Dag 2, 09-01-2015

9 januari 2015 - Havana, Cuba

09-01-2915, dag 2 (Havana)

De eerste nacht is voor mij altijd iets minder. Gelukkig de airco uitgezet want ik heb het zelfs een beetje fris     gehad. Frank heeft ondanks dat hij de veren voelde goed geslapen. 4 uur was ik klaar wakker. Dan maar douchen. Nou mooi niet! Totaal geen warm water en mijn haar wassen met koud water is geen optie. Dan      maar een beetje poedelen.

Daarna zorgen voor de innerlijke mens. De ontbijtzaal zit op de 7e verdieping en heeft een mooi uitzicht over  de stad. Voor de rest is het simpel ingericht net als het ontbijt. Ieder krijgt een bordje met daarop een plak ham en een plak worst in 4 stukjes gesneden, twee minuscuul kleine blokjes pittige kaas en wat mais. Het hoogte punt is de vers gebakken omelet. Dit alles kun je op een witte boterham of witte sneetjes stokbrood  doen. De koffie is vies, deze smaakt naar chloor.

Na het ontbijt zijn we het centrum ingelopen om te gaan wisselen en daar kwamen we iemand tegen die ons gisteren uiterst vriendelijk had aangesproken. Hij zou ons wel even laten zien waar de Cadeca is. Dit is een goede bank om te wisselen. Zo gezegd zo gedaan, daarna liet hij ons half rennend iets van het centrum zien. Op zich wel leuk want zo zijn we in een hal geweest waar de Cubanen hun gekregen bonnen van de regering  om kunnen wisselen voor rijst en bonen. Ook liet hij zien waar ze dagelijks een broodje kunnen krijgen met een bon en toen kwam het. Hij vloog een trap op met ons hijgend achter zich aan en daar werden wij een woning  binnen gelaten. Ik wist gelijk dat we erin getuind waren. Hij probeerde ons dure sigaren te verkopen en nadat we duidelijk gemaakt hadden dat we daar geen interesse in hadden was de "vriendschap" ook gelijk over. Hij nam beneden vriendelijk afscheid van ons en rende zijn volgende slachtoffers tegemoet.

Om 11 uur een praatje gehad met de host en met de nodige tips zijn we de hele Malecon afgelopen. Dit is DE  place to be, vooral 's avonds. Het is een weg langs de kust waar het water regelmatig tegenaan beukt om met veel geweld op de kade te belanden. Een behoorlijke tippel maar zelf Jan die niet zo'n wandelaar is heeft het   volgehouden. De beloning was een Mojito in hét hotel Nacional de Cuba. Een prachtig gebouw aan de kust  met een mooie tuin en uitzicht op zee. Vroeger kwam hier de maffia logeren. Uiteraard zijn we niet meer teruggelopen maar hebben ons door een prachtige roze/rode oldtimer terug laten brengen.

In de namiddag zijn we door het oude Havana gaan lopen. de Obispo lijkt op de Kalverstraat, niet qua winkels maar wel qua drukte. Ook gekeken op de Plaza de la Cathadral, Plaza de Armas en Plaza Vieja. Bij elkaar toch  weer een wandeling van zo'n twee uur. Eenmaal terug op het Parque Central (dit ligt om de hoek van ons hotel) zijn we neergestreken op het terras van hotel Telegrafo om er niet meer vanaf te komen. We hebben    hier zelfs gegeten en ik moet zeggen niet verkeerd. 3 stukjes vlees (beef, kip en varken) en iets van frietjes voor de prijs van Cuc 18 incl een drankje. Dat is Euro 14,40 en dat is niet duur voor dit soort terrasjes.

Na een geslaagde dag met veel zon en mooie en lelijke gebouwen hebben we na een slaapmutsje in ons hotel om 22.15 uur de dag afgesloten. Het is begonnen met bliksem en onweer dus wat zal de nacht ons gaan brengen?