Dag 5, laaste nachtje Samos.

8 september 2023 - Sámos, Griekenland

Na een super leuke avond toch voor de wekker wakker. Het was te laat om ons verhaal met foto's af te maken dus dat heb ik gedaan voor ik Frank om half 7 heb wakker heb gemaakt met koffie. Alles bij elkaar gezocht en ingepakt voor we voor de laatste keer hier in het Nisea hotel gaan ontbijten. Ze denken dat je iedere ochtend uitgehongerd bent. Voor € 9,- kan je er weer vol tegenaan. We hebben gisteren de auto al afgetankt. Waar we oorspronkelijk wilden tanken voor €1,93 kon niet meer, benzine op. Dus doorgereden en €1,97 betaald. Voor de Grieken zijn deze prijzen trouwens behoorlijk duur.

We rijden binnen 20 minuten naar Vathy, hoofdstad van Samos, waar we onze laatste overnachting hebben in Mirini Hotel. De keuze voor dit hotel was omdat het op loopafstand van de port (haven) was. Foutje, bedankt..... de port dichtbij is voor en naar Turkije.  Onze port ligt aan de andere kant van de baai. Geschatte loop afstand....... anderhalf uur. 😳 Je snapt dat dat niet gaat gebeuren. Lang leve de taxi. Weer zijn we blij dat we het ter plekke even hebben nagevraagd. .

We hebben eerst de auto langs de weg van het hotel gezet met de sleutel onder de mat. Binnen de koffertjes gestald en Vathy ingelopen. (Daar kwamen we achter dat boot gedoe) Zo fijn dat je morgen niet voor deze verrassing staat. Na dit uitzoekwerk zijn we doorgelopen naar het busstation. Busstation is een groot woord. Er hangt een vaag bord aan de gevel die je vertelt dat je hier moet zijn. We nemen de bus naar Kokkari voor € 1,60 pp. Stappen in, nemen plaats en na een paar minuten komt de chauffeur langs om af te rekenen. We krijgen keurig een bonnetje wat hij van zijn boekje afscheurt. Het is of je 30 jaar terug gaat in de tijd. 🤭 Met een minuut of 18 staan we in Kokkari. We wandelen door het dorp om aan het eind van het dorp het strand op te lopen. Dit strand ligt vol met pebble stones en gepensioneerden die zwart geblakerd zijn. We lopen over dit strand terug. De zee hier is een stuk ruiger met een fantastische branding.  We balen ervan dat we de zwemkleding niet mee hebben. Ooit......

Na "gekleund" te hebben  over dit strand komen we aan bij pension Manolis. Cocky, mijn collega is hier net twee weken geweest. We doen even de groeten namens haar en haar man en wat gebeurt er: Maria, de vrouw van de eigenaar zegt: "ik heb iets voor jullie". Ze brengt een kaart en twee ouzo's met complimenten van Cocky en Frank, haar man. Hoe leuk is dit!!!! Wat een leuk plekje is dit en  iedereen is erg aardig.  We blijven nog wat hangen voor we met de taxi terug gaan naar ons hotel.

Frank kletst honderd uit met die jongen over zijn Skoda. Taxi's zijn hier 90% Skoda's. Wij hebben vorig jaar onze Skoda ingeruild maar ik mis de ruimte soms nog wel. We betalen de rit en geven hem een goede tip. Voor de nieuwe Skoda waarvoor hij aan het sparen is. 😉

Hotel Mirini is simpel maar kijkt wel uit op de stad Vathy. De kamer voldoet voor één nacht. Op het balkon is het al snel te warm dus we lopen even naar de zee om af te koelen. Ik blijf als een soort malloot bewegen vanwege de bijtvisjes als Frank een beet voelt in zijn arm. Ik zei nog: "blijf bewegen!!!!". Ook wordt hij nog een keer in zijn kuit gepakt. Hij ziet die beestjes ook gewoon zwemmen maar pakken lukt niet. 😳

Na dit avontuur is de douche goddelijk en de airco nog beter. We maken ons klaar om te gaan eten bij Welcome. Een Griekse taverne aan het water op 6 minuten lopen van hier. Wat een super leuk restaurantje is dit. Het eten is ook lekker en onder het genot van een drankje zie je de zon achter de berg verdwijnen.  Moet ik wel zeggen dat wij een tafel hebben gekregen aan de waterkant. (🤫 hebben we via SMS gevraagd). Na het diner schuiven we ons kleine balkon op om van de verlichting van Vathy te genieten. Morgen gaan we nog een paar uurtjes door deze stad lopen voordat de ferry ons naar Chios brengt. Eiland nummer 2 van onze "proevrij".

1. Floris:
    8 september 2023
    Wat geweldig weer!
  2. Monika Geutjes:
    9 september 2023
    Wat een leuk verhaal weer en ja zo te lezen zijn jullie beiden zo lekker om op te eten😂😂😂👍💋
  3. Linda:
    9 september 2023