Dag 6, met de boot naar Chios.

9 september 2023 - Chios, Griekenland

Leuk hotel, prima wifi maar vreselijk harde bedden, althans voor mij. Frank heeft goed geslapen. Na ons koffie ritueel de koffertjes opnieuw ingedeeld. We hebben nog twee flessen wijn over en die willen we niet los in een plastic tasje mee zeulen. Als we aan het ontbijt zitten op het buitenterras zien we een ferry aan de overkant aanmeren en dan zie je pas hoe ver weg we zitten van de port.

We stallen onze spullen bij de receptie en gaan Samos stad verkennen.

Met een inwoneraantal van meer dan 12.500 mensen (meer dan een derde van de totale bevolking van het eiland!) is het de grootste stad van het eiland. Het gebied rond het Pythagoras-plein is het drukste gedeelte van de stad. Midden op het plein staat een leeuw op een sokkel, het symbool van moed en de opoffering die de Samioten hebben betoond tijdens de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog tegen de Turkse overheersing. Tot zover een stukje geschiedenis. Deze stad is net als zoveel andere steden en dorpen tegen een heuvel aangebouwd. Als je zin hebt kun je 300 treden omhoog lopen voor een mooi uitzicht. Wij passen en slaan dit over. We lopen verder over de boulevard en het winkelstraatje erachter en dan heb je het wel gezien. Het is niet echt een leuke stad in onze ogen; veel vervallen huizen en gebouwen waarvan een aantal zelfs gestut. We lopen terug richting het enige strandje dat deze stad heeft genaamd Gagkou Beach. Hier drinken we wat op een terras maar omdat de muziek vreselijk hard staat houden we het hier niet lang vol. Nee, we zijn nog geen bejaarden maar als ruim 90 decibel je oren in tettert ben je snel weg hoor.

Dit is zo'n in between dag. Geen kamer meer, teveel uren over om deze stad te ontdekken en de zee willen we ook niet meer in omdat je dan voor je gevoel "vies" de boot op stapt. Eigenlijk loop je een beetje met je ziel onder je arm. 🫣 We lunchen bij Welcome en krijgen weer een tafel aan het water. Ook de gyros is hier voortreffelijk. Daarna gaan we het laatste uur op het grote balkon van ons hotel zitten tot om 16::00 uur de taxi komt.

We zijn vroeg bij de bootterminal. Alles gaat hier op z'n Grieks. Er komen steeds meer mensen en auto's en iedereen loopt hier als een kip zonder kop rond. Wij bekijken het van een afstand al zittend op een trap. Niets leuker dan menen kijken toch? De boot komt een uur te laat aan en ook het lossen lijkt een zooitje. Iedereen doet maar wat terwijl er een één of andere zenuwelijer in een uniform constant op een fluitje staat te blazen, waarschijnlijk in de hoop enige orde in deze chaos te scheppen. 🤪 Dan mogen wij naar binnen. Drie kwartier later dan gepland vertrekken we. Het is ondertussen 18:30 uur maar ach, we gaan in ieder geval. Een uurtje later is de zonsondergang en die is hier op zee prachtig. Overal staan mensen foto's te nemen, het blijft toch iets magisch als je die koperkleurige bol de zee in ziet zakken.

Als we praten over 'verbeter de wereld begin bij jezelf' dan doet deze boot daar zeker niet aan mee. Zwarte of moet ik zeggen pikzwarte wolken vliegen uit de pijpen. Dit ding ronkt, dreunt en overal aan boord mag gerookt worden. Lang leve de EU. 😬 Na 3 uur varen komen we aan in Chios. Het is nog lekker warm en na 5 minuten lopen over de kade vol restaurants zijn we bij ons hotelletje. De sleutel haal je op in de winkel eronder. Een kamer met 3 bedden, een douche en toilet en that's it. Simpel, goedkoop dus precies goed voor één nacht. De douche heeft wel betere tijden gekend. Hij blijft alleen hangen als hij aan is, er loopt meer water uit de slang dan door de douchekop en toen Frank het toilet doorspoelde stond ik letterlijk onder bloedheet water. Maar we klagen niet, we zijn schoon. Ondertussen is het 23:00 uur en besluiten we op ons balkon wat te drinken. Ons uitzicht is een miljoenen jacht. Niet normaal, wat doen wij fout...... 🤣🤣 Morgenochtend halen we een auto op voor twee dagen en rijden we naar ons ons "spookhuis". Daarover morgen meer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paulien Hoge:
    9 september 2023
    Prachtige foto van die zonsondergang.....
  2. Bak Ria:
    10 september 2023
    Wat is het prachtig daar mooie fotos