Dag 15, Santa Clara

22 januari 2015 - Santa Clara, Cuba

22-01-2015, dag 15 (Cayo Las Brujas - Santa Clara)

Gisteren laat naar bed gegaan, half 1 en uitgeslapen tot half 7. Het was erg gezellig moet ik zeggen. Daardoor  ook de musquito's niet gehoord en gevoeld. Mijn lijf lijkt wel een maanlandschap ook de mannen hebben hier last van.Na het ontbijt de koffers ingepakt en uitgecheckt. Ze zijn hier in Cuba niet zo goed van vertrouwen als bij ons. Elk hotel waar je uitcheckt vragen ze of je iets van de minibar hebt gebruikt en dan sturen ze een  "mannetje" om dit te checken alvorens je kunt gaan. Wij hebben onze eigen minibar bij ons in de vorm van een koeltas die op stroom en op de aansteker van de auto kan. Ideaal!!!

De weg naar Santa Clara is goed. Het is de Circuito Norte (CN) een soort autoweg die op deze route goed onderhouden is. Na een goede twee uur rijden komen we in Santa Clara aan en vinden we redelijk snel onze Casa Amalia. Ondanks dat het net 12.00 uur is kunnen we al op de kamer. Deze Casa is best groot en bevindt zich op de eerste verdieping. Eronder zit een andere Casa Particulares. Wij hebben twee kamers van de drie op de eerste verdieping en op het dakterras zijn nog 3 kamers. Het ontbijt en diner, als je daar gebruik van wilt    maken, worden op dit dakterras geserveerd. De man die ons helpt is aardig en spreekt 3 woorden Nederlands. Lekker lekker, ontbijten en avondeten kwam er redelijk uit. We besluiten vanavond hier te eten. Dit moet je     van te voren aangeven en ook wat je wilt eten. Je hebt keuze uit kip of varken met rijst.

We gaan een stukje door het centrum lopen en het valt ons op dat hier, in vergelijking met Trinidad zoveel bedelende mensen lopen. In Havana zagen we precies hetzelfde. Ook de huizen zijn hier in veel slechtere staat. Waarschijnlijk is Santa Clara geen onderdeel van Unesco wat Havana en Trinidad wel zijn. We lopen naar Tren Blindado. Hier staan gepantserde wagons uit de tijd dat Che Guevara in 1958 Batista heeft aangevallen.Hij verwoestte de rails, gooide molotovcocktails naar de trein en nam de wapens in beslag waarmee hij het laatste bolwerk van Batista, Santa Clara, heeft ingenomen. Het terrein in niet groot en niet heel bijzonder dus  een foto en doorlopen. Het is warm dus we besluiten een terrasje te pakken in de schaduw. Het Memorial Ernesto Che Guevara doen we morgen, we hoorden dat die vandaag gesloten is door een gaslek.

We zijn nu twee weken onderweg en dat gezeul met je koffer begint zijn tol te eisen. We zijn moe en de bedden in deze Casa voelen zo lekker aan dat we daar even onze ogen gaan dichtdoen. KANSLOOS!!!! De mensen hier in Cuba kunnen niet zacht praten, wat, ze schreeuwen letterlijk vooral de vrouwen kunnen er wat van. Ach, we hebben even gelegen en dat zal ons goed doen.  De rest van de middag relaxen we op het dakterras. Er zit een jongeman op het dak die in deze Casa helpt. We laten hem Venco drop uit Nederland proeven. Munten- en honingdrop, hij vindt het heerlijk. Ook wil hij weten waarom wij vrouwen zo groot zijn.   De gemiddelde Cubaanse vrouw is 150 cm. Het antwoord moeten we hem schuldig blijven. Nog even wat gekletst met een Nederlandse vrouw die alleen door Cuba reist, dat zou helemaal niets voor mij zijn en dan is  het tijd voor het avondeten.

Er staat al een lekker bordje met tomaten en komkommer klaar als de soep geserveerd wordt. Het is een groentensoep die beter ruikt dan hij smaakt maar zeker niet vies is. Dan komen er witte bollen op tafel met ieder een stukje boter op een schoteltje dat als je niet oppast wegwaait. Die bolletjes zijn de het lekkerste broodje tot nu toe. zo vers en zacht je blijft ervan eten. Als hoofdgerecht hebben Jan en ik kip en Frank varken met witte rijst. Het smaakt goed. We hoorden dat die ruzie van vanmiddag tussen gasten en de eigenaar was. Die mensen kwamen doodleuk om 15.00 uur terug terwijl je dan al lang van je kamer af moet zijn. De eigenaar heeft hun spullen dan ook van de kamer af gehaald en daar waren die gasten niet blij mee. Ze zijn zelfs zonder te betalen vertrokken. Na het eten nog een heerlijke hete douche voordat het licht uit ging.