Dag 9, de kuiten hebben het geweten

12 juni 2023 - Purullena, Spanje

Helaas is dit bed net zo erg als die in Alicante en dan ook nog een twijfelaar. We houden echt wel van elkaar maar om nou de hele nacht zo dicht tegen elkaar te liggen. ☺️ Geen wekker deze ochtend maar ja, dan ben je toch om 07:00 uur klaarwakker. Ons ontbijt bestaat vandaag uit twee geroosterde broodjes, een cupcake en een kopje thee. Hier zit geen ontbijt bij in en op zondag zijn hier alle winkels dicht dus niets kunnen halen. Wij vinden het prima zo.

Vandaag doen we het rustig aan. Eerst zijn we naar het plaatje Píñar gereden omdat we daar Cuvas des ventanas (grot met ramen) wilde bezoeken. Nee, niet onder constructie maar wel volgeboekt met schoolkinderen.  Niets aan te doen! We rijden via een prachtig stuk weg door de olijfplantages hoog in de bergen. Onze volgende bestemming is Mirador del fin del Mundo oftewel uitkijkpunt; eind van de wereld. Nou, dat was het wel!!!!! We parkeren de auto langs de weg en beginnen vol goede moed aan de 1080 meter lange wandeling. In het begin gaat het nog wel maar gaandeweg wordt het pad steeds stijler en stijler en nog stijler. M'n kuiten staan stijf en mijn tong hangt op mijn knieën maar we gaan stug door. Af en toe even stoppen om op adem te komen en een slok water naar binnen te gieten. De zon doet goede zaken maar voor ons is het nu een plaaggeest. Als we eindelijk boven zijn geven we onszelf een schouderklopje. Dit hebben we toch maar mooi gefixt en het was de moeite waard. Wat een uitzicht. Onze auto beneden lijkt wel een dinky toy. Ik neem de nodige foto's en als we het allemaal gezien hebben beginnen we aan de afdaling. Zeker niet zo zwaar maar wel een aanslag op je knieën. Gelukkig had ik nog een cupcake in de tas want de benen lijken wel elastiek.

De Mazda zet koers naar Guadix, een wat groter plaatsje 15 minuten bij ons verblijf vandaan. Hier doen we wat boodschappen voor vanavond en morgenochtend en rijden dan door naar het oudste gedeelte van de stad gemaand Barrio de las Cuevas. Guadix beschikt over meer dan 2000 grotwoningen. Daarmee is het in Europa de plek met het grootste aantal ondergrondse woningen die ook nog bewoond zijn. Ze zijn niet allemaal even goed onderhouden maar echt, er zitten plaatjes tussen! Vaak zie je niet eens dat er op een bepaalde plek een ondergrondse woning is, maar besef je bij het zien van een witte schoorsteen dat er toch eentje moet zijn. Gekleurde deuren, prachtig wit gekalkte muren, smalle straatjes én de zo kenmerkende witte schoorstenen; het is allemaal heel idyllisch. Er is ook een uitkijkpunt midden in die wijk waardoor je een fantastisch uitzicht hebt.

We vinden het zo wel genoeg en rijden terug naar "onze grot". Het is ondertussen half 3 en een broodje gaat er nu echt wel in. De was opgevouwen, de groenten voor vanavond gesneden; we doen het plaatje weer lekker aan en wat aan het blog gewerkt. Daarna even chillen in de zon, zwemmen en Frank in de schaduw. Wat hebben we het toch slecht.

We eten vandaag vroeg voor Spaanse begrippen omdat de eigenaar van deze grotten ons en onze Nederlandse buren meeneemt voor een zonsondergang maar niet voor we van de restjes van vanvond een boerenomelet hebben gebakken voor ons broodje voor onderweg morgen.

We rijden om 20:00 uur achter hem aan naar het dorp. Daar parkeren we onze auto om vervolgens bij hem in te stappen. Hij heeft een oude Peugeot 8007 die hier rijp zou zijn voor de sloop. Als snel rijden we off road door een bos waar de kuilen in de weg de boventoon voeren. Met behoorlijke snelheid rost hij door dat bos de berg op. We komen gewoon niet meer bij van het lachen en dan ineens zijn we boven. Je waant je hier in de Grand Canyon van Spanje. Zo ongelofelijk mooi en we zijn de enige. Je blijft hier foto's maken. Het enige wat eraan ontbrak van de zon. 😔 Deze had zich uitgerekend nu achter een wolkendek verscholen. Een paar kleine gaatjes hier en daar maken toch dat we mooi plaatjes kunnen schieten. Dit is nog een parel wat nog niet door de massa toerist is ontdekt. We lopen daar ruim een uur rond voor we weer over dat zelfde hoppel bospad naar beneden knallen. De buren blijven in het dorp en wij gaan terug naar de grot. We doen alvast wat spullen in de auto en gaan douchen. Morgen gaan we naar Sevilla met een tussenstop in Ronda.

1. Monika Geutjes:
    12 juni 2023
    Wat fijn dat jullie dit allemaal mochten beleven!! Liefs ons!♥️💋♥️💋
  2. Sandra Hoogland:
    13 juni 2023
    Het ziet er geweldig mooi uit!