Dag 2, Limerick

5 juni 2022 - Limerick, Ierland

Heerlijk geslapen tot 06:00 uur. Dit wordt geen uitslaap vakantie. Het is hier 1 uur vroeger dus kijken we nog even Hart van Nederland van gisterenavond onder het genot van een bakkie. Het tragische nieuws van het vermiste jongetje Gino slaat in als een bom. Het zal je eigen kind maar zijn. 😔 Na 2 bakkies is het tijd voor het ontbijt. Een heerlijk Engels/Iers ontbijt zonder de bonen en bloedworst. Brrrr, daar gruwel ik van. Gisteravond al even her-ingepakt zodat de grote koffer in de auto kan blijven voor de aankomende drie dagen en we alleen de trolley koffer mee hoeven te nemen.

We checken uit en zetten koers richting Limerick. Het regent als we wegrijden en de thermometer in de auto geeft 10 graden aan. Typisch Iers weer. We stellen Tommy in op vermijd snel- en tolwegen en Lough Gur, een meer in County Limerick. Het meer vormt een hoefijzervorm aan de voet van Knockadoon Hill en een ruig hooggelegen landschap. Het is een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen van Ierland. De weg erna toe is prachtig. We steken dwars het land over van oost naar west. Een lange kronkel weg over talloze heuvels.

Na 4 uur rijden komen we aan. De temperatuur is wel met 2,5 graad gestegen naar 12,5. 😉 Korte broeken weer!!!!. Bijna de hele weg hebben we naar die dansende 'regen voor je raam weghaal stangentjes' zitten kijken. Gelukkig is het tijdens onze wandeling droog en dat is maar goed ook. We klimmen via grote rotsblokken naar boven om het meer en omgeving te zien. Een zonnetje had leuk geweest maar je kan niet alles hebben. De afdaling is trickier. De meeste stenen zijn nat en glad. Als we zonder uitglijders weer beneden zijn rijden we door. De grootste en oudste steencirkel ligt vlak bij Lough: Grange Stone Circle. De steencirkel dateert uit het bronzen tijdperk en heeft een diameter van 45 meter. De cirkel bestaat uit verschillende stenen, 113 in totaal, de hoogste steen is 3 meter hoog. Deze cirkel werd vroeger ook gebruikt voor allelei religieuze zaken. Het voelt wel een beetje mysterieus aan en het is erg uniek dat deze cirkel nog steeds te bewonderen is. We zijn de enige die daar rondlopen. Het begint weer licht te regenen. Snel een paar foto's en door naar het hotel.

Het Strand hotel in Limerick is ons tweede verblijf. Deze ligt aan de snelstromende rivier de Shannon. Deze rivier is 386 km lang, de langste van het eiland. We zijn iets te vroeg en onze kamer is nog niet klaar dus besluiten we eerst een Guinness in de hotel bar te nuttigen. Een stout biertje , donker van kleur en gebrouwen in Ierland. 😋  Als we de spullen boven hebben gezet gaan we toch maar even door de stad wandelen. Het regent nog steeds maar binnen blijven is geen optie. We wandelen langs de rivier, steken de Thomond brug over en komen zo uit bij King John's Castle. Een ruim 1000 jaar oud kasteel. We lopen er omheen want het is al laat en zondag zijn er aangepaste tijden. Lopen met een plu boven je hoofd is niet echt leuk. Je mist toch de wereld om je heen. Het centrum op zich is deels autovrij. Er zijn wel wat winkels open maar er loopt bijna niemand buiten. Het doet troosteloos aan. Na een uurtje houden we bet voor gezien en gaan terug naar onze kamer. Het is dan alweer 17:30 uur. Weet iemand hoe we de klok terug kunnen draaien????? 😝

We hebben in het hotel een tafel besproken wat nu blijkt een goede zet te zijn geweest. Er is nml. één of andere run in de stad waardoor er geen tafel meer te krijgen is. Simpel hoor, we delegeren caesar salade vooraf en als hoofd gerecht een hamburger met friet. Zo niet Jasper (koolhydraatarm) proof maar wel lekker. 🙃 Ondanks de regen toch een super leuke dag gehad. Morgen naar de kliffen van Moher. 🤞dat het droog is we moeten ook de zee op.

1. Monika Geutjes:
    5 juni 2022
    Wij weten hoe je de klok terug zet!!😉😇🤣😊 maar goed na regen komt weer zonneschijn..heerlijk om weer mee te mogen genieten!!💋💋💋k uffel ook aan je hushpuppie van ons..tot het volgende verhaal en geniet maar lekker nu!!