Dag 16, einde vakantie. 😔

19 september 2023 - Athene, Griekenland

Het matras is erg hard daardoor niet zo best geslapen en komt nog bij dat de airco uit het jaar kruik komt en daardoor niet echt koelt. Ik moest daardoor zowaar om 06:00 uur wakker worden van de wekker. Gelukkig doet de koffie zijn werk en zijn we na een bakkie echt wakker. Ontbijt is simpel maar voldoet en om even over achten lopen we naar het verzamelpunt om de Akropolis te bezoeken. Daphni onze gids neemt een groep van 23 personen onder haar hoede.  We zijn gelukkig vroeg dus een rij bij de ingang is er nog niet. Ik zal het in het kort vertellen wat voor monumenten er staan en al die jaartallen moeten jullie zelf maar opzoeken hoor! Het duizelt ons nog. 🙃

De Akropolis is de op 2 na hoogste berg van de 7 die Athene rijk is. Hij is plat waardoor er op gebouwd kon worden. We betreden de Akropolis via de Zuid ingang. Als eerste komen we langs het Dionysos Theater. Deze ligt aan de voet van de Akropolis. Dit is het oudste en  bekendste theater ter wereld. Het theater bood plaats aan ongeveer 15.000 toeschouwers. Er lopen al best veel mensen ook al zijn we vroeg. Daphni verteld veel en er komt zo veel informatie binnen via je oortje, dat gaan wij nooit allemaal onthouden.

We lopen verder. Hier en daar is het oppassen geblazen waar je loopt. Loze stenen en hoge traptreden maken het niet makkelijker. Frank gaat lekker hoewel hij wel een dikke voet heeft. Als we bijna boven zijn wordt het een soort dringen geblazen. Er staan mensen om te zorgen dat de doorstroom vlot verloopt, stoppen is verboden. Er wordt hier constant gerenoveerd. Ze mogen hier in Griekenland nooit meer dan 30% renoveren om het oorspronkelijke te behouden. Het oude marmer is natuurlijk verkleurd. Ooit was alles hier wit en nu geel. De nieuwe stukken marmer zijn wel wit. Boven treffen we de volgende oudheden aan:

Het Parthenon werd gebouwd als een tempel, gewijd aan de godin Athene, de beschermheilige van Athene;

Het Erechtheum bevindt zich aan de noordzijde van de Akropolis van Athene. De tempel was gewijd aan zowel Athena als aan Poseidon. De zes prachtige vrouwelijke standbeelden die als draagconstructie voor het dak werden geplaatst zien er zo mooi uit. Volgens mij het meest gefotografeerd;

Tempel van Athena Nikè. De Tempel van Nikè is gewijd aan de godin Nikè: de overwinning. Al snel na de opbouw van de tempel moest de godin haar taak delen met godin Athena;

Odeon van Herodes Atticus. Op de zuidwestelijke helling van de Akropolis ligt het indrukwekkende Odeon van Herodes Atticus. Vandaag de dag wordt het nog steeds gebruikt voor culturele evenementen in Athene. Grootheden als Pavarotti, Elton John en Sting hebben hier ook opgetreden.

Misschien nog even leuk te vertellen en dan hou ik op.... heeeeeel lang geleden werd er een wedstrijd gehouden om de stad een naam te geven. De stad zou de naam krijgen van de god die het nuttigste cadeau gaf aan de stad. Poseidon, god van de zee, sloeg met zijn drietand op de Akropolis en maakte hiermee een zoutwaterbron (daar kon niemand iets mee). Athena liet de eerste olijfboom groeien door met haar voeten op de grond te stampen. Athena won omdat haar boom vruchten, olie en hout gaf en de stad kreeg haar naam. De olijfboom werd een heilige boom en het symbool van vrede.

De foto's moeten de rest van het verhaal vertellen. Na anderhalf uur is de tour voorbij. We nemen afscheid van Daphni, geven haar een tip en lopen nog een laatste rondje; het blijft fascinerend. We banen ons een weg naar beneden door diezelfde trechter als vanmorgen en lopen naar ons hotel. Frank z'n voet is toch wel dik dus besluiten geen grote wandeling meer te doen. Nee, we gaan met zo’n treintje door het centrum rijden; hoe toeristisch wil je het hebben. Voor €5,- pp rijden we 40 minuten een rondje. Leuk, maar wij bevelen dit niet aan. Er zijn ongeveer 7 stops waar je uit kan stappen maar dat heel goed te belopen is. Het is een klein stukje terug lopen. Om de hoek van Adams Hotel zit een pleintje met horeca waar we een koude versnapering pakken. Terug op eigen balkon kan Frank lekker even zijn voet hoog leggen.

We doen een hapje iets verder bij ons vandaan en wel hij Abibayio. Iets minder toeristisch maar zo lekker. We lopen er met een omweg heen over de Pedestrian way. Deze loopt helemaal om de Akropolis heen. Na het diner lopen we terug en nemen de verkeerde straat. Komen we daar toch in een gezellige wijk terecht. Bij een restaurant Little Kook genaamd is het al Halloween. We kijken onze ogen uit. Om de hoek zit een piepklein kerstwinkeltje. Natuurlijk zijn we daar even naar binnengelopen. We lijken wel kinderen in een snoepwinkel...... 🤗 Het is hier in de omgeving erg gezellig met veel restaurants en winkels. Athene is groot maar zeker de moeite waard. Een dagje extra had makkelijk gekund. Maar dat is niet zo. We lopen naar ons hotel en in gedachten zeggen we deze stad gedag. We hadden niet gedacht dat het zo'n leuke stad was, althans het centrum.

Morgen vliegen we terug naar Nederland en kunnen terugkijken op een geslaagde vakantie. We hopen dat jullie ook weer een beetje meegereisd zijn. Bedankt voor jullie reacties, dat vinden we zo leuk om te lezen.

Misschien vast een kleine vooraankondiging: 3 april 2024 gaan we voor het eerst een cruise maken. Hou je blog in de gaten tegen die tijd. Wij hopen jullie dan weer mee te nemen.  😜

1. Paulien Hoge:
    19 september 2023
    Het laatste verhaal weer levendig opgeschreven, Dankjewel dat we zo mee konden reizen met jullie
    Frank, sterkte met je voet
    Goede reis naar een herfstachtig Nederland...
  2. Margot Ratelband:
    19 september 2023
    Bedankt weer voor het leuke en mooie reisverslag
  3. Jeanette:
    19 september 2023
    Je hebt het weer zo mooi beschreven dat het lijkt alsof we meereizen. Griekenland blijft de moeite waard.
  4. Bak Ria:
    20 september 2023
    Ik heb genoten van jullie vakantie dank je wel goede reis terug
  5. Silvia Dingemanse:
    20 september 2023
    Wat een mooie ervaring, jammer van Frank's (witte) voetje🤪. Super leuk om jullie verhalen te lezen, we blijven jullie volgen. Veel liefs van Henk en Sil uit Rotjeknor
  6. Linda:
    21 september 2023
    heb nu al je verslagen van de reis gelezen. Je schijft zo leuk dat het lekker wegleest. En dan die mooie foto's erbij. Dankjewel. Ik kijk uit naar je reisverslagen van de cruise.