Dag 3, Clermont Ferrand

6 juni 2023 - Clermont-Ferrand, Frankrijk

Wat een gedoe gisteren met dat reislogger. Verhaal ineens kwijt, blijkt dat hij half geplaatst was zonder mijn weten en foto´s die niet te plaatsen waren. Hopelijk is dat nu opgelost.

Vanmorgen om 05:30 uur wakker geworden, koffie gezet en het laatste nieuws gekeken. 06:30 uur zaten we in de ontbijtzaal waar we beginnen met een lekker glaasje verse jus. Er staat hier zo'n apparaat wat de meeste supermarkten bij ons ook hebben. Het brood stelt niet zo veel voor maar je kunt wel zelf je eitje koken. Ook leuk. We smeren een extra sneetje stokbrood voor onderweg. Voor we uitchecken lopen we eerst even naar de markthal.  Het is een grote overdekte markthal in het hartje van Dijon op nog geen twee minuten lopen van ons hotel. Er is een enorm aanbod aan versproducten zoals zuivel, groente, fruit, vlees, vis en gevogelte. Deze markt wordt ook druk bezocht door de locale bewoners. Erg leuk om er doorheen te slenteren. We kopen hier een appelflap van biologische appels voor onderweg. We lopen terug om de koffertjes op te halen en nemen afscheid van deze leuke stad. Nog voor 09:00 uur zijn we weer en route...... 🚘

Vandaag rijden we naar Clermont Ferrand. Voor we naar ons hotel rijden gaan we eerst naar de Puy de Domes. Een vulkaan in de buurt van Clermont Ferrand waar je met een treintje naar boven kunt. We rijden door de streek Bourgogne die vol staat met wijngaarden. Overal waar je kijkt zie je druivenranken en mensen die in die velden werken. Hele smalle tractors toppen de boompjes, zo leuk om te zien. Omdat we de route zonder tolwegen rijden zie je veel meer van het land. En dan rijden we Beaune binnen. Waar kennen we dit ook al weer van????? Dit geloof je niet. We rijden langs dé mosterd winkel waar we eigenlijk gisteren die toer zouden hebben. Hilarisch niet! Een stukje verderop rijden we een heel stuk langs het kanaal van Bourgogne. Dit is een 242 km lang kanaal met 76 sluizen. Hij eindigt op een hoogte van 378.5 meter. Het stuk dat wij rijden kun je heel goed het verschil qua water niveau zien. Soms wel meer dan 2 meter aan de ene kant van de sluis. We genieten ervan en smikkelen hier ons broodje op en drinken koffie uit onze thermobeker. Soms kun je van simpele dingen heel gelukkig worden.

Na ruim 4 uur komen we aan bij Puy de Domes. Van de 80 vulkanen die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan, is alleen de Puy de Dôme voor iedereen toegankelijk dankzij de elektrische tandradbaan, de Panoramique des Dômes, die je in 15 minuten naar een hoogte van 1.465 meter brengt en een adembenemend uitzicht biedt. Eenmaal boven lopen we wat rond en genieten van dit prachtige uitzicht. Wat ze hier ook veel doen is paragliding. Er is een groepje Nederlanders bezig met de sprong. Natuurlijk mag ook een selfie niet ontbreken. Manlief is hier zo geen fan van. 😜 We nemen de trein weer naar beneden en vervolgen onze weg naar het Kyriad Prestige hotel in Clermont Ferrand. Dit hotel ligt net even buiten het centrum en wat een mazzel hebben wij dat er een plekje voor het hotel is om de auto neer te zetten. Er staat een betaalautomaat voor de deur maar die is zeker niet onze vriend. Het is 15:30 uur en je moet betalen tot 19:00 uur. We doen onze kaart erin klik per 5 minuten door en tot 18:50 uur gaat het goed, € 3,60. de volgende 5 minuten zegt hij een tientje en bij de laatste 5 minuten krijgen we € 30,- te zien. Hoe dan. We doen het nog een keer opnieuw en gvd weer € 30,-. We doen twee tikjes terug en betalen € 3.60. We zien het wel voor die laatste 10 minuten.

We nemen de benodigde tassen mee naar binnen en gaan naar kamer 217. De kamer is iets groter dan die van gisteren maar dan zonder balkon en het meurt er naar verf. Dit hele hotel waant zich in de geur van chemische verf. Gelukkig maar voor één nachtje. We gaan eerst even door de stad lopen. Het valt ons op dat deze stad veel minder sfeer uitstraalt dan Dijon. Op Place de Jaude doen we even een drankje voor we verder wandelen. 🚶🏻‍♀️ Als shoppen je ding is zit je hier goed. Grote malls en overal boetiekjes. We lopen een beetje kris kras door de stad met hier en daar wat leuke oude straatjes maar daar houdt het er voor ons ook echt mee op. Dit is niet onze stad. We lopen terug, pakken even een douche die ook te wensen overlaat en maken ons op voor het diner. Dit doen we bij restaurant Gorki, een bistro met een buiten terras. Het weer is fantastisch dus dat wordt buiten eten. Vooraf curry garnalen op een bedje van ⁉️ daarna een sirloin steak met als zij dish ⁉️ en tot slot een kaasplankje. Het was fantastisch. Gelukkig mogen we nog een paar minuten teruglopen want onze buikjes zijn behoorlijk gevuld. 😜 Morgen gaan we naar Barcelona wat vanaf hier ongeveer 7 uur rijden is. We gaan er daarom vandaag ook nog maar een keer bijtijds in want de wekker staat weer op 05:30 uur.

1. Jeanette:
    7 juni 2023
    Mooi geschreven weer, of wij thuisblijvers ook mee reizen.
  2. M.s. van Wijngaarden:
    7 juni 2023
    Dus jij hebt ook problemen met reislogger! Ik kreeg gisteren ook elke keer een een crash-melding bij het bekijken van de foto's, heel irritant!