Dag 3, 10-01-2015

10 januari 2015 - Havana, Cuba

10-01-2015, dag 3 (Havana)

Eindelijk iets later wakker geworden (6 uur) omdat het de hele nacht heeft gedonderd en gebliksemd. Het kwam met bakken naar beneden. Maar helaas ook vandaag geen warm water. Als je de kraan op z'n heetst zette kwam er een pisstraaltje uit waaronder ik het kon uithouden. Toch maar mijn haar gewassen, wat een gedoe op de vroege morgen. Frank volgde mijn voorbeeld. Wat zijn wij ook verwend in Nederland.

Het komt nog steeds met bakken de hemel uit dus we doen het rustig aan. Na het ontbijt lopen we rustig naar het Parque Central en nemen daar onder een overkapping een kopje koffie. langzaam zien we blauwe stukken lucht verschijnen en om 12.00 uur is het prachtig mooi weer. Dit in tegenstelling wat de receptioniste ons vertelde, volgens haar zou het de hele dag slecht blijven.

We gaan een ritje maken met de hop on, hop off bus. Route 1 is een open bus en de gehele rit duurt 1 uur en  45 min. Er wordt in het Spaans en Engels uitleg gegeven maar helaas is dit slecht te verstaan. We hebben een  plaatsje voorin bemachtigd dus lage takken worden door het vooruit opgevangen. Mensen die achter ons  zitten moeten vaak bukken. Ook moet je opletten als je gaat staan tijdens de rit om een foto te maken. De stroomdraden hangen zo laag over de weg dat je ermee om je oren geslagen kan worden met alle gevolgen van dien. Het is een leuke rit en we besluiten om nergens uit te stappen maar foto's en filmpjes vanuit de bus  te maken. Naast zo'n monumentaal gebouw is er verder niets en op deze manier heb je toch een flink stuk van Havana gezien.

Ondertussen het al 2 uur geweest dus tijd voor een drankje. Op naar café El Floridita, dit is HET café waar Ernest Hemingway (beroemde schrijver) zijn Daiquiri's achterover sloeg. Het is er een komen en gaan van  mensen die allemaal een foto maken van zijn bronzen beeld hangend aan de bar. Uiteraard doe ik ook mee  aan deze gekte en we bestellen een Daiquiri. Dit is crushed ice, rum, lemon, sparkling water en suiker. Niet smerig maar na 1 drankje houden wij het voor gezien. Voor ons gevoel hebben we wat we wilden zien en doen gedaan. In het kleine winkeltje om de hoek van ons hotel, wat eigenlijk de naam winkel niet mag hebben omdat er bijna niets in staat hebben we wat water, cola, rum en bier gekocht voor onderweg. 1 liter Club Havana rum kost hier Cuc 5,20 dat is Euro 4,16 is dat niet een lachertje.

Nadat we de "boodschappen" naar onze kamers hebben gebracht zijn we nog 1 keer wat gaan drinken bij Hotel Telegrafo, ondertussen onze vaste stek in de namiddag. Om half 8 besluiten we te gaan eten bij een  Paladar. dat is een restaurant bij de mensen thuis. Het kan variëren van 2 tot 8 tafels. Dona Blanquita op de     Prado 158 was boven en als je gereserveerd had kon je op het balkon eten. Wij hadden dat niet gedaan dus hebben we binnen voor het aquarium gegeten. Volgens alle reisgidsen en verhalen die ik gelezen had moest je hier ( in een Paladar) kreeft eten. Zo gezegd zo gedaan. We vonden hem goed klaargemaakt maar het is niet    echt ons ding. Wij hebben toch meer met vlees. De kreeft incl. 2 drankjes voor ons drieën kosten ons Euro 34,40. Hoe kan het voor die prijs zou je zeggen. Nog een afscheidsborrel aan de bar in het hotel en dan houden we het voor gezien. Morgen gaan we de auto halen en rondreizen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl