Dag 12, laatste dag safari.

10 november 2022 - Oldeani, Tanzania

Weer fantastisch geslapen in ons “Chesterfield” bed. Vandaag is een vroegertje. 04:00 uur wakker, koffie met een journaaltje, wassen, aankleden en om even voor 06:00 uur zitten we aan het ontbijt. We dachten, omdat we zo vroeg waren, dat het een broodje zou zijn en klaar. Nou, niets is minder waar…. Het was gewoon weer een vol ontbijt met gebakken eieren. Ze beginnen speciaal voor jou wat vroeger.

Om half 7 nemen we afscheid van deze voor ons bijzondere maar vooral mooie plek. Rama is ook op tijd voor onze laatste safari dag naar de Ngorongoro Creater. De krater heeft een diameter van 17-21 kilometer en de kraterbodem een oppervlak van ca. 260 vierkante kilometer. De rand van de krater ligt ongeveer 600 meter boven de kraterbodem.  Hier moet je vroeg zijn omdat de dieren dan nog actief zijn. We rijden Masai gebied uit door een stuk waar vooral Ethiopische afstammelingen wonen. Ook hier, net als in heel Tanzania, zie je heel veel onafgebouwde woningen. Rama vertelt dat het soms wel drie jaar duurt voor de woning af is. Geld op en dan weer sparen voor een volgend stukje en zo gaat dat maar door tot het huis af is.

Als we aankomen bij het Ngorongoro Conservation haalt Rama de tickets. Het is een klein stukje rijden als we bij een uitkijkpunt komen. De krater zelf ligt al in de zon maar boven en naast de kraterrand hangen veel wolken. We nemen wat foto’s en ook één van ons samen met Rama, onze chauffeur en gids. Vervolgens moeten we een behoorlijk stuk rijden over een vreselijke hobbelweg. Eerst nog wat omhoog om vervolgens af te dalen de krater in. Het uitzicht tijdens de afdaling is fenomenaal. Voor ons ligt een uitgestrekte vlakte met een groot meer. Aan de rand van deze vlakte ligt ook nog een groot bos.
Als we de vlakte oprijden zien we veel zebra’s en gnoes. Niet lang daarna spot Frank een jakhals. Dit kleine schuwe diertje kijkt ons even aan en weg is hij. We rijden verder en zien struisvogels, wrattenzwijnen en gazelles. Alles loopt door elkaar heen. Soms in groepen maar heel vaak zie je ook dat de hoefdieren alleen grazen, ver weg van alles en iedereen. Rama heeft zijn boardradio aanstaan zo kunnen de wagens onderling communiceren als en waar er wat te beleven valt. Je kijkt hier werkelijk je ogen uit. We hangen dus ook weer lekker veel met ons hoofd uit het dak. Dan zien we een neushoorn in verte liggen. Te ver voor een foto en hij kijkt niet op of om. Door dan maar. Vervolgens zien we onze eerste hyena’s van die dag. Ze zijn een beetje lui en liggen eigenlijk net iets te ver voor mijn mobiel. Ik schiet wel een foto omdat zijn houding wel heel herkenbaar is. Verderop staat een heel rijtjes auto’s stil. Rama heeft net gehoord dat daar een leeuw ligt. Natuurlijk snellen wij ons daar ook heen en zien zo’n 100 meter voor ons een leeuw en een leeuwin in het verdorde gras liggen. Hij vertelt ons dat ze afgezonderd van de troep zijn omdat het paringstijd is en verdomd hij heeft het nog niet gezegd of daar gaat meneer. Het maakt hem niet uit dat er 50 paar ogen op hem gericht zijn. Iedere 20 minuten moet hij haar het hof maken en dat voor 7 dagen lang. We laten ze verder met rust en rijden door het bos in. Daar leeft een groep olifanten. We krijgen een glimp van ze te zien en daar blijft het ook bij. Tijd voor de hippo pool. Hier leven heel veel nijlpaarden maar je ziet ze ook op de grote vlakte en bij het meer. Wat een prachtige beesten zijn het toch. Aan de rand van de pool lunchen we uit onze meegekregen box. Op zich prima alleen die bak friet had er voor ons niet in gehoeven en ook het yoghurtje wat al uren warm in de auto staat slaan we over. Er zat nog genoeg wel eetbaar spul in. Na de lunch strekken we even de benen. Het voelt wel een beetje raar dat je een wandeling maakt terwijl je 15 meter naast je een nijlpaard in het water ziet liggen. Terwijl ik een foto maak vraag ik Frank op te letten. Als hij gaat bewegen ben ik weg. 😀😀 Gelukkig zijn het luie beesten dus deze komt alleen even met zijn neus boven water om lucht te happen. Na deze toch wel aparte ervaring gaan we verder. We rijden langs flamingo ’s en zien dan ook weer een hyena. Deze ligt heerlijk langs de waterlijn te slapen. Ook de gnoes zijn er maar bij gaan liggen. Het is tenslotte al 13:00 uur geweest dus tijd voor een middagdutje. Als we richting de uitgang rijden is er van de leeuw en zijn meissie niets meer te zien. Vast een betere en meer private plek gevonden. We hebben een andere uitgang. Het eerste stuk is met steentjes belegd, heerlijk maar dat was te vroeg gejuichd. Na een ruime kilometer wordt de weg weer slecht en zijn we aan het stof happen. Rama meldt zich bij de maingate af en gaan we naar onze laatste lodge op het vaste land. Deze lodge, genaamd Ngorongoro O’ldeani Mountain Lodge is van dezelfde als die van de afgelopen twee dagen.

Als we aankomen staan er vier masai vrouwen ons toe te zingen. Dat is al een beetje mmmmm we bedanken vriendelijk en lopen mee met onze host. We krijgen een welkomstdrankje en worden voorgesteld aan de manager, de kok, de hoofd householding en de masseuse. Het voelt iets wat ongemakkelijk. Eindelijk kunnen we naar onze kamer. Dat lieve meiske wat ons gebracht heeft legt ons de kamer uit blijft ons slot van de schuifpui stuk te zijn. De douche, waar we zo naar verlangen moet nog even wachten. We krijgen een andere kamer drie deuren verderop. Hier doet alles het wel. En dan kom ik tot de ontdekking dat ik mijn telefoonhoesje in de jeep heb laten leggen. Dat hoesje is niet erg wel wat erin zit. Bankpas, creditcard, rijbewijs en geld.  Nou zien we Rama morgen wel weer maar wat gebeurt er in de tussentijd.  Ik heb via onze touroperator geprobeerd contact te leggen met Rama hopelijk is dat gelukt. Meer kunnen we nu niet doen

Na een verkwikkende douche gaan we voren. Er is een show met een lokale band, dansers en acrobatiek. Wat een leuk optreden. Het buffet is prima maar toch minder leuk dan de kaart die we de afgelopen week hebben gehad.

Ik heb stiekem een flesje bubbels geregeld die door een aardige jongeman gebracht wordt als afsluiter voor deze fantastische ervaring. Morgen weer terug naar Zanzibar maar niet met een normale Airline. Dat horen jullie morgen.....

1. Monika Geutjes:
    10 november 2022
    En je het belangrijkste weer terug!!!😱👍❤️💋hoop het zo..maar wat een mooi,spannend verhaal weer...wacht met smart weer op het vervolg!!❤️💋
  2. Paulien Hoge:
    10 november 2022
    Geweldige foto's!
  3. Ton v.d Brink:
    11 november 2022
    Met heel veel plezier alles gelezen wat een avontuur
  4. Jeanette:
    17 november 2022
    Zo prachtig, zo'n safari. Wat een ervaring.