Dag 6, D’n Flaestoren

4 november 2020 - Diessen, Nederland

Daar zijn we weer...

Wij kunnen hier wel aan wennen. Wakker worden, koffie op bed en het laatste nieuws even kijken. 😉 Na het ontbijt nog even een wasje op de tijdklok gezet en de wandelschoenen aangetrokken. Eerst even langs het infopunt in Hilvarenbeek om een route te halen die we kunnen lopen in het natuurgebied "de Utrecht".  Het is een route van 7.5 km. We parkeren de auto bij Herberg "in den Bockenreyder" die er prachtig bij ligt op deze zonovergoten dag. Helaas is hij dicht dus koffie denken we er maar even bij, zijn we ondertussen wel gewend. Vanaf hier is het een kleine km lopen naar D’n Flaestoren. Je hebt hier een uniek uitzicht over het gebied...

De toren is gemaakt van 8 bomen van het landgoed zelf, elk zo’n 25 meter lang en 3000 kg zwaar. Met z'n slanke stalen kolommen is er een open structuur gecreëerd waarin, door een afwisseling van trappen en bordessen, een makkelijk te belopen route naar het uitzichtbalkon op 22 m hoogte leidt. Vandaar en vanaf elke traptrede er naar toe, heb je een prachtig uitzicht over het niet toegankelijke deel van het natuurgebied De Flaes en het Goorven en de bossen er rondom heen. Je kunt tot in België kijken!

Helaas was die mevrouw van dat info kantoor ons even vergeten te vertellen dat je alleen die toren kan beklimmen door één euro in een kastje te gooien zodat je door een draaideur naar binnen kan. Sh*t, die had ik net bij die mevrouw uitgegeven voor dat route kaartje. Je ziet hier ook niet veel mensen en die paar die wel wel tegen kwamen konden niet wisselen. 🤔 In de toren loopt op dat moment een moeder met haar zoontje en die heeft nog één euro los in haar zak. Je voelt hem al aankomen...... Wij hebben ons samen in die draaideur geperst en zo zijn we toch nog binnen gekomen. En waar ik al bang voor was gebeurde. Frank is nog niet halverwege en ja hoor, daar zijn die zweethandjes weer en de hoogtevrees heeft het weer gewonnen. Ik loop door en inderdaad het uitzicht is adembenemend 😲 Boven staat er een metalen paal waarop staat waar je naar kijkt. Ik schiet een paar foto's en vervoeg mij weer bij Frank die weer netjes naast de toren staat. Vanaf hier gaan we de boswandeling maken.

Het is perfect wandelweer, kan eigenlijk niet beter. Het is een route die je door middel van knooppuntnummers kan lopen. Het was even zoeken maar als je de route eenmaal gevonden hebt is het erg leuk om te doen. We lopen langs het riviertje de Reusel, over paden die dan weer omhoog en dan weer omlaag gaan en over bospaden die vol met bladeren liggen en vol met kleur zijn. Het is er rustig en we genieten van elke geluidje en de geur die het bos voortbrengt.  Al met al hebben we toch weer 9 km in de benen zitten en rijden wat rozig naar "huis".

Na een late lunch, gevulde peer met geitenkaas en walnoten uit de oven, hebben we de boel weer bij elkaar gezocht en de kofferbak alvast gevuld. Morgen gaan we door naar Giethoorn voor twee nachtjes. Vanavond hier de gourmet weer aangedaan, goed alternatief voor een BBQ en na nog een laatste uurtje onder de sterrenhemel in de jacuzzi sluiten we hier de avond af. Wij raden Duc de Brabant zeker aan. Je hebt hier alles en in de omgeving is genoeg te doen.

PS: we hebben net wel te horen gekregen dat het sauna complex is Enschede wel open blijft voor hotelgasten maar dat vrienden die zouden komen in Aalst niet meer mogen komen. 😥

1. Monika Geutjes:
    4 november 2020
    Wat een mooie belevenis weer en knap van Frank de om het toch te proberen...weet wat het is...nou .kanjers nog vele mooie belevenissen gewenst en tot snel weer thuis!!
    Groetjes John en Moontje 👍💋💋
  2. Paulien Hoge:
    5 november 2020
    Wat een schitterend weer hebben jullie!! Geniet ervan
  3. Karin Verbrugge:
    5 november 2020
    Helaas zit 't er voor ons niet meer in maar voor jullie nog heerlijke dagen ge iet ervan en als jullie thuis zijn gauw 'n borrel doen 😘