Dag 1, Hoofddorp - Dijon

4 juni 2023 - Dijon, Frankrijk

Bonjour mes amis.

Om 20:00 uur vertrekken we richting bed. Ik weet dat dit kinderbedtijd is maar na twee nachtdiensten en Frank drie vroege diensten lukt het ons aardig om na een half tv kijken de luiken te sluiten. Wekker gezet om 01:45 uur maar natuurlijk was ik een half uur voor de wekker mijn bed al uit. Ik vind het best spannend zo'n reis met de auto. Wat moet ik allemaal mee??? We willen ook niet als pakezels hotel in, hotel uit lopen. Ik maak Frank wakker als het tijd is en na het ochtendritueel of moet ik nu zeggen nachtritueel en een kop koffie maken we broodjes en koffie voor onderweg. Klokslag 03:00 uur vertrekken we. Het is nog echt donker maar de volle maan volgt ons en geeft een hele fijne sfeer af. Binnen twee uur rijden we België in en vier uur later staan we te tanken voor 1,55 euro in Luxemburg. De reis volgt voorspoedig. Onderweg zeggen we nog tegen elkaar dat we koelbox niet horen. Het is een stille maar zo stil? We kijken later wel.

Na een kleine 800 km komen we om 11:30 uur op onze eerste echte stop aan: Les Planches-Prés-Arbois. De beoogde parkeerplaats naast de kerk was vol dus dan maar 500 meter verderop parkeren. Het is tijd om de benen te strekken en deze nu toch wat stijve lijven kunnen wel wat beweging gebruiken. Na ruim een half uur lopen, voornamelijk bergopwaarts, komen we aan bij La Cascade des Tufs. Het is een soort van waterval. Door het kalkrijke water is er een soort van gesteente gevormd. Door al dat kalk zijn prachtige vormen ontstaan. Niet hoog en ook niet mega breed maar met al dat groen eromheen gewoon prachtig. We maken wat foto's en hier is ook gelijk onze eerste selfie een feit. Aan de linkerkant kun je omhoog klauteren om boven de waterval te komen en dat doen we natuurlijk. Als een stel kinderen trekken we ons via allerlei boomwortels omhoog. Ook boven zijn er prachtige waterpartijen die een kiekje waard zijn. Via een paadje aan de buitenkant lopen we weer naar beneden. Het weer is prachtig. 26 graden met een briesje dus prima te doen. Weer aangekomen bij de auto steken we de stekker van de koelbox er maar niet meer in. Hij doet het niet en Frank vindt er toch een vreemd luchtje uitkomen.

Tijd om naar ons eerste hotel te gaan. Na 1:45 uur rijden zonder tolwegen komen we aan in Dijon. Hier blijven we twee nachtjes in het Ibis styles Dijon Central hotel. Midden in het centrum met een parkeergarage voor de deur. Als we de auto een mooi plekje gegeven hebben merken we toch dat we meer mee zeulen dan ons lief is. Gelukkig hebben we nog net op de valreep een opklapbaar steekkarretje gekocht dat 60 kilo kan dragen (voor de koelbox en een tas) en die komt nu echt goed van pas. Daarnaast nog twee trolleykoffertjes een tasje met schoenen, een tasje met waterflesjes en koffiebekers en vesten.

Onze kamer is klein maar heeft wel een schattig balkonnetje met een bistro zitje. We gooien de spullen neer en steken de stekker van de koelbox in het stopcontact. Nee hoor, niets..... tot we deksel open doen. De fan begint letterlijk te janken en Frank ziet al snel het probleem. Er heeft een champagnefles onder de fan gestaan en die heeft het rooster ingedeukt. Hierdoor kon de fan niet meer draaien. Helaas konden we hem niet meer uitdeuken maar verwijderen wel. Probleem opgelost en dus hoeven we morgen niet op zoek naar een nieuwe.  We trekken een biertje open en gaan even zitten op dat balkonnetje. Onze kamer is op 4 hoog en mijn mannetje moet even een manier vinden hoe hij gaat zitten op dit 70 cm brede richeltje. Die verdomde hoogtevrees ook. Half binnen, half buiten lukt het. Tijd om even door Dijon te lopen, een soort voorverkenning want morgen gaan we d.m.v. een wandeling die we online hebben gevonden alle hoogtepunten van Dijon bekijken en we gaan ook een toer door de mosterdfabriek doen. Maar dat is voor morgen. Na een rondje centrum en even in het museum gegluurd te hebben strijken we neer op een terras op Place de la Liberation. Een groot plein plein vol met terrassen voor het paleis des ducs de Bourgogne. We nemen twee witte wijn wat ons € 10,- kost. Vakantie is duur......... :( We lopen weer terug en komen in een prachtige winkelstraat terecht. Het is nu zondag en dan is alles hier dicht dus ook die geven we morgen een tweede kans. "Thuis" nog even chillen, lees: blog schrijven op het balkon, voor we ons opmaken om uit eten te gaan.

We hadden thuis al een beetje zitten googelen waar je leuk kon eten en zo Grill en Cow gevonden. Na de recensies gelezen te hebben toch maar besloten om te reserveren en dat was maar goed ook. Helemaal volgeboekt. Ze hadden nog wat tafels aan de overkant van de straat neergezet maar daar wil je echt niet zitten. Dan mis je de sfeer van dit leuke restaurant. Wij kregen een tafel op de grens van binnen en buiten: helemaal goed. Wij zijn nogal vlees mensen en laten ze hier nou carpaccio hebben. Dit kom je echt niet veel tegen in het buitenland en lekker dat hij was. Daarna een biefstukje met friet. Volgende keer gaan we wel iets anders proberen maar voor onze eerste vakantiedag was dit heerlijk. De temperatuur is nog steeds heerlijk. Als we weer op de kamer komen  schuiven we nog even het balkon op om deze geslaagde dag af te sluiten met een Irish coffee. Morgen meer over Dijon.

1. Jeanette:
    4 juni 2023
    Mooie foto's, mooie omgeving. Geniet van jullie vakantie.
  2. Marjolijn:
    5 juni 2023
    Weer helemaal leuk om met jullie op vakantie te gaan😊
  3. Floris:
    5 juni 2023