02-08-2015, dag 8 Bristol - Calais

2 augustus 2015 - Calais, Frankrijk

Bonjour,

vroeg opgestaan zodat we precies om 07.30 uur konden ontbijten. Dit is net als de rest van het hotel goed geregeld. Ook heb ik heerlijk geslapen al gaat er niets boven je eigen bed. Omdat we toch met eigen auto reizen heb ik wel mijn hoofdkussen meegenomen. Op wat voor bed ik ook slaap, mijn hoofd ligt super.

Er staat een rit van ruim 500 km op het programma en omdat we vandaag op tijd bij de trein willen willen zijn gaan we Hedgestone vanaf de weg bekijken. Het is nog geen uurtje rijden en we vinden het zijweggetje gelukkig gelijk. Het ligt aan een weg waar je 115 km per uur rijdt en dan moet je ineens linksaf slaan. Dit zijn we al vaker tegen gekomen. Zelfs vanaf de weg is het een groot en imposant bouwwerk van grote keien. Niemand weet tot op de dag van vandaag waar het voor gediend heeft. Dat het een grote attraktie is, is wel duidelijk. Het is nog geen half 10 als wij langs rijden en al heel druk met bezoekers. Na wat foto's rijden we door naar Avebury. Dit is veel minder bekend bij het grote publiek en touringkarren vol met toeristen komen hier bijna niet. Het is ong. 3 kwartier rijden vanaf Hedgestone. Ook hier staan keien die zelfs nog ouder zijn dan die bij Hedgestone. Deze staan in een grote cirkel om een schattig dorpje heen. De entree is gratis, daarentegen kost parkeren 10 euro. We besluiten hier de wandeling, die een uurtje duurt, te gaan maken. Het is prachtig weer dus de benen strekken kan geen kwaad voordat we aan de laatste 4 uurtjes rijden gaan beginnen. Ook hier weet men niet van wat en waar ze voor staan. Natuurlijk doen er allerlei verhalen de ronde over spoken en geesten. Het is een heerlijke wandeling en ook best grappig om te zien maar we moeten verder, de trein wacht niet!

Om 13.00 uur beginnen we toch wel trek te krijgen en omdat we nog van alles in onze "koelkast" hebben zitten gaan we lekker picknicken. We vinden een stadsparkje in Cherstray. Hier op een bankje, genietend van de zon, eten we worst en kaas uit het vuistje. Wat cola en water erbij en het lijkt net echt op picknicken. Ach, het is vulling en wij hoeven weer minder te slepen.

Het laatste stuk gaan we over de snelweg omdat we even vast gestaan hebben bij een wielerevenement. Ondanks dat het zondag is, is is het stervensdruk op de weg. De andere kant op is een grote file maar gelukkig kunnen wij wel doorrijden. Bij Folkestone aangekomen kunnen we zelfs een trein eerder nemen. Althans, dat dachten we. Laat nou juist deze trein vertraging hebben dus uiteindelijk gaan we 5 minuten eerder weg dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Na ruim een half uur komen we in Calais aan en ook hier schijnt volop de zon. Omdat we er al zo'n lange dag op hebben zitten heb ik hier aan de kust een hotelletje geboekt. Kunnen we morgen uitgerust de laatste 400 km rijden die we dan ook zonder snelwegen willen doen. Het hotel ligt niet ver van de terminals waar de boten het kanaal oversteken. Het is een komen en gaan van die dingen. Nadat we de koffer op de kamer gegooid hebben gaan we lekker even zitten op het terras voor de deur, daarna wat gegeten en als afsluiter van de dag een strandwandeling gemaakt. Helaas zien we net de zonsondergang niet helemaal, er ligt een wolkenbandje voor. Niettemin was het heerlijk zo langs het stand met als toetje een ijsje.

1. Yvonne Soolsma:
    3 augustus 2015
    Anita, mooie reisbeschrijvingen, je geeft een goed beeld en zo reis ik mee met jullie avonturen. Indrukwekkend, de kastelen en de keien. Jammer he, dat t weer er over t algemeen wat slechter is. Maar te lijkt me een ervaring om niet te vergeten.
  2. Jeanette:
    4 augustus 2015
    Jullie hebben een mooie reis gemaakt. Typisch Engels, inclusief regen. Je het het weer fantastisch beschreven, Anita. Ik ben gek op het Engelse landschap, de foto's waren erg leuk om te zien.