Dag 2, Dijon

5 juni 2023

We hebben aardig geslapen. In deze kamer is geen airco dus de ramen open gedaan. Het nadeel is dat je vanaf 5 uur wakker bent door allerlei schoonmaakdiensten die door de straat heen gaan. Toch nog blijven liggen tot 7 uur. Koffie op bed, journaal erbij en relaxt wakker worden dat is echt ons ding. We hebben een USB kabel bij ons die je bijna in elke tv kan doen en die we dan weer in onze laptop stoppen en zo kijken we onze eigen tv en zelfs wat je opgenomen hebt kun je kijken op de grote tv. Lang leve de techniek van tegenwoordig.

Het ontbijt in dit hotel is boven verwachting goed. Je kan hier zelf je eigen eitje koken en verse jus d`orange persen. Wij raden iedereen dit hotel aan ook omdat het midden in het centrum van Dijon is. Na het ontbijt gaan we een wandeling doen van 5 km dwars door de stad. Het leuke van Dijon is dat ze een soort uiltjes route hebben. Overal op straat liggen messing uiltjes die je de weg wijzen. Als je het uiltje bij de kerk met je linkerhand aanraakt brengt dat geluk. Dat uiltje is bijna onherkenbaar door alle aanrakingen.

We hadden via een Belgische site een wandeling gevonden die grofweg wel deze route volgt maar daarbij ook wat informatie geeft. Water mee want het is hier 26 graden en om 09:00 uur in de ochtend vertrokken. Het eerste deel herkennen we van gisteren. We lopen verder en zien dat Dijon echt het bezoeken waard is. Mooie oude gebouwen en veel museums mocht je daarin geïnteresseerd zijn. We lopen deze ronde van 5 km met veel plezier. Aansluitend zouden we een tour hebben in de mosterd winkel/fabriek. Staan we daar voor een dicht winkeltje en wat blijkt ......... Onze tour is 100 km verderop. Ze hebben twee vestigingen met dezelfde naam. Gelukkig kostte dit maar € 10,- . Wat jammer, we hadden ons hierop verheugd. Soms gebeuren dit soort dingen. We laten het los. We drinken wat op een terras en gaan naar ons hotel om schoenen te wisselen en de waterfles opnieuw te vullen. Daarna lopen we naar Carnot Sadi Monument. Een waterfontijn die zeker de moeite waard is. Na de nodige foto's lopen we terug en gaan even langs de supermarkt en kopen een broodje om "thuis" op het balkon te eten. We hebben Dijon wel gezien en kunnen het iedereen aanraden die deze kant op gaat.  We gaan vandaag vroeg naar bed want de wekker staat om 05:30 uur. We willen hier morgenochtend nog even de beroemde markt meemaken en daarna gaan we door naar onze volgende bezienswaardigheden.

We maken het

1. Monika Geutjes:
    5 juni 2023
    Heerlijk om te lezen...jammer voor de verkeerde plaats maar weet zeker gaat goed komen de rest..en het lekkere koele vocht glijdt er zo in 😂😂😂😉😉😉😀😘💋
  2. Jeanette:
    5 juni 2023
    Jammer van de toer. Maar... Het lijkt wel of je tekst niet af is. Hij stop in eens bij de waterfontijn.
  3. Rosalie Westerman:
    5 juni 2023
    Prachtige stad, ik heb daar vrienden wonen, en je bent vlak bij mijn huis.
    Geniet van jullie vakantie in dit heerlijke land.
  4. M.s. van Wijngaarden:
    6 juni 2023
    Wat een mooie stad zeg, ik hoop dat de markt jullie vroege opstaan waard is! Op naar het volgende moois...have fun! 👋👋