Vandaag een een lange zit

10 juni 2017 - Saint-Malo, Frankrijk

Goedemorgen allemaal

De auto staat afgeladen klaar als we om half 5 wakker worden en ons klaarmaken voor de rit van 860 km. Je kent dat wel, koffie in een termoskan, boodjes gebakken ei oftewel broodje Zandvoort en koekjes voor onderweg. Als we er zeker van zijn dat we niets vergeten zijn (er past toch niets meer in) stappen we om om kwart voor 6 in de auto en halen Floris en Paulien op. De rit vandaag brengt ons van Hoofddorp naar St. Malo in Frankrijk. De eerste stop is nabij Gent. Het is mooi weer dus na de sanitaire stop nemen wij plaats aan een picknicktafel. Voor het eerst krijg ik een vakantie gevoel. Ja, het is echt erg maar tot nu toe had ik het gevoel dat we een weekendje weg zouden gaan. Grappig is wel dat Frank dat ook had.

We rijden verder en in no time rijden we Frankrijk binnen. Ik had thuis al even zitten Googelen waar we zouden kunnen lunchen en/of de benen konden strekken. Dus Tommy staat ingesteld op Amiens. Een leuk oud stadje met een stromend riviertje dwars door stad. Er is vandaag een groentenmarkt waar we onze ogen uitkijken. Wat zijn wij eigenlijk verwend in ons land. Bij ons mag er geen smetje opzitten, moet alles mooi groen zijn en ze verkopen hier kippen met kop. Die beestjes liggen in de vitrine en ondanks dat de oogjes gesloten zijn heb je toch het gevoel dat ze je aankijken. Nou, ik pas. We pakken een terrasje aan het water en nemen alleen koffie. Broodje Zandvoort zit nog in de weg. Na een stop van een uur rijden we verder. Het is een beetje saaie weg die tolweg aan de noordkant van Frankrijk alleen de brug bij Honfleur ziet er wel spectaculair uit. Het is een lange zit dus we zijn dan ook blij als we kwart over 4 aankomen in St Malo.

We hebben een appartementje met uitzicht op zee. Geweldig. Om de zes uur vertoont de zee onder invloed van de zon en de maan een boeiend schouwspel van eb en vloed, dat het strand en de rotsachtige kust blootlegt en weer met water bedekt. Het is en blijft altijd bijzonder om te zien. Het zeewater komt en gaat met grote snelheid en het verschil tussen eb en vloed is gemmiddeld 12 meter. Nadat we een deel van de bagage naar boven hebben gebracht en een drankje hebben gedaan lopen we via de boulevard naar het centrum. Je ziet nu nog een breed zandstrand maar dat is straks wel anders. St Malo is een havenstadje vanwaar morgen onze boot naar Jersey zal vertrekken. De oude stadsmuur staat ernog, die gaan we morgen bewandelen. We lopen de Intra-Muros binnen oftewel de binnenstad en laten ons na de wandeling een koud biertje goed smaken op het terras. Wie doet ons wat. Na een wat mindere maaltijd bij Bistro Jean nemen we verderop in de straat nog een ijsje als toetje. Nou die maakt de dag goed kan ik je wel zeggen. Zoveel smaken heb ik nog nooit gezien en lekkerrrrrrrr.

Als we terug lopen is inderdaad het strand verdwenen. De golven slaan tegen de kadewand aan wat mooie plaatjes oplevert. Vanuit ons appartementje kunnen we de zon in zee zien zakken, dat heeft altijd iets magisch. Een door Frank gemaakte Irish Coffee erbij en dag 1 is een feit. Tot morgen.....

1. Monika Geutjes:
    12 juni 2017
    Hoi lieverd wat fijn om te lezen dat jullie een fijne dag maar vooral veilige rit hebben gehad.Nou zeg ik lekker genieten van deze welverdiende vakantie en we blijven jullie volgen.
    Dikke knuffel van ons voor jullie allemaal! moontje en john