Dag 8, purullena (Granada)

11 juni 2023 - Purullena, Spanje

Voor het eerst niet goed geslapen. Het bed is voor mij veel te hard. Halverwege de nacht voel ik dat blauwe plekken gevoel alweer bij de heupen. Gelukkig maar voor één nachtje in dit bed. Om 08:00 uur zitten we aan het ontbijt, vroeger kan hier niet. Klokslag 09:00 uur zitten we bepakt en gezakt in de auto. We gaan vandaag de bergen in. Als we Alicante uitrijden valt het ons nogmaals op dat alle gebouwen hier lelijk zijn. Vierkante flats met halfbakken zonwering en/of luiken die de uitstraling hebben alsof je je in een sloppenwijk bevindt. Zelfs die langs de boulevard. Met 10 minuten zijn we de stad uit en rijden de snelweg op. Spanjaarden zijn vreemde rijders. Ze blijven allemaal rijden op de middelste strook. Van cruisecontrol hebben ze nog nooit gehoord. Hoe vaak wij steeds weer dezelfde auto's hebben ingehaald is absurd. Ze trappen het gaspedaal vol in om deze even verderop weer los te laten. 🙄

We gooien de tank nog even vol voor we de bergen inrijden. Hier nu €1.62. We rijden het Parque Regional Sierra Espuña in. Wat is het hier mooi. Gelukkig weinig tegenliggers want qua breedte van de weg hou je niet veel ruimte over. Ook moet je oppassen voor wielrenners. We genieten van deze wegen en nuttigen hier onze meegebrachte broodjes en koffie. Niet verder vertellen hoor maar ik heb hier ook nog aan wildplassen gedaan. 🫣 Na al dit moois rijden we dit bergachtige gebied weer uit. Nadat Tommy de opdracht heeft gekregen om ons naar de volgende bestemming te brengen rijden we een compleet andere wereld is. Plat, dor en vol met druivenranken onder netten. Iets verderop komen we voor het eerst velden tegen die vol liggen met zonnepanelen. Vervolgens rijden we wederom bergachtig gebied binnen. We merken dat we stijgen maar zien het niet. Onze oren vertellen dat het echt zo is, ze klappen dicht. De wegen in Spanje zijn goed te rijden. Na de volgende 75 km staat de omgeving vol met lijfbomen. De bergen hier zijn compleet anders. Ze zien er donker uit met weinig groen. Hoe kan het zoveel verschillen binnen 100 km. Tot aan onze bestemming alleen maar olijfbomen: duizenden, keurig in een rij geplant.

De volgende accommodatie ligt in de provincie Granada aan de voet van Parque Nacional Sierra Nevada en heet Cuevas Almagruz. Deze landelijke accommodatie is gelegen in Purullena en bestaat uit 6 appartementen in indrukwekkend verbouwde troglodiet grotwoningen. Als we binnengelaten worden kunnen we alleen maar 'wauw' zeggen. Wat een fantastische ruimte. Omdat het een grotwoning betreft is het hier zowel in de winter als in de zomers 20 graden binnen. We halen even alles uit de auto om weer orde op zaken te stellen en Frank gooit de eerste was in de machine. We zijn nu een week onderweg en de schone onderbroekjes worden schaars. 😄 Een tweede wasrekje bij de buren gepikt. Die zijn nog niet gearriveerd want verder is er weinig om je was aan op te hangen.

Het is zo lekker rustig, even helemaal niets. Wijntje, muziekje en even iets simpels als een tosti Hawaii. Dit is vakantie...... O ja, onze "huispoes" vindt het ook leuk bij ons. (Zie foto) Twee wassen gedaan die in no time droog zijn. Helaas is onze grotkamer wat aan de vochtige kant waardoor alles klam aanvoelt. Ben benieuwd hoe dat morgenochtend is. Dat is voor later. Nu is het genieten. Morgen de omgeving hier verkennen maar wel zonder wekker. 😛

1. Feja Knaap:
    12 juni 2023
    Wat ziet dat er fantastisch uit!!!!!
  2. Jeanette:
    12 juni 2023
    Prachtige foto's weer. En die kat steelt natuurlijk mijn hart. Veel plezier nog.