Dag 10, 17-01-2015

17 januari 2015 - Trinidad, Cuba

17-01-2015, dag 10 (Las Terrazas - Trinidad)

Ik werd wakker omdat het met bakken uit de hemel komt. Het is nu 05.00 dus voor mij zit de nacht erop. Nog  1x bij de lobby mijn internet verbinding gecontroleerd, helaas het werkt niet. De mannen bijtijds wakker gemaakt want de rit van vandaag is bijna 500 km. Gauw nog even ontbijten en hup we zijn weer onderweg.Bij Havana 1x fout gereden, voor ons doen goed. De rit zelf is niet zo spectaculair. Vooral snelweg en het landschap is vlak.Gelukkig heeft de regen plaats gemaakt voor de zon. We besluiten een tussenstop te maken in Cienfuegos. Dit is een stadje aan de kust, 80 km voor Trinidad. Ondertussen begint de maag ook te zeuren dus besluiten we gelijk wat te gaan eten. We vinden een snackbar aan de kust en nemen kip. Het is een gefrituurde kippendij maar zo groot dat we twijfelen of het geen hanenpoot is. Het smaakt goed. Voor we weer gaan rijden nog even sanitaire stop. Het is dat je moet maar anders zou je absoluut niet gaan en je moet zeker geen smetvrees hebben. De meeste toiletten zijn verre van schoon, hebben geen bril en er komt regelmatig geen water uit de kraan. Deze sloeg alles. Naast  bovengenoemde was er geen toiletpapier, kon de deur niet op slot maar het smerigst van alles was nog dat je niet kon doortrekken. Weet je wat er allemaal al in lag........ Bij de mannen was het precies hetzelfde.

Met een ietwat misselijk gevoel in de maag de laatste km afgelegd en dit stukje landschap was al wat leuker. Wonder boven wonder vonden we onze Casa Mi Cuba gelijk. Het is 15.00 uur als we aankomen. Dat betekent  dat we een uur eerder aangekomen zijn dan gepland. Aan de voorkant van het huis denk je, "is dit wel goed".  Een smal geel huisje waar Dariel (huismeester) ons staat op te wachten. Hij vertelde ons, onder het genot van een door hem zelf bereidde cocktail hoe het allemaal in zijn werk gaat in zo'n Casa Particular en laat ons de kamers zien. Werkelijk schattig. Het huis is heel diep en achter in de tuin is een klein binnenplaatsje met een kamer waar Jan slaapt. De inrichting is vrij mannelijk, weinig kleur maar wel met veel prullaria.Onze kamer ligt daarbovenop. Wij hebben een soort van dakterras en onze kamer is romantisch ingericht met ook veel prullaria. Het huis zelf lijkt wel een soort museum. Overal staat of hangt wat. Typisch Cubaans met overal afbeeldingen van Che Guevara. Na een drankje op "ons"  dakterras gaan we de stad verkennen. Eerst lopen we naar Plaza Carrillo, hier moeten we morgen ook verzamelen voor een excursie. Het is druk want Trinidad bestaat deze week 501 jaar en dat moet gevierd worden. Er is een mega groot podium waar straks een band gaat spelen en de mensen hebben hun plekjes al ingenomen met een fles rum en blikjes bier bij de hand. We lopen om het plein heen en genieten van de mensen. Onze volgende stop is Plaza Mejor, een mooi plein waar halverwege de beroemde trappen een gezellig bandje staat te spelen. We besluiten hier wat te gaan drinken   op het terras. Het wordt al donker, dat gebeurt hier rond 18.00 uur. Het is gezellig dus we blijven lekker nog even zitten alvorens we een restaurantje gaan zoeken. Ver is dat niet. Overal wordt je aangesproken dat je bij hun moet komen eten, The best food in Town, The best view in Town, The best price in Town en ga zo maar door. We gaat eten op het dakterras van restaurant El Criollo nabij Plaza Mayor, waar een leuk bandje staat te spelen. Ook hier hebben ze stoofvlees en Frank en ik nemen die. Jan neemt varkensvlees met aardappel. Voor de verandering zit er wel rijst bij maar zonder die zwarte bonen smeurie erdoorheen. Na het eten richting onze Casa om nog wat na te genieten op het dakterras. Morgen moeten we weer bijtijds op want we gaan naar Topes de Collantes. Een bergachtig gebied met watervallen.

Wat misschien nog wel even handig is om te vertellen voor diegene die ooit naar Cuba willen gaan is het volgende: Zorg dat je genoeg 1 Cuc muntjes of briefjes hebt. Overal “moet” je een 1 of 2 Cuc betalen. Elke band die op je terras speelt wil geld hebben, Je kamermeisje wil geld hebben, waar je wat eet of drinkt wil geld hebben (vaak kun je het niet afronden vandaar die losse Cucjes) en soms zelfs op straat waar iets voor je gespeeld, geregeld of aan gevraagd wordt wil geld hebben. Vandaar onze tip, bewaar elke Cuc die je krijgt voor dit soort dingen.