Dag 4, Barcelona

7 juni 2023

Vroeg opstaan gaat steeds beter. Om 05:00 uur was ik klaarwakker terwijl de wekker om 05:30 uur stond. Heerlijk ons ochtendritueel gedaan en omdat alles al bijna klaar stond voor vertrek schuiven we om 06:30 aan bij het ontbijt. We zijn de eerste. Het ontbijt is prima, er is zelfs zalm waar Frank zo gek op is. We smeren weer een broodje voor onderweg en om 07:30 uur rijden we weg. Geen idee of die laatste 10 minuten parkeren van gisterenavond ons een prent heeft opgeleverd dat zien we thuis wel. Het eerste deel van de route rijden we weer zonder tolwegen ware het niet dat de A75 waar we op rijden van Clermont Ferrand naar Béziers tolvrij is op het viaduct van Millau na. Het is een mooie rit met afwisselende landschappen, bergen en ook hier wijnranken maar wel van een ander soort. Na twee uur rijden zien we in de verte het Viaduct van Millau opdoemen. Wat en imposant ding is dat ook. 15 minuten later kwamen we aan bij de stopplaats Brocuéjouls die een prachtig uitzicht biedt. Het viaduct is geopend op 14 december 2004 en bestaat uit 8 overspanningen, ondersteund door zeven betonnen pijlers. De middelste stukken overspannen 342 meter, de uiterste overspanningen 204 meter. De brug ligt 270 meter boven de rivier de Tarn. De lengte is 2460 meter. De hoogste brugpijler reikt 343 meter de lucht in en is daarmee hoger dan de Eiffeltoren. Dit is de hoogste brugpijler ter wereld. Tot zo ver de geschiedenisles. Als we eenmaal naar boven gelopen zijn en ik mijn tong weer binnen kan houden, lees hijg ,hijg hebben we een fantastisch uitzicht op dit viaduct. We maken de nodige foto's en natuurlijk een selfie. Het weer is prachtig met hier en daar een wit wolkje. De tol voor dit stuk weg kost € 10,- maar dat was het het zeker waard. Na een sanitaire stop vervolgen we onze weg weer.

De rest van de route is wel zonder tolwegen. Heerlijk door al die dorpjes en hier en daar een stukje snelweg. In Perpignan doen we een plasstop bij Mac Donalds en scoren een ijsje. Deze stad is erg druk dus snel door. Nadat we door een tunnel gegaan zijn komen we in de bergen terecht. Het blijft zo een mooi gezicht. Ik schiet een foto maar wat je ogen zien kan je camera helaas niet weergeven. 😞 Om 14:00 uur zeggen we tegen Frankrijk au revoir en tegen Spanje buenes tarde. Het stuk tot Barcelona is niet zo bijzonder. Plat en heeeeeeel veeeeel vrachtverkeer. Gelukkig hebben we ons hotel snel gevonden in de hectiek die deze mega stad met zich meebrengt. We zijn vandaag 635 km en 8.5 uur verder.  De aankomende 3 nachten verblijven we in Grupotel 678 Gran Via. De auto parkeren we onder het hotel voor een bedrag van, schrik niet, €73,- We zitten op de 7e verdieping en hebben uitzicht op het bovenste deel van de Sagrada Familia die we morgen gaan bezoeken. Bij aankomst werden we verwelkomt met een glaasje cava en als we bezig zijn onze spullen op te kamer te zetten komt er een alleraardigste dame een heel flesje brengen met de complimenten van het huis. Daar zeggen wij natuurlijk geen NEE tegen. 😋 We gaan even zitten op ons balkon en ik begin vast te typen.

Tijd om Barcelona te gaan ontdekken. We zouden vanavond de magische fontein gaan bekijken. Deze geeft een om 21:30 uur een schouwspel van water en kleuren maar helaas door de droogte van de afgelopen tijd mogen de fonteinen niet aan. We besluiten naar de Rambla te lopen; het begin van deze beroemde straat ligt op 8 minuten lopen van ons hotel. Ik ben al een keer geweest met mijn dochter en Rambla staat mij nog vers in het geheugen met de vele levende standbeelden en het feit dat ik daar vorige keer beroofd ben. Dit keer mijn geld en pasjes goed opgeborgen in mijn bh. Een stoffen portemonneetje met een hangertje van een kassamuntje zodat je deze ook echt kan vastmaken aan je bandje. Mij pakken ze dit keer niet. Het is er gezellig druk maar een levend standbeeld  is geen velden of wegen te bekennen. Wat een domper...... Halverwege de Rambla komen we een overdekte food market tegen. Het loopt al tegen 20:00 uur dus sommige kramen gaan al sluiten. Even snel erdoor heen dus. Morgen of overmorgen doen we deze nog wel een keer in vol ornaat. Dan herken ik het plein waar Selina en ik de eerste avond uit eten zijn geweest. Het is een zijstraat van de Rambla waar veel straatartiesten hun kunstjes doen. Ook veel venters die hun spullen aan de man proberen te brengen. Diegene die nepmerken verkopen lopen het risico gepakt te worden maar daar hebben ze wat op gevonden: ze leggen hun koopwaar op een laken met aan alle 4 de hoeken een touw. Zodra de politie in zicht is trekken ze aan die touwen, de boel is ingepakt en weg zijn ze. We zagen het voor onze ogen gebeuren. Als je met je ogen knippert zijn ze weg.

We lopen de hele Rambla af tot we bij de haven komen. Ook hier wemelt het van de mensen. Het valt ons op dat er veel gebouwen en kunstwerken "ingepakt" zijn. Alles wordt hier zo'n beetje verbouwd, gerenoveerd of gerestaureerd.  Na een rondje haven keren we om en duiken een straat in waarvan wij denken dat deze de goed kant op gaat richting hotel. Nou mooi niet hé!!!! We zijn verdwaald. Op de citymap kunnen we het niet vinden; dat is wat we wel altijd heel leuk vinden om te doen. Dan maar google maps. We waren inderdaad een stuk uit de richting. Eenmaal thuis lekker een douche gepakt en met een wijntje een toastje met wat stinkkaas op het balkon gaan zitten. In de verte schijnt de ster op de Sagrade familia en hier op tafel twee citroen kaarsjes. Wat hebben wij het toch slecht.

Morgenochtend gaan we eerst naar de Sagrada en daarna gaan we naar Camp Nou voor een rondleiding in het voetbalstadium van FC Barcelona.

1. Jeanette:
    7 juni 2023
    Wat een mooie reis. En Barcelona is zo mooi. Zeker ook eea over Gaudi gaan bekijken.
  2. Floris & Paulien:
    8 juni 2023
    Jullie vermaken je goed zo te lezen! Leuk! Sagrada is echt schitterend! Veel plezier daar…
    Groetjes Floris
  3. Carla Been:
    8 juni 2023
    Heerlijk weer jullie reis.
    Aan de linkerkant als je richting de haven loopt, zit bijna aan het eind een restaurantje waar je heerlijke sangria kunt krijgen (voor toen die tijd een lage prijs) 😊 ongeveer 10 jaar terug😂
  4. Linda:
    8 juni 2023
    Wat leuk te lezen allemaal. Ik ben een keer met mijn dochter in Barcelona geweest. De gebouwen van Gaudi zijn zo mooi. Veel plezier nog