Dag 18, Bilbao

21 juni 2023 - Bilbao, Spanje

Zijn jullie ons al zat???? Wij zijn nog niet klaar hoor. Vandaag nog één week te gaan.

Zo, dit bed en de "dierentuin" van de buren laten we voor wat het is. Na ons dagelijks ritueel stappen we om 08:30 uur in de auto op weg naar Bilbao. We rijden voor de laatste keer door de prachtige bergen van de Picos de Europa. Het is droog en met 15 graden zeker niet warm. Als echte toeristen wel de korte broek aangetrokken in de hoop dat het straks warmer wordt. Hier heb je geen last van files dus het rijdt lekker ontspannen, hoewel Frank wel moet blijven opletten. De weg is smal en heeft heeeeeel veel bochten. Na een kleine twee uur zijn we de bergen uit en rijden de E 70 op. Het begint te regenen en dat houdt niet op tot we in Bilbao zijn.

We zijn iets te vroeg om in te checken in ons hotel in Bilbao en pakken even een moment van rust op een terrasje achter. Hier is een leuk plein vol met terrasjes. De bovenbeenspieren zijn zo gevoelig dat zelfs lopen zeer doet. Trap op en af is helemaal een hel. Ik zoek nog eens een leuke wandeling uit. 😳

We halen de spullen uit de auto en krijgen kamer 204. Een prachtige kamer aan de voorkant uitkijkend op een parkje en wat bezienswaardigheden. We zetten de spullen neer en gaan beginnen aan een wandeling die we van internet hebben geplukt. Bilbao is compleet anders. Weinig oude gebouwen waardoor het niet de typische Spaanse uitstraling heeft. We lopen in het wat nieuwere gedeelte en steken een prachtige brug over met de naam Zubizuri. Een klein stukje verderop nemen we de Funicular de Artxanda, een kleine trein die je naar boven brengt. Het is ondertussen gaan miezeren waardoor het uitzicht niet zo goed is. We kunnen ons goed voorstellen dat je bij mooi weer een prachtig uitzicht over de stad hebt.

We gaan met de eerstvolgende trein weer mee naar beneden en vervolgen de wandeling. We lopen langs de rivier en komen uit bij het beroemde Guggenheim museum. Het is een van de belangrijkste musea voor moderne kunst en zorgde voor een grote groei van de toeristensector van de stad. Het is een fascinerend gebouw om te zien. Aan de achterkant staat een mega grote spin genaamd Mamá. Deze metalen reuzenspin van tien meter hoog is van de Franse kunstenaar Louise Bourgeois. Onder de spin hangt een mandje met 26 eieren. Het verbeeldt sterkte, bescherming en slimheid.
Tussen de poten van de spin door is nog net een ander kunstwerk zichtbaar, een zuil glimmende bollen van Anish Kapoor. We maken er natuurlijk foto's van maar met die grijze lucht mist het iets. Als we aankomen aan de voorkant van het museum staat daar een reusachtige puppy van bloemen. Erg mooi gedaan.

We lopen verder en komen bij het Azkuna Zentoa. Een prachtig cultureel centrum, een voormalige wijnopslagplaats. Nu een zwembad en bioscoop. De steunpilaren aan de binnenkant zijn naast functioneel ook nog eens prachtig om te bekijken. De ontwerpen verschillen stuk voor stuk van elkaar en representeren onder andere de prehistorie, renaissance, maar ook barok, China of art-deco. Erg leuk om te zien. We lopen ook het centraal station even in om een prachtig glas in lood raam te bekijken.

Als we richting ons hotel met de naam Sercotel Arenal Bilbao lopen hebben we er toch weer ruim 7km op zitten. We wandelen nog even door om de vintage wijk achter ons hotel te bekijken. De straatje zijn enig maar de winkels zien er verpauperd uit. Tijd om onder de parasol een drankje te toen. Niet voor schaduw maar om te schuilen voor die vieze miezer. We bestellen naast een wijntje ook een tapas bord to share. Wat we precies gegeten hebben weten we niet maar wel dat het smakelijk was. En dat een wijntje hier €1,60 kost maakt het plaatje helemaal compleet. Oké, met wat zon zou het helemaal af zijn geweest.

Het is alweer 19:30 uur als we onze kamer binnen stappen. Voor het hotel is het een gezellige boel. Er speelt een orkest de sterren van de hemel en ondanks het weer is het er druk. We gooien ons raam open en genieten mee. We zijn hier maar 1 nachtje. Morgen verruilen we Spanje voor Frankrijk.

Ook nog wel even een leuk weetje. Het weekend van 29 juni start hier de tour de France. Heel veel palen, zuilen en andere items hebben hier nu al de kleuren van de tour.