Dag 8 (Sint Maarten 2021)

8 november 2021 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Vijf uur. Ik moet eruit, mijn rug is killing me. Het nadeel van een hotelkamer is dat je nergens kan gaan zitten zonder de ander wakker te maken. Ik doe de verlichting van het balkon aan en schuif het gordijn een klein stukje open zo kan ik toch zonder Frank wakker te maken mijn blog afschrijven.

Om 06:00 uur serveer ik koffie op bed en doen we weer een poging een journaaltje van gisteren te kijken. Hij loopt steeds vast en dat in super irritant. 07:00 uur ontbeten en om 08:00 uur uitgecheckt. Ik weet het, het klinkt niet als vakantie maar we moeten op tijd bij de afgesproken plek zijn voor onze fietstoer. We laten de spullen nog even in de storage van het hotel staan.

De zon schijnt alweer volop en na 15 minuten lopen komen we aan. We zoeken nog even de schaduw op en na 10 minuten komt er een pickup aanrijden met onze gids en fietsen. We hebben een privé toer. Er komen nog steeds maar mondjesmaat cruiseschepen aan en vandaag geen. Een rossige man genaamd Pablo stelt zich voor en legt ons de fietsen uit. Het zijn half toer, half mountainbikes maar wel met trapondersteuning. Onze eerste stop is in Philipsburg waar hij laat zien waar Koningin Wilhelmina altijd verbleef. Helaas is dit huis voor een groot deel verwoest door Orkaan Irma. Op de vraag over die vele witte vlindertjes hier vertelde hij dat ze dat hier witte sneeuw noemen. Ze zijn in grote getalen, vliegen massaal omhoog als je aankomt lopen en zijn na drie dagen dood. We fietsen verder en ondertussen vertelt hij de legende over Sint Maarten. Die heb ik jullie eerder al meegegeven. Ondanks de e-bikes is het best aanpoten op die steile heuvels hier. Versnelling in z’n 1, de Turbo aan en trappen maar. Na een stijging komt natuurlijk ook een daling. Sommigen waren zo stijl dat je de rem niet dorst los te laten. Wat echt fantastisch te noemen is zijn de automobilisten hier. Tijdens zo’n afdaling blijven ze keurig achter je rijden en halen pas in als de weg weer vlak is. Daar kunnen ze in Nederland nog wel wat van leren. We stoppen even voor een foto van een zoutpan die nu vol water staat met op de achtergrond het huis waar het parlement gehuisvest is. Als we stoppen loopt het water van je hoofd. Gauw verder fietsen….. 🚴‍♂️ De volgende stop is naast ons volgende verblijf waar we later vandaag dus naartoe gaan. Een prachtig uitzicht op Oyster Pond. Voor Irma was dit een florerende jachthaven, nu door alle in het water liggende wrakken en een stukgeslagen steiger een treurige aanblik met maar enkele bootjes. Aan de Nederlandse kant zijn ze wel begonnen met bergen maar de Fransen wilden niet meedoen.

Even verderop stoppen we bij Rotary lookout. Er is een verhoogde houten platform dat een prachtig panoramisch uitzicht biedt op de Atlantische Oceaan. Pablo geeft hier ook weer de nodige uitleg. Hij doet het echt heel leuk. We fietsen verder over zandpaden, verdroogd koraal en langs het naaktstrand om uiteindelijk ons laatste doel te bereiken namelijk Oriënt Bay. Dit strand aan de Franse kant is heel levendig. Er zitten meerdere strandtentjes naast elkaar waar je lekker op een strandbedje kunt genieten van een hapje en een drankje. Hier stoppen we om samen een biertje te drinken. Het water is hier soms wel wat wild. Soms levert dit hoge golven op waardoor er op dit strand gekitesurft wordt! Na 20 minuten rijden we via Oriënt Village terug. Oriënt Village was compleet verwoest. Dit hebben ze wel weer weten te restaureren en met al die typisch Caribische kleuren ziet het er geweldig uit.

Onze tour zit er nu bijna op en na een half uurtje staan we dan ook weer op het beginpunt. We nemen afscheid van Pablo en belonen hem met een dikke tip.

Frank haalt de auto op zodat ik bij het hotel kan wachten met onze spullen op de stoep. Dit is toch een stuk relaxter dan twee dagen geleden. We doen weer even verse boodschappen en 15 minuten later staan we voor de tweede keer deze dag voor de deur van Les Balcon d’Oyster Pond. We krijgen bungalow 7 die toch best wel wat trappen naar beneden ligt. Dat wordt weer slepen. Eenmaal alles binnen en vast wat voorbereid te hebben voor ons plaatje vanavond zien we het betrekken. Er komt weer een tropische regenbui over. Hier voelt dat zo lekker aan. We genieten ervan op het grote balkon wat we hebben. En laten de middag verder voor wat het is.

Als het donker wordt hoost 🌧 het nog steeds maar wij zitten goed op ons overdekte balkon. De temperatuur blijft aangenaam. Het grillplaatje weer tevoorschijn gehaald en met wat vlees en groente zitten we weer heerlijk te smikkelen. Op het Franse gedeelte heb je gewoon 220 stroom wat inhoudt dat je je eigen stekkers kan gebruiken zonder omvormer; super handig. We hebben wel gemerkt dat het beter is om niet al te laat naar bed te gaan en vroeg op te staan. Op één of andere manier vindt je lichaam dat beter, dus doen we dat ook vandaag. Morgen kijken we nog even wat te doen, ligt ook een beetje wat het weer doet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jeanette:
    14 november 2021
    Lekker actief, zo'n fietstocht. Prachtige foto's, heerlijk.