Dag 8, even terug in de tijd!!!!

11 september 2023 - Limnos, Griekenland

Na een goede nachtrust, koffie en een tosti even langs de plaatselijke buurtsuper gereden voor de laatste boodschappen. Als alles koud staat wat koud moet, rijden we naar Pyrgi. De rit gaat voor een deel door de bergen en een deel langs de kust. Het is hier zo mooi. De paar asfaltwegen die ze hebben zijn goed berijdbaar en rustig. De rit duurt 1 uur en 15 minuten.

Pyrgi is ook één van de mastiekdorpen. Het heeft een totaal ander karakter dan andere plekken. Dit komt door de geometrische motieven, die xystra heten. Muren en wanden worden grofweg met zwart/grijs zand en witte kalk bedekt. Daarna schraapt men de kalk er weer af in geometrische motieven. Nergens anders ter wereld zijn deze bijzondere tekeningen te vinden. De huizen hier zijn er mee versierd. (zie de foto's) Alleen de mensen wonend of afkomstig uit Pyrgi mogen de xystra-techniek gebruiken.

Voor diegene die niet weten wat mastiek is. Dit is een bitterzoet goedje wat ze uit de mastiek bomen halen. Er wordt kalk onder de boom gelegd dan worden er een paar keer inkepingen in de boom gemaakt waardoor de "hars" ofwel mastiek op de kalk vloeit. Met een speciale techniek wordt dit weer van elkaar gescheiden en verwerkt in o.a. gerechten, medicijnen en make up.

We lopen door de smalle straatjes en bekijken de verschillende tekeningen. Ook de 14e eeuwse mini kapel slaan we natuurlijk niet over. Na koffie op het dorpsplein rijden we door naar Olympi.

Olympi dorp ligt op 10 minuten rijden van Pyrgi. Het dorp werd gesticht in de 13e eeuw en valt op door zijn opmerkelijke architectuur. De huizen zijn zo gebouwd dat de buitenmuren met elkaar verbonden zijn zodat iedereen die naar het dorp kijkt een fort ziet zonder zichtbare openingen; behalve één deur waardoor mensen het dorp in en uit kunnen gaan.
De smalle geplaveide straatjes van het dorp en de imposante bogen geven je een gevoel dat je eeuwen terug gaat in de tijd. De toren die in het centrum van het dorp staat is 20 meter hoog en werd gebruikt ter verdediging bij een piratenaanval. Ook hier lopen we al fotograferend door de smalle straatjes. Dit dorpje is wel een stuk rustiger dan Pyrgi. We rijden verder.

Na wederom 10 minuten rijden komen we bij Mesta. Mesta is ook een middeleeuws dorpje. Het is een van de beroemde mastiekdorpjes. Het is een speciaal dorp omdat het als een vesting ommuurd is. Je vindt er smalle steegjes, veel bogen, en gebouwen van oude stenen en balkons. Voor het eerst zien we dat een kleine touringbus mensen afzet om ook dit dorp te bekijken. We zijn zo lekker aan het struinen door dit dorp dat we verdwalen. We weten niet meer waar de auto staat en bijna alle straatjes hier lopen dood. Na een klein half uur vinden we dat ding eindelijk weer.

Onze buik laat weten dat het tijd is om deze weer te vullen. 🤗 We rijden nog een half uurtje in de richting van ons appartement als we bij Lithi Beach aankomen. Ook hier is het niet druk en we schuiven een terrasje op voor een late lunch. Het is ondertussen alweer 14:30 uur. Na een uurtje houden we het ook hier voor gezien en rijden we in 40 minuten terug.

We hebben eerst bijna een grote roofvogel tegen het voorruit. Pfff dat ging net goed..... maar niet lang daarna knalt er wel een klein zwart/wit vogeltje tegenaan. Of hij het gered heeft weten we niet. 🙈 We zien hier ook langs de weg, tegen de berghelling aan, een hele boel bijenkastjes. Geen huis of imker te zien. Lijkt ons een hele oonderneming om deze lokaties te bereiken. We kijken hier verder onze ogen uit. Chios is werkelijk prachtig. Thuis duiken we de zee nog even in, leggen onszelf in de zon voor we weggepest worden door steekvliegjes. "Wat hebben die mensen toch" hoor ik jullie denken..... nou, niets. We zijn gewoon lekker.

Wat groenvoer en een gebakken ei is voor vandaag wel weer genoeg. We pakken ons koffertje weer in met de schone kleren want morgen rijden we terug naar Chios stad, leveren de auto weer in en gaan dan voor onze laatste nacht op dit eiland een hotel in.

1. Floris & Paulien:
    11 september 2023
    Ziet er tof uit! Blijf vooral genieten en leuke verhalen schrijven; de beestenboel moet je maar op de koop toe nemen 😆
  2. Jeanette:
    12 september 2023
    Wat een fantastische beschrijving weer ondersteund met prachtige foto's. Om jaloers op te worden.