Dag 1, 08-01-2015

8 januari 2015 - Havana, Cuba

08-01-2015, dag 1 (Amsterdam - Havana)

Eindelijk is de dag aangebroken dat we een fantastische reis gaan maken. Gisteren de koffers ingepakt en vanmorgen om 4 uur opgestaan om de laatste huishoudelijke klusjes te doen. Ja sorry ik ben nou eenmaal zo'n muts die het huis schoon achterlaat.
Om half acht de deur achter ons dicht getrokken, het grote avontuur tegemoet. En wat doe je als je naar een communistisch land gaat, precies dan ontbijt je op Schiphol bij MacDonalds. Nog wat parfum gescoord en aan boord gegaan. Ik moet zeggen dat die 10 en half uur vliegen best snel ging. Na wat eten en drinken, af en toe je ogen even dicht doen en een paar films sta je voor je het weet op Cuba. En daar begon het wachten al. We waren keurig op tijd geland maar de gate waar we aan moesten was nog bezet dus wachten daarna liet de man die ons met zijn bordjes moest begeleiden het vliegtuig een meter te ver stoppen. Weer wachten op een pushbacker want een vliegtuig naar achteren rijden gaat zomaar niet. Wat wij gehoord hebben is Cuba sowieso het land van geduld dus wij hebben vast kunnen oefenen. Op het vliegveld werden we opgewacht en begeleid naar ons vervoer. Nou dat was helemaal super (zie foto). Een rammelende, schuddende en wiebelende blauwe Pontiac cabrio uit 1955.
Na een hele leuke rit en de eerste cultuur shock, wat een achterstallig onderhoud, kwamen we aan in Havana stad hotel Park View. De koffers werden keurig naar onze kleine kamer gebracht maar helaas konden we de goede man geen tip geven omdat we van de host op het vliegveld niet mochten wisselen. Door de vertraging moesten de auto's te lang wachten en dat wilde ze niet. Op haar advies moesten maar wisselen in het hotel. Het was ondertussen al 6 uur dus de banken al gesloten. Ons hotel wisselt niet dus op zoek naar een ander hotel. wat een ellende. Hotels willen eigenlijk alleen wisselen aan eigen gasten maar met een trouwe hondenblik van ons is het toch gelukt en konden we eindelijk de dorst gaan lessen.
We zijn maar neergestrekken op het eerste de beste terras omdat het al donker was geworden en wij nog geen idee hadden hoe de stad in elkaar steekt. Nou dan smaakt een koude cerveza (bier) erg lekker. De eerste was een Cristal. Een licht lager biertje. De tweede was een Bucanero. Een wat zwaarder lager biertje met een wat bittere afdronk. Na onze dorst gelest te hebben zijn we een stukje gaan lopen om een hapje te gaan eten alvorens ons kaarsje uit ging. Je wordt hier wel contant op straat aangeproken of je een taxi wil, of je ergens wil gaan eten of dat je wil dansen. Op een gegeven moment op het irritante af.
We zijn uiteindelijk beland bij restaurant La Pinar de Plato . Hier hebben we een simpele maaltijd gegeten bestaande uit wat stukjes rundvlees, zoute rijst, groene boontjes en cassave en dat voor een bedrag van Cuc 6,95 omgerekend 5,50 euro. Het biertje erbij was van het huis.
Na het eten zijn we teruggelopen naar het hotel met weer de nodige aanhangers achter je aan en hebben we om 22.00 uur het licht uitgedaan. We kunnen niet wachten om morgen de camera overuren te laten maken.

Helaas is de wifi hier erg zwak dus voor de foto's zullen jullie nog even geduld moeten hebben die stuur ik later.

1. Monika Geutjes:
    16 januari 2015
    hoi lieverds we wensen jullie een onvergetelike mooie tijd in het verre Cuba.gaan jullie volgen en hopen jullie heelhuids en gezond weer hier in ons koude kikkerlandje terug mogen zien.Veel liefs van john en moontjexxx
  2. Sonja Klopper:
    16 januari 2015
    hey Vakantiegangers, geniet lekker en ben heel benieuwd naar de foto's !! Wij aan het blokken ! XXX
  3. Amy:
    Hoi,
    Heel veel plezier! Zijn benieuwd naar de foto's.
    Dikke kus Bas, Amy en Jax
  4. Jeanette:
    16 januari 2015
    hihiihi, ja dat zijn wel de bekende geluiden over Cuba. Maar daar heb je tenslotte vakantie voor: onthaasten en dat kan daar heel goed. Stoer hoor, om op eigen gelegenheid in het donker daar over straat te wandelen. Geniet ervan en veel plezier.
  5. Sonja:
    Hoi,klinkt goed zeg,veel plezier
    X sonja
  6. Yvonne:
    17 januari 2015
    Hallo schat. Leest goed zo'n eerste dag. Houd de moed en het geduld er in! Heel veel plezier en groetjes .
    Yvonne
  7. René:
    24 januari 2015
    Ik hoop dat jullie van een onvergetelijk vakantie kunnen genieten. Rustig aan :-) en ik spreek jullie snel. Grt Rene & Maureen.