Aan alles komt een eind

25 juni 2017 - Gent, België

Bij het opstaan is het grijs en grauw, zal dit dan de eerste slechte dag worden? Na een verfrissende douche, want wat was het warm vanacht in ons stappelbedje, gaan we ontbijten. Omdat het toch iets te koud is moeten we dit binnen doen in onze slaapkamer/keuken en dan besef je maar weer dat je eigen haard goud waard is. Het is behelpen en daarna vertrekken we richting het centrum van Gent. We laten de auto thuis en nemen bus 3 die zich op een paar minuten afstand van ons appartement een halte heeft. Naarmate we dichter bij het centrum komen wordt het steeds drukker in de bus. Gent is de hoofdstad van de Belgische provincie Oost-Vlaanderen.

We hebben een stadswandeling gevonden zodat we meeste bezienswaardigheden in het centrum kunnen bekijken. Het staat hier vol met oude gebouwen, kerken en kathedralen. We beginnen bij de Sint-Niklaaskerk, als je dan op de Sint-Michielshelling staat en je draait je om dan zie je de mooiste Gentse torens op een rijtje: Sint-Niklaaskerk, Belfort en Sint-Baafskathedraal. We lopen verder en wandelen over de Korenlei met rechts de Graslei. Op de Korenlei is het hotel Mariott. Je moet er zeker eens binnenstappen. Op de gevel staan een duo zwanen afgebeeld. Hebben ze ruzie? want ze staan niet kijkend naar elkaar afgebeeld. De verklaring moet gezocht worden in de middeleeuwen. Het gebouw huisvestte ooit … een bordeel. Een zwaan die naar links keek, stond voor ‘drank’. Een zwaan die naar rechts keek, stond voor ‘vrouwen’. Even een leuk en weetje tussendoor.(zie ook de foto).

Vanaf hier vertrekken er ook bootjes die door de grachten varen en omdat het nog droog is pakken we die gelijk even mee. Erg leuk om te doen en zeker ook leerzaam. Het duurt 40 min en dat voor € 7,- pp. Eenmaal terug op de kade vervolgen we de wandeling die ons ook langs de enige overgebleven middeleeuwse burcht Gravensteen brengt. Er is te veel om op te noemen hier in Gent. Het begint te miezeren als we halverwege de wandeling zijn dus duiken we een terras op in de hoop dat het het stopt. Dat doet het niet helemaal maar het wordt minder. Als we de route uitgelopen hebben en veel foto's hebben geschoten gaan we naar de frituur voor een heerlijke grote zak vlaamse frieten met mayomaise; ja, ik weet dat ik dat pak straks nog aan moet. Nog even winkelen in het mega grote winkelcentum hier en dan is het tijd om met bus 3 weer huiswaarts te gaan.

We hadden van de eigenaar alhier gehoord dat je lekker kan eten in een restaurantje om de hoek. Pech voor ons want vandaag zijn daar besloten feesten. Lang leve Google want in no time hebben we restaurant Ichiban gevonden op anderhalve km lopen van ons app. De keuze bestaat uit tal van Oosterse gerechten van onder meer Chinees, Japans, Thais en nog veel meer lekkers. Je mag zoveel bestellen als je wil en dat 5 rondes lang. Nou, geloof me: we hebben maar 3 rondes gehaald. Echt geweldig. Wat heerlijk is het dat je dan een stukje terug mag lopen. Het is ondertussen 22:00 uur dus nog even snel de badkleding aan om nog een uurtje te genieten in de jacuzzi. Het begint al te schemeren en dat maakt het nog leuker. Nog een laatste Irish Coffee om het kompleet te maken en daarmee eindigt deze vakantie. Morgen na het ontbijt gaan we huiswaarts. Ik hoop dat jullie weer genoten hebben en tot de volgende reis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hanny:
    25 juni 2017
    Het was weer een leuk reisverhaal en heb het met plezier gelezen. Fijne terugreis.
  2. Monika Geutjes:
    25 juni 2017
    Ook wij hebben weer genoten van jullie verhaal.Safe Trip home...xxx
  3. Jolanda:
    25 juni 2017
    Was zeker weer genieten van de mooie reisverslagen.
    Veilige reis naar huis.
  4. Michel Schomakers:
    26 juni 2017
    Bedankt voor het delen van jullie belevenissen en tot de volgende berichten. groetjes Michel