Dag 10 (Sint Maarten 2021)

10 november 2021 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Toch weer vroeg wakker, ik blijf nog even zachtjes op mijn telefoon spelen om manlief niet wakker te maken. Om 06:30 uur trek ik het niet meer en ga koffie zetten. Niet alleen het eten maar zeker ook de geur van koffie in de ochtend gaat door de maag/neus van mijn man.

Na het ochtendritueel lopen we om 09:30 uur naar de Quads and Furious tours. Het zit letterlijk bij ons om de hoek. Als we net voor het hek staan komt Tim, onze gids, aanrijden met achter zich aan een klein busje met 4 Duitsers die hij heeft opgehaald bij een net aangekomen cruiseschip. Zij gaan op deze manier het eiland verkennen. We krijgen de nodige uitleg. Wij nemen een duo quad; de reden hiervoor is dat je de hele dag gezellig bij elkaar zit en ook kan kletsen onderweg. Als we wegrijden zien we al wat donkere wolken aankomen. 🌦 Niet bij nadenken……

Onze eerst stop is bij een klein watertje niet ver bij ons vandaan waar het vol zit met leguanen. Je kunt hier zo dichtbij komen dat het net lijkt of ze voor je poseren. We maken daar allemaal gretig gebruik van. We rijden door en voelen de eerste druppels vallen. In no time komt het met bakken naar beneden. We staan nu als verzopen katjes hoog boven in Philipsburg naast de enige gevangenis hier. Deze gevangenis is alleen voor criminelen van de Nederlandse kant. De Franse gevangenen gaan naar Guadeloupe. Als we verder rijden, rijden we de berg weer af en is het oppassen vanwege de regenval. “Geen nood”, zegt onze gids. “Dit is met een kwartier weer over” en warempel hij had gelijk. De lucht kleurt weer blauw en we drogen lekker op in de rijwind. Hier worden we gelukkig van en met een big smile rijden we verder. Volgende stop is Maho Beach. Dit strand kennen we natuurlijk al. Hier landen en stijgen de vliegtuigen letterlijk boven je hoofd. De Duitse toeristen die bij onze groep horen gaan uit hun dak. De stop hier is 20 minuten en zij besluiten zelfs even de zee in te gaan. Gelijk hebben ze de golven zijn vandaag lekker hoog. Het blijft leuk om te zien ook al ben je hier 100x geweest. Vliegtuigen trekken aan.

We rijden verder via Sandy Ground, dezelfde route als wij gisteren gereden hebben en komen aan bij de wegblokkade waar wij toen gedraaid zijn. Fietsers, brommers en quads mogen hier wel doorheen, dat past net. Als we Marigot gepasseerd zijn gaan we pas echt off road. We hebben al een klein stukje op de Nederlandse kant mogen proeven maar nu gaan we echt los. We genieten er met volle teugen van (zie mijn foto’s en stukjes film). Onze volgende stop is Pic Paradis. Met zijn 424 meter de hoogste heuvel van Sint Maarten. Daar aangekomen genieten we van een fraai uitzicht over het noordoostelijke deel van het eiland. Waar je hier ook zo van kunt genieten zijn de vlinders. De witte voeren hier ook de boventoon maar er vliegen veel meer soorten, ook hele grote. Prachtig.

We rijden weer door plassen en over keien naar beneden. Als we aankomen in Grand Case zijn we dan ook flink door elkaar geschud. Tim, onze gids, laat ons de quads naast een restaurant parkeren om hier van de lunch te genieten. Wauw, wat een bord vol en dat voor maar € 10,- Als je de foto ziet zul je begrijpen dat we ons bord niet leeg hebben gegeten, sorry mama. We hebben nog wat vrije tijd en lopen wat rond om alvast te kijken waar we morgen heen gaan. Dat is namelijk in dit plaatsje.

Met de buikjes vol stappen we weer op de quad, als hij ons nog maar over de heuvel krijgt. 🤣🤣 Next stop…… Anse Martin en laten we daar nou heen gaan over drie dagen…… De weg ernaar toe is zo anders dan op het Nederlandse gedeelte, veel meer groen. Volgens Tim is het hier heel rustig en kun je hier fantastisch snorkelen, we gaan het zien. We rijden terug door ruig terrein en als we aankomen bij Orient Bay vraagt hij of iemand nog wil zwemmen. Wij niet en de Duitsers willen ook wel terug. Hun boot vertrekt pas om 20:00 uur maar dan hebben ze nog tijd om even Philipsburg in te gaan. Tim weet gelukkig een binnenweg om de blokkade aan onze kant te omzeilen en voor we het weten staan we om 15:30 uur weer in zijn garage. We bedanken hem hartelijk en geven hem een dikke tip, dik verdiend.

Als we terug zijn in ons appartementje raken we er niet over uitgesproken. We kunnen dit echt iedereen aanraden. Gelukkig voor ons komen er weer wat wolken voor de zon en kunnen we op het balkon blijven zitten anders is het niet te harden. Daarbij komt dat hij hier om 17:00 uur al achter de berg aan de overkant gaat wat prachtige kleuren oplevert.

Dit is onze laatste avond hier en daar ben ik niet rouwig om. Dat bed kan mij gestolen worden. Het balkon is groot en heerlijk voor de ochtend en avond maar overdag!!! Er zit geen service bij en we hebben drie dagen met een handdoek moeten doen. We konden wel extra handdoeken huren á € 12 per handdoek. Ik geef graag geld uit maar dit vind ik echt buiten proporties. We missen de zee. Toch ook een aanrader op dit eiland om iets te nemen zodat je voor je deur de zee of zwembad in kan. Het is toch heerlijk als je thuiskomt na een dag sightseeing of excursie dat je een duik kan nemen en zo je verblijf in loopt om te douchen.

We doen nog één keer het grillplaatje aan en maken de restjes op; scheelt weer ruimte in de tas. Morgen gaan we naar Grand Case (Franse kant) als we door die blokkades heen komen. 🤞 Onze beste kans is door Marigot. Hoe dit afloopt horen jullie morgen.

1. Monika Geutjes:
    10 november 2021
    Top dag weer gehad en de mooie maar soms ook hilarische foto's van jou zoals met het helmpje 😇😆😉😘😘 nog maar doorgaan met genieten van elkaar!!💋💋💋
  2. Leone:
    10 november 2021
    Prachtige foto's weer en genoten van jullie verhalen. Kan bijna niet wachten tot morgen 🤭
  3. Jan:
    10 november 2021
    Wat een verhaal weer. Blijft genieten daarvan. Nog heel veel plezier daar op Sint Maarten.
  4. Jeanette:
    14 november 2021
    Superleuk geschreven en visueel door de foto's. We vieren gewoon vakantie mee met jullie.