Au revoir st Malo, hello jersey

11 juni 2017 - Saint-Malo, Frankrijk

Bonjour

Na een ietwat onrustige nacht, die slaapbank van ons maakte allerlei rara geluiden, zijn we met z'n vieren naar de bakker gelopen. Gelukkig zijn die op zondag open. Uiteraard start je de dag met een chocolade croissant; we zijn tenslotte in Frankrijk en die smaakt lekkerrrr.. Het heeft wel wat als je zit te ontbijten met de grote ramen open en uitzicht op zee. Het is nu vloed dus de zee is heel dichtbij en stuurt prachtige grote golven richting de kust. Een lust voor het oog. Na het ontbijt lopen we richting centrum om de standsmuur te bewandelen. Deze is 1.8 km, heel goed onderhouden en omringt het hele centrum. Hij is gebouwd tussen de 12e en de 14e eeuw en in de 18e eeuw nog een keer gerestaureerd. Het weer vandaag is niet zo goed. Het is niet koud hoor maar totaal bewolkt waardoor je toch minder ver kan kijken. We slenteren lekker door en na deze leuke wandeling is het tijd voor een cappucino. Als we om 11.00 uur teruglopen naar ons appartement om de sleutel in te leveren zien we dat de zee zich weer langzaam terugtrekt. Nadat we de sleutel hebben ingeleverd gaan we nog een stuk wandelen want de boot naar Jersey vertrekt pas om 17.10 uur. Eerst lopen we heerlijk over het strand weg van het centrum. Het wordt al drukker en er zijn veel mensen in zee die zich kostelijk vermaken met de golven. Heerlijk met je voetjes door de branding op zoek naar die zeldzame schelp. We besluiten terug te lopen via de boulevard richting het centrum om naar het Fort National te lopen. Dat kan nu want het is eb en dit Fort lig ong 100 meter voor de kust. Echt een raar idee dat hier vanmorgen nog water was en dat je daar nu loopt. We gaan niet naar binnen maar besluiten richting Petit Bé te lopen of moet ik zeggen klauteren. Op het eiland Petít Bé is het graf te vinden van Chateaubriand, een beroemde schrijver uit Saint-Malo en dat kun je net als het Fort bezoeken tijdens laag water. Wat een superleuke middag hebben we gehad die we afsluiten met weer zo'n fantastisch ijsje. Tijd om de auto op te halen en naar de boot te gaan.

We laten Frankrijk achter ons en koersen af op Jersey. Dit Britse eiland ligt 22 km voor de kust van Normandië en is 116 km² groot. Na 1 uur en 20 minuten hebben we de oversteek gemaakt en rijden we links rijdend de boot af. Even omschakelen weer. De zon schijnt volop maar de wind is guur dus een vestje is geen overbodige luxe. Het Apollo Hotel is zo gevonden want die bevindt zich in dezelfde stad St. Helier waar de boot is aangemeerd. Het begin alhier is niet zo geweldig. Na het inchecken moest de auto achter het hotel staan en omdat we nogal veel spullen bij ons hebben laat de receptionste iemand helpen. Nou, die was not amused. Hij liet Frank en Floris helemaal omlopen terwijl hijzelf door de branddeur ging en het na 1 keer lopen al vloekend opgaf. Nadat we de "vrachtwagen" gelost hadden werd het tijd om voor de inwendige mens te gaan zorgen. Al lopend met de stadsgids in ons hand zijn we naar het centrum gelopen. Het lijkt wel uitgestorven hier. Op een enkele toerist na zie je niemand. Uiteindelijk een klein restaurantje gevonden waar naast ons ook een eerste communie was. Niet hoogstaand maar wel goed gegegeten en we doen nog een afzakkerje in onze kamer en laten de dag de dag. Morgen gaan we Jersey verder ondekken en daarvan houden wij jullie natuurlijk ook op de hoogte.

1. Karin:
    13 juni 2017
    Leuk verhaal weer Anita en jullie hebben alweer een paar mooie plaatjes geschoten. De kust/zee verveelt nooit ! Veel plezier met z'n viertjes !