Dag 13 en 14, laatste dagen Lesbos

17 september 2023 - Míthimna, Griekenland

Dag 13:

De vakantie loopt al aardig naar het eind en we willen nog zo graag even lui doen waar vakantie voor bedoeld is. We besluiten dan ook om na het ontbijt alleen de dorpjes Petra en Anaxos aan te doen. Deze liggen letterlijk om de hoek bij Milovos waar wij verblijven. Het zijn beide dorpjes die vooral bekend zijn door hun zandstranden.

Petra heeft zijn naam te danken aan de vulkanische rots die zich midden in het dorp bevindt. (Petra betekent "steen") Bovenop staat een kerkje, de kerk van Panagia Glykofilloussa. De klim naar deze kerk laten we voor wat het is. Ook de huizen rondom de rots zijn opvallend mooi. Gebouwd met natuursteen en hout waarbij de bovenverdieping wat uitsteekt. Het is een gezellig dorp met kleine straatjes, een boulevard en winkeltjes. We lopen hier wat rond en drinken ijskoffie in zo'n strandtentje. Op naar het volgende dorp.

Anaxos heeft ook een zandstrand. Op dit strand staan strandbedjes en parasols. Het is een klein en rustig plaatsje met heel wat taverna’s, souvenirwinkeltjes en bars; verder is hier niet zo veel te beleven. We gaan lekker naar ons eigen strandje. Lunchen met wat leftovers en dobberen nog wat in het zwembad. Het is onze laatste dag in dit verblijf. 😒

We sluiten de dag af door gezellig met onze buurtjes Henk en Silvia uit eten te gaan. Heerlijk gegeten met z'n vieren voor nog geen 70 euro. Daar zaten zelfs twee kleine flesjes wijn bij. Dat het daarvoor kan hè.

Dag 14:

Voor de laatste keer ontbijten op het terras genietend van het uitzicht. Deze plek is zo relaxt. We hadden wel wat langer willen blijven maar ja, aan alle goede dingen komt nou eenmaal een eind dus ook hier. We pakken de koffertjes in, nemen afscheid van Maria onze hostess en van Henk en Silvia onze buurtjes. Ons laatste hotel op Lesbos heet Mythical Coast Wellness Retreat en ligt op 2 km van het vliegveld. Eerst rijden we naar de hoogste berg. Bijna een kilometer boven de zeespiegel bereikt deze hoogste berg van Lesbos – Lepetymnos - 968m. Hij ligt aan de noordkust van het eiland en is slechts een meter hoger dan Olympus die in het zuiden van het eiland ligt. Maar deze is veel mooier. Door de hoogte heb je prachtige uitzichten. Het is wel een beetje heiïg waardoor het lastig is foto's te maken.

We rijden verder over deze mooie berg met zeer goede wegen, langs dennenbossen en heel veel olijfbomen. Het landschap op Lesbos wisselt continu. Zo rij je nog door de bossen en dan ineens is het plat en dor. Heel apart! Deze weg volgt de kustlijn wat prachtige plaatjes op je netvlies achterlaat. Onze Tommy staat nu ingesteld op het Romeinse aquaduct. Deze is gebouwd in de tweede eeuw na Christus en is meer dan 170 meter lang. In totaal zijn er nog 17 bogen zichtbaar met het hoogste punt op 25 meter. De Romeinen hebben dit aquaduct gebouwd om water van de bronnen bij het dorp Agiasos naar Mytilini te laten stromen. De oorspronkelijk lengte van de waterweg was zo’n 26 kilometer en dagelijks stroomde 175.000 liter zoet water uit de bergen naar de stad. We worden een onverharde weg ingestuurd en trappen er dus weer in. Na 500 meter keren we om. Dit is niet te doen. We gaan het via het dorpje Moria proberen. Voor ons rijden twee auto die duidelijk ook zoekende zijn en die volgen we. En ja hoor, weer een onverharde weg. We blijven die auto's volgen tot we niet verder kunnen. Blijken ook Nederlanders te zijn en ook op zoek naar dat aquaduct. We stappen uit, lopen iets verder door en daar is het. Vanaf hier kunnen we niet dichtbij komen maar wel foto's maken en dat doen we dan ook. Voorzichtig rijden we terug naar dat dorpje. We proberen het nog één keer via de andere kant maar ook nu zonder succes. We houden het voor gezien. Na 3x rondje dorp met smalle straatjes zijn we er wel klaar mee. Gelukkig hebben we de foto's. 🤣🤣

Het middaguur is gepasseerd als we verder rijden naar Mytilini. Bij de jachthaven stappen we even uit om de benen te strekken en een broodje ei met ui te eten. Het laatste wat we bij Maria nog op moesten maken. Dat smaakte toch weer super lekker. Zelf gebakken hé!!!!🤭 De laatste 10 minuten gaan over een achterafweggetje vlak langs de landingsbaan. Nog even stoppen voor wat paarden en dan zijn we er. Een superstrak, wit 5 sterren hotel wat niet geheel past in het Griekse plaatje. We zijn iets te vroeg en tijdens het wachten krijgen we wel een drankje van het huis.

Onze kamer ziet er mooi uit met een balkon dat uitkijkt op het zwembad en zee. Het is hier zo nieuw dat de afwerking nog te wensen over laat. Er staan 5 sterren op de gevel maar wij hebben nog niet kunnen ontdekken waar ze die aan verdienen. De ligbedden bij het zwembad zien er niet alleen goedkoop uit maar liggen ook voor geen meter, geen koffie of thee faciliteit op de kamer, de badkamer ziet er prachtig uit maar alles zit los en de regendouche lekt aan alle kanten. We denken dat ze de sterren hebben gekregen omdat er een spa is waar wij geen gebruik van maken.

Her eten wat door een topkok gemaakt zou worden laat ook te wensen over. De gebakken paddestoelen vooraf waren prima maar de souvlakie was veel te doorbakken. Het is maar voor één nachtje maar dan nog......

Morgen gaan we door naar Athene voor twee nachtjes. Dat is niet lang maar ik wil zo graag de Akropolis zien en we zijn nu toch in de buurt. 😉

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Martine van Wijngaarden:
    18 september 2023
    De binnenstad van Athene schijnt geweldig te zijn, de wegen er naar toe richting vliegveld zijn druk en veel verpauperde huizenblokken.
    Veel plezier nog en geniet van de laatste dagen! 😘