Dag 9 (Sint Maarten 2021)

9 november 2021 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Het is even oppassen geblazen als je omhoog wil komen op onze vide. Het dak is zo schuin dat je gelijk je hoofd stoot. Terwijl ik koffie zet hoor ik boven mijn hoofd een harde tik gevolgd door een vloek. Au……

Na het ontbijt gaan we met de auto een stukje rijden en nemen daarbij een paar van de 36 tellende stranden die hier zijn mee. We rijden meer het Franse gedeelte in als we na een paar km op een wegblokkade stuiten. Ze protesteren hier tegen de regering omdat ze nog steeds geen toestemming hebben voor de wederopbouw na Irma. De Franse regering stelt dat je niet mag bouwen op de grond waar het water heeft gestaan. Er staat inderdaad nog zo veel leeg dicht langs de kust dat het schrikbarend is. Vooral aan de Franse kant. We keren de auto om en gaan naar de Nederlandse kant van het eiland.

Ons eerste strand is Mullet Bay Beach. Daar is een kleine strandtent waar je ook wat ligstoelen kunt huren. Het is een rustig strand in een kleine baai met helder water. We lopen een stukje langs de waterkant maar krijgen niet een heel warm gevoel bij deze Bay. We lopen terug naar de auto en als we de deur opendoen komt die hitte je alweer tegemoet. In onze Niksan zou een airco moeten zitten maar waarschijnlijk zijn ze vergeten er vloeistof in te doen. Met de blower op 4 rijden we verder naar Baie Rouge Beach. Dit ligt wel al aan de Franse kant maar tot zo ver gaat het nog goed. Dit strand ziet er een stuk mooier uit. Er is hier geen strandtent en er zijn erg weinig mensen te bekennen. Ook hier lopen we een stukje langs het water. We wilden ook graag naar David’s Hole; een prachtig gat in de rotsen dat is uitgehouwen door de natuur. Helaas is die weg ernaar toe niet toegankelijk en kun je er alleen zwemmend naartoe. Volgende keer beter. 😏 We stappen die “oven” weer in en rijden door via Sandy Ground waar we nog even stoppen om de trieste aanblik van een verwoest hotel te aanschouwen. We lopen zelfs even naar binnen, wat natuurlijk eigenlijk niet mag; het voelt echt bizar. Wat ooit hotel Royal Beach was is nu alleen nog maar een groot stuk beton met gaten. Er zit niets meer in, tot de spijkers aan toe leeg. Wie hier wel baat bij hebben zijn de leguanen. In allerlei maten, kleuren en grootte vind je ze hier. Als we verder rijden richting Marigot stuiten we wederom tegen een blokkade. We gaan niet eens kijken maar draaien om en rijden het eerste stuk via dezelfde weg terug. Onze volgende stop is dan Indigo Beach. Je rijdt door een soort van resort waar prachtige huizen staan met allen uitzicht op zee. Als we aankomen bij het strand is helaas de prachtig aangelegde strandtent dicht. Dit strand restaurant heeft een ononderbroken uitzicht op de azuurblauwe wateren met Saba in de verte. Hier alleen even wat foto’s gemaakt van dat prachtige en ook zeer rustige strand. Onze laatste stop is om de hoek van ons verblijf en heet Dawn Beach. De weg ernaar toe alleen is een soort rollercoaster. Gelukkig heeft onze Niksan ons niet in de steek gelaten. 😛 Zie de foto, hij is best goed gelukt. Het is prachtig weer met hier en daar een vriendelijk wit wolkje en dan ineens een vieze zwarte wolk die je niet kan missen. De demonstranten hebben even verderop een wegblokkade vol met autobanden in de fik gestoken. Gelukkig voor ons zit ons verblijf er net voor. We houden wel ons hart vast voor overmorgen. Dan reizen we verder het Franse gedeelte in; we gaan het zien. Buiten dit om hebben we toch weer een leuke dag gehad.

Eenmaal thuis nemen we een zelfgemaakte Griekse salade met een hotdog. Wat is het leven toch vervelend. 🤭

De rest van de middag chillen we wat. Dan krijgen we in de vooravond een e-mail of we onze quad toer van woensdag een dag eerder kunnen doen. Dit in verband met die rellen die er zijn aan de Franse kant. We zouden naar Pinel Island gaan, een klein eilandje voor de kust, maar dat kunnen we verzetten (is zonder reservering en wie weet komen we daar ook wel niet) Dus dat zijn de plannen voor morgen. En i.p.v. 4 uur wordt de tour nu 6 uur no extra charge. 😜 Zoals Cruijff zei: “elk nadeel heeft zijn voordeel.

Ondertussen is het 20:00 uur en echt honger hebben we niet. Nee, dat kan ook niet met zo’n late lunch. We eten de rest van de Griekse salade, ook lekker. Door die warmte is je trek sowieso minder. Nou, dit was de dag voor ons weer. Tot morgen….

1. Monika Geutjes:
    9 november 2021
    Nou was even weer spannend je verhaal te volgen na 2 hele drukke dagen in huize geutjes...na nu weer op de hoogte te zijn wens ik jullie weer een fantastische dag en mooie trip!!
  2. Wiesje blaauw:
    9 november 2021
    Heerlijk al die kleuren en de zon!
    Een raar maar toch leuk eiland!
    Ben benieuwd naar morgen xxx
    Have fun!