Dag 3, The Cliffs of Moher, Doolin

6 juni 2022 - Doolin, Ierland

Heerlijk bed waardoor super geslapen. We worden weer een uur te vroeg wakker maar dat geeft niets. Koffietje op bed om de dag relaxt te beginnen maakt een hoop goed. Over het ontbijt hebben we ook niets te klagen en als we zien dat het buiten bewolkt maar droog is kan de dag niet meer stuk.

08:15 uur zijn we uitgecheckt en zetten we koers naar Doolin. Bij de plaatselijke pub moeten we om 09:45 uur verzamelen voor de vier uur durende wandeling over de cliffs van Moher. Het is nog steeds droog als we daar na 75 minuten rijden aankomen. Pat Sweeney, onze gids, verwelkomt ons met nog 14 andere wandelaars. We starten met lopen en Pat legt ons uit dat we eerst over zijn stuk land lopen. Deze wandeling van 9 km loopt over meerdere stukken land van meerdere boeren. Hij laat ons de mooiste plekjes zien en kan ontzettend grappig vertellen. De Kliffen van Moher zijn 214 meter hoog. Naarmate de wandeling vordert wordt het steeds stijler, het pad smaller en de afgrond is soms vlak naast je. Frank heeft het op sommige stukjes zwaar met zijn hoogtevrees. Mijn telefoon maakt overuren wat betreft foto's maken. Als we bijna bij het bezoekcentrum aankomen waar de bussen vol mensen gedropt worden voor een bezoek van anderhalf uur begint het te miezeren. Het laatste stukje is een behoorlijke klim. Mijn tong hangt letterlijk op mijn knieën maar...... we did it......🤗 We zijn van 0 naar 214 meter hoogte gelopen. Dat wordt spierpijn morgen. Het weer is nu echt slecht en het zicht nog slechter. Een busje brengt ons terug naar Doolin waar we met de auto naar de pier van Doolin rijden. Om 15:00 uur staat er nog een boottochtje van een uur op het programma. Als het weer beter zou zijn geweest hadden de kliffen vanaf het water een mooiere aanblik gehad. We hadden een lekker plekje achterop de boot tegen de kajuit in de luwte.

We zijn nu toch wel wat gaar maar gelukkig zit onze volgende B&B op 10 minuten rijden. Het is een hele kleine room with a view. Helaas is de view ver te zoeken. 🌧 We bestellen vast een taxi om vanavond naar Doolin te gaan. Ik hoor jullie denken.... "een taxi, jullie hebben toch een auto"? Ja, die hebben we maar vanavond gaan we wat eten en drinken in een plaatselijke pub met live muziek. Nu kan Frank ook wat drinken. Na een verfrissende douche en een ritje met een aardige taxichauffeur komen we aan in O'conner's pub. Het is mega druk en het plekje wat we toegewezen krijgen om te eten is niet om over naar huis te schrijven. Een soort zijlokaal dat vreselijk hol klinkt en propvol zit. Ik weet niet of één van jullie wel eens bij La Cubanita heeft gegeten. Nou, daar is dat niets bij. We nemen iets simpels zodat we na het eten richting bar kunnen schuiven. En dan ineens is het zo gezellig. In het midden van de pub zitten allemaal locals die hun muziek instrument hebben meegenomen en samen muziek spelen. Vooral Keltische muziek die zo herkenbaar is. Om 22:00 uur staat de taxi weer voor en sluiten wij deze mooie dag af.

Morgen een lange maar mooie rit voor de boeg die eindigt in Killarney.

1. Cenda:
    7 juni 2022
    Pittige klim zo te horen, maar het waard. Prachtig uitzicht.
    En hoe gezellig, live muziek ten midden van een restaurant/ pub. Ik hou er van.
  2. Yvonne:
    8 juni 2022
    Heel herkenbaar allemaal, zijn wij ook geweest. Veel plezier nog
  3. Saskia:
    8 juni 2022
    Inderdaad wat een hoogte prachtig landschap en leuk Keltische muziek genieten😊😉