Weg in eigen land

23 augustus 2015 - Hoofddorp, Nederland

Hallo vrienden,

normaal gesproken zo ik niet zo gauw een verslag schrijven als Frank en ik een weekendje weg gaan. Nee, dat zou echt te veel worden maar nu hebben we iets leuks gedaan. Zoals vele van jullie weten zijn wij dit jaar beide 50 geworden en heb ik Frank een weekendje Groningen gegeven met als hoogtepunt Wadlopen.

Vrijdagmiddag op ons gemak richting Groningen gereden. Vanaf Lelystad de snelweg afgegaan en binnendoor naar van der Valk hotel Groningen Westerbroek gereden. Ik had een arrangement geboekt met een upgrade naar een luxe kamer met balkon. Ook zat hier twee maal ontbijt en diner in. Het ontbijt op zaterdag was voor ons geen optie omdat we al vroeg weg moesten. Geen probleem, er werd keurig een lunchpakket gemaakt die we al vroeg konden ophalen. Aangezien het prachtig weer was eerst even gelounched en om 7 doorgeschoven naar het volgende terras om daar te genieten van een heerlijke 3 gangen diner. Eerlijk is eerlijk: van der Valk kan dit als geen ander.

Zaterdag om kwart voor 5 opgestaan. Ga je een weekendje weg, moet je vroeg je bed uit. Het is voor een goed doel dus hup aankleden, lunchpakketje opgehaald en er al vast wat van gegeten. Goed geregeld. Om kwart over zes zaten we in de auto. Vanaf het hotel is het 45 minuten rijden en om 7 uur moesten we verzamelen. Omdat anderen verlaat waren vertrokken we een half uurtje laten onder begeleiding van onze gids Volkert. Het begon rustig over wat zompige grasveldjes, vervolgens werd het wat gladder en moest je goed uitkijken dat je niet op je platte..... ging. Uiteindelijk werd het wat meer zand met kleine riviertjes waar je doorheen moest lopen. Onderweg kregen we uitleg over de nodige wildlife en de zeehondjes, waar we er 1 van gezien hebben. De terugweg daarintegen was pittig. Je moest door een slijkveld waar je diep in wegzakte. Je moet proberen door te lopen want anders zak je nog dieper weg en wordt je vastgezogen. Je ziet er niet meer uit en je stinkt vreselijk naar de zwavel. Officieel was dit de zwerftocht van 8 km maar omdat het zo mooi weer was heeft onze gids er 10 km van gemaakt waardoor de tocht geen 3 uur maar 3 1/2 uur duurde. Maar wat een leuke ervaring was dit weer. Iedereen die een beetje fit is zou dit echt een keer moeten proberen.

Teruggereden naar het hotel en na een heerlijke douche hebben we twee fietsen gehuurd. Door een foutje van van der Valk kregen we twee E-fietsen. Wat een luxe is dat. Niet dat we lui zijn hoor maar dit is pas lekker fietsen. We scheurden iedereen voorbij en voor je het wist zaten we in Groningen. Daar hebben we een rondvaartboot genomen. Erg leuk om de stad van het water af te zien. Groningen is sowieso een leuke stad. Daarna nog wat rondgefietst in de omgeving. We konden geen genoeg krijgen van die fietsen. Een hoge brug. Pff kleine moeite in standje 8. We hebben top snelheden van bijna 32 km gehaald. Lachen...

Wederom heerlijk gegeten en na een goede nachtrust, hoe kan het ook anders na zo'n inspanning, zijn we na een super ontbijt richting Pieterburen gereden. Wij waren nog nooit in de zeehondencreche geweest dus ook die hebben wij aangedaan tijdens dit weekend. Ik had al gelezen dat je je daar niet zo heel veel van moet voorstellen en dat is ook zo. Het is een klein maar ze zijn wel goed bezig. Het is tenslotte een zeehonden ziekenhuis en de zeehonden worden hier verzorgd en gevoed tot ze weer uitgezet kunnen worden. Dit alles is mooi in kaart gebracht door grote foto's en teksten en natuurlijk de zeehonden zelf. Wij vonden het leuk om te zien en je moet maar denken dat je 7.50 euro voor een goed doel is.

Ook weer teruggereden zonder snelwegen door prachtige dorpen en gebieden waar je bijna denkt dat je alleen op de wereld bent. Ook nu hebben we weer wegen bereden waar we nog nooit geweest waren. Zo zijn we over de Houtribdijk gereden. Dit is de 29 km lange dijk van Lelystad naar Enkhuizen. En toen kwam het idee om even langs Volendam te rijden voor wat paling. Ik zal maar niet zeggen hoeveel we kwijt waren voor drie personen maar uit eten zou net zo duur geweest zijn. Ach, zo nu en dan moet je eens gek doen. In ieder geval was het weer een geslaagd weekend.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvonne:
    23 augustus 2015
    Nou schat. Alsnog van harte gefeliciteerd hoor! Wat een leuk weekend heb je er weer van gebrouwen. Geniet nog maar even lekker na.
    Groetjes!
  2. Dries van Wijngaarden:
    24 augustus 2015
    Ja 50 jaar worden is wel een feestje waard. Groningen, een vergeten stukje Nederland, meestal bekend van de aardappelindustrie, karton enz. En tegenwoordig door de verzakkingen door aardgaswinning. Pieterburen hebben wij nog bezocht toen Lenie 't Hart nog de baas was. Bij het kerkje recht tegenover de crèche hebben wij nog de tuin bezocht. Er stonden bijzondere orchideeën, die alleen groeien op zoutachtige grond. Blijft nog een vraag? Je schrijft dat jij en Frank deze reis gingen maken, maar in Volendam reken je af voor drie personen. Tikfout? Ach nee, een mysterie gast.?
  3. Sonja Klopper:
    24 augustus 2015
    Hey Anita en frank, wat n heerlijk weekend hebben jullie gehad!! Leuk om
    Het verslag te lezen. Aan alles wat jullie gedaan hebben had je wel
    n week kunnen vullen.
  4. Yvonne Soolsma:
    25 augustus 2015
    Anita en Frank, van harte gefeliciteerd. Leuke foto's en een heel leuk reisverhaal. Iets om te bewaren en te onthouden. Een mijlpaal voor jullie.
  5. Jeanette:
    15 september 2015
    Superleuk en enthousiast verhaal.
    Vrijdag 27 september gaan we het zelf ervaren.