Dag 7, Alicante

10 juni 2023 - Alicante, Spanje

Het is 05:55 uur als ik wakker word. Dat voor de wekker wakker worden ben ik dus nog niet verleerd. Met alleen avond- en nachtdiensten heb ik helemaal geen wekker meer. Koffie met Hart van Nederland in bed en zie ik daar mijn collega ineens in beeld verschijnen. Iets over wel of niet topless zonnen. Voor we naar het ontbijt gaan brengen we alvast wat spullen naar de auto. Je kan het maar kwijt zijn toch! We zijn de enige die zo vroeg ontbijten. Twee broodjes en een cake voor onderweg nemen we ook gelijk mee. Het is een lange rit en dan is een broodje wel fijn om te hebben. Op de kamer koffie gemaakt voor onderweg, tanden gepoetst en nog voor 08:00 uur rijden we de parkeergarage uit.

Omdat het zaterdagochtend is, is het lekker rustig op de weg en dat is maar goed ook. De ene na de andere weg is afgesloten. Gelukkig weet onze Tommy nog wel wat andere routes waardoor we redelijk snel op de Avinguda Diagonal rijden, een 13 km lange weg dwars door de stad die van de afslag Barcelona tot aan het strand loopt; hierdoor zijn we zo de stad uit.

We rijden 275 km op de snelweg voor we stoppen in het plaatsje Benicassim. Dit is een populaire badplaats met een prachtige boulevard. Hier strekken wij even de benen en bezoeken het toilet. We vervolgen onze weg maar niet voor we de tank vol gegooid hebben. De prijs van benzine is hier € 1.69 wat dus iets goedkoper is dan in Nederland. We blijven nog even op de snelweg tot we Valencia voorbij zijn. Deze stad hebben wij in 2018 bezocht. Na Valencia geven we Tommy opdracht om de snelweg te mijden. We rijden letterlijk door rijstvelden en vervolgens door sinaasappel boomgaarden. Als we deze snelheid aanhouden zijn we vanavond pas in Alicante. We besluiten de snelweg te nemen die deels langs de kust loopt. Zo, nu schieten we lekker op. De weg loopt hier en daar ook door de bergen. Echt prachtig om te zien. De lucht wordt steeds blauwer en graadmeter is ondertussen opgelopen naar 32 graden.

We verlaten de snelweg om Benidorm te zien, je weet wel, die stad voor overwinteraars. OMG..... 🙈 één en al grote torenflats doemen voor ons op. Bij de boulevard spring ik even uit de auto om een foto van de kust te maken. Dit zou niet onze vakantie bestemming zijn. Met gierende banden rijden we deze stad weer uit. Nog 3 kwartier te gaan zonder snelweg. Frank is er ook wel een beetje klaar mee. Dit laatste deel is fantastisch. Al slingerend door de bergen met uitzicht op de kust komen we aan in Alicante. Weer 580 km van de banden afgesleten. 😜 Hier zijn de gebouwen gelukkig niet zo hoog. Er staan zeker flats, ons hotel Maya is er één van. We zitten op de 10e verdieping wat ook gelijk de hoogste is met uitzicht op zee. We hebben een soort inpandig balkon waardoor Frank er goed kan zitten. Dit hotel is een tussenstop waar we maar één nacht blijven en daar leent deze zich prima voor. Niet te duur met ontbijt. We gaan even op dat balkon zitten voor we de stad ingaan. Gegluurd bij het zwembad maar daar wil je niet zitten hoor. Op naar het centrum! Ook hier een mooie wandel boulevard langs het strand waar we in de schaduw een terrasje pakken. Nou, die Mojito laten wij ons goed smaken, de rum zijn ze in ieder geval niet vergeten. 🤭

Nu is het dan echt tijd om door de stad te lopen. Het centrum van Alicante is heel gezellig. We vallen met onze neus in de boter. Er is een parade vanwege het begin van de zomer. Jong, oud, man, vrouw alles loopt mee. De muziek staat kneiter hard maar dat deert niemand. Iedereen danst en zingt mee. Wat een gezellige boel is het hier. We blijven even staan kijken en we schieten wat foto's. We lopen nog even kris kras door de stad waar veel mensen gezellig op terrassen zitten en het weekend vieren. We lopen richting restaurant Bodeguita 1999. Omdat het hier in Alicante ook heel warm is eten we lekker binnen. Knoflook garnalen vooraf  een stukje vlees als hoofdgerecht met een typisch Baskisch bijgerecht. Weer heerlijk gegeten. Als we naar buiten lopen is die parade nog steeds bezig . We kijken nog heel even en besluiten terug te lopen naar het hotel. Halverwege komen we nog een paar opgeschoten jongens tegen die ruzie zoeken met de politie. De vrouwelijke agent was kei hard. Die gasten zijn zo brutaal, zeker als ze in groepvorm zijn. In no time komen er van alle kanten politie wagens aanrijden en dan ineens zijn ze weg. We lopen door langs het strand met een klein briesje in het gezicht. Tegen 22:00 uur zijn we in het hotel en nemen een verkwikkende douche. Het laatste stukje avond brengen we door op het balkon.

Morgen hebben we een hele mooie rit door de bergen om bij onze volgende bestemming te komen. Voor twee nachtjes hebben we een grot woning. Daarover morgen meer.

1. Ria:
    10 juni 2023
    Wat kan ik toch genieten van jullie reis
  2. Paulien Hoge:
    11 juni 2023
    Heerlijk verhaal weer! Alsof ik bij jullie ben, zo goed beschreven
    Veel plezier!
  3. Monika Geutjes:
    11 juni 2023
    Nou wij genieten er ook van!!
    👍💋♥️👋