Tot slot..........

30 januari 2015

Tot slot.....

Cuba het grootse eiland van het Caribisch gebied met 11180009 inwoners en bijna 3x zo groot als Nederland, 1250 km lang maar slechts 35 - 150 km breed. Als je goed kijkt lijkt het eiland op een krokodil. In de staart bevindt zich de hoofdstad Havana, Vinales en Las Terrazas, in de buik steden als Santa Clara en Trinidad en in  de kop Santiago de Cuba. De gemiddelde leeftijd is 35.5 jaar. Het gehele jaar door is het met een gemiddelde temperatuur van 25 graden en een luchtvochtigheid van 76,5% goed vertoeven. Cuba heeft twee seizoenen, namelijk een droog en nat seizoen en het is het gehele jaar door zes uur vroeger dan bij ons. Cuba is ook het land van de musquito's. Zij hebben nog het meeste lol van ons toeristen. Vers bloed!!!

Cuba heeft een schat aan historie wat ze ook graag laten zien maar ook de natuur is zeker de moeite waard. Tijdens onze reis hebben we van beide meegekregen en er ook volop van genoten.  Het land waar de mensen hun "El Comendante" Che Guevara nog steeds aanbeden wat je terugziet op straat en hoort in hun liederen. Ook al word je contant op straat aangesproken zijn de mensen aardig en het land geeft je een veilig gevoel. Ze hebben twee munteenheden: Peso Convertible (CUC) en de nationale munt Peso Cubano (CUP). De bevolking wil graag CUC omdat ze daar de luxere artikelen maar ook kleding mee moeten kopen. En dan die oude auto's. Ergens onderweg vertelde een gids ons dat hun auto's op Frankenstein lijken, bijna geen auto hier is origineel. Ze kunnen niet aan onderdelen komen dus dan maar van een andere auto.

De bevolking is het beste af als ze in de toeristensector werken of eigen baas zijn. Eigenlijk wil niemand hier meer dokter of advocaat worden terwijl Cuba een goed onderwijssysteem heeft. Je moet weten dat men tussen de CUC 25 (20) en 40 (32) per maand verdient. Wat de mensen hier vooral doen is hun huis (deels) verhuren oftewel een Casa Particulares runnen. Je slaapt bij de mensen thuis en zij zorgen op hun beurt goed voor je. Een echte aanrader. Of ze hebben een Paladar, een klein restaurant aan huis. Het is, nu nog, heerlijk dat hier niemand de hele dag op zijn mobiel zit te kijken. Internet is er gewoon simpelweg niet. Het enige wat wij gemist hebben is het nieuws. Je weet gewoon niet wat er gebeurt in de wereld.

Wat zeker beter kan is het eten. Culinair kan Cuba nog het een en ander leren. Na een week komt de kip/varken met rijst en zwarte bonen je oren uit en is het een verademing als er een keer stoofvlees op het menu staat. Maar het ergst is nog wel het sanitair onderweg in restaurantjes en bij benzinepompen. Dit is het meest walgelijke dat ik tot nu toe heb gezien en niemand schijnt zich hier druk over te maken. En dan de muziek, in elke gelegenheid staat een klein bandje te spelen maar over het algemeen wel met dezelfde liedjes. Wij konden ze op een gegeven moment gewoon meezingen. Allen verkopen ze hun muziek op cd en koop je die niet dan graag wat Cucjes in het bakje deponeren.

Conclusie: mocht je in de gelegenheid zijn dan is een vakantie naar Cuba zeker de moeite waard. Niet op 1 plek maar wel rondreizen en genieten van de eenvoud. Je zult merken dat wij "verpest" zijn en van alle gemakken voorzien. Cuba tot ziens, me gusta!

Wij hopen dat jullie ondanks de hele bups verhalen achter elkaar toch nog een beetje hebben kunnen meegenieten inclusief de foto’s en video’s. Natuurlijk was dit maar een fractie van alles maar wij wilde het jullie niet onthouden. Volgende reis gaat het vast beter. Tot horens. Frank en Anita

1. Floris & Paulien:
    31 januari 2015
    Alle verhalen gelezen, en het zoals is het gelezen heb was het een afwisselende, gezellige en indrukwekkende vakantie! Bedankt voor het delen van je verhalen.
    Was weer super leuk om te lezen, zelfs achter elkaar!
  2. Fia:
    1 februari 2015
    Dat jullie genoten hebben geloof ik zeker. Je reisverslagen zijn leuk Anita. En natuurlijk de foto`s niet te vergeten en de filmpjes. Leuk meegereisd te hebben.
  3. Yvonne Soolsma:
    2 februari 2015
    Je moet toch eens een boek gaan schrijven Anita, je hebt er gevoel voor. Ik heb genoten van jullie verhalen, foto's, filmpjes.
    Ik denk dat je na al deze indrukken hier in je eigen bedje snel de slaap weer ingehaald hebt. En jullie huid zal inmiddels weer gladgestreken zijn ha ha. Ik kreeg een goede indruk van dit land.
    Groetjes van mij.