa María y San Julián de Cuenca staat. Erachter ligt de El Puente de San Pablo, deze brug is een loopbrug over de rivier Huécar. Vanaf de brug heb een prachtig uitzicht op de hangende huizen waar Cuenca bekend om is. Er zijn er nog maar een paar over die nu dienst doen als museum. Nog even een foto van de toren van Mangada voordat we weer voor de deur van ons appartement staan.

Na een sanitaire stop gaan we ook nog even door de stad beneden lopen maar daar is niet zo heel veel te zien. Wat winkels maar vooral troosteloos aandoende huizen. Je zou er geen stuiver voor geven. Omdat we de late lunch nog aan het verteren zijn hebben we beide geen behoefte om nog uit eten te gaan; we besluiten een pizza te halen bij Domino's Pizza. Wat een crime om 1 pizza te krijgen die we mee willen nemen. Er staan allemaal jongelui in die zaak maar geen van allen spreekt ook maar een beetje Engels. Uiteindelijk is het toch gelukt en ja, we hebben zelfs de pizza gekregen die we wilden hebben. De rest van de avond doorgebracht in onze "grot". Morgen laatste rit naar Valencia.

1. Monika Geutjes:
    3 november 2017
    U weer zulk prachtig verhaaltje van jullie en ook weer mooie foto's ervan.
    Heerlijk om jullie zo te zien genieten van al het moois op jullie weg!!😁😯☺💋💋💋💋💋
  2. Jeanette:
    5 november 2017
    Heel apart die slaapplek. Verder weer prachtige foto's.