Dag 4, 11-01-2015

11 januari 2015 - Vinales, Cuba

11-01-2015, dag 4 (Havana - Vinales)

De dag van reizen is aangebroken. Om half 6 opgestaan om te ontdekken dat we weer geen warm water hebben. Brrrrrr. Dus even snel een onder de koude stralen heen rennen om toch een schoon gevoel te hebben. Havana een stad vol met smog dus die douche is geen overbodige luxe.

Om kwart voor negen de auto opgehaald. Gelukkig waren we nr. 2 want iedereen komt tegelijk en er zit maar 1 mannetje die je papieren regelt, met je afrekent en met je mee loopt naar de auto. dit alles nam al gauw een half uur in beslag. We kregen een grijze Renault Fluence. Een mooie grote auto waar al onze bagage in de kofferbak past. Ik weet niet of er iemand wel eens rondgereisd heeft maar het lijkt wel of je steeds meer bagage krijgt. Paar tassen met boodschappen en een paar tasjes los uit je koffer en het lijkt ineens veeeel meer.

De koffers opgehaald in ons hotel en weg zijn we. Na een korte stop bij het hoofdkantoor van het verhuurbedrijf (er was een lampje stuk) gaan we richting Vinales. We hebben een goede route beschrijving gekregen van de autoverhuurder om bij de snelweg te komen. Tot zo ver ging het goed. Zelf had ik ook een route opgezocht via Google Maps en die meegenomen. Wat een ervaring is dat rijden op de snelweg. Je mag hier 100 maar met die snelheid rij je paard en wagen, fietsers en voetgangers voorbij. Bizar gewoon. En dan zijn er nog die gaten in de weg. Sommige zijn echt mega dus is het wel fijn dat er heel weinig verkeer rijdt zodat je goed kunt opletten. Bij het bordje Vinales van de snelweg afgegaan en daar begint de uitdaging om de goede weg te vinden. Ze zetten pijlen te ver van de weg die je in moet, erg onduidelijk, of ze staan  achter een boom in plaats van ervoor en soms stuurt het bord je de verkeerde kant op. Straat namen kom je bijna niet tegen en alles lijkt op elkaar. We werden aangehouden door een lifter die graag mee wilde naar Vinales maar  onze host had dit afgeraden. Achteraf hadden we naar hem moeten luisteren want wij sloegen een verkeerde straat in en hij riep nog "no no no" voor dat we dat door hadden zaten we 20 km verder. Konden we weer terug en ja hoor daar stond die lifter weer. Hij lachen en weer smeken maar we doen het niet.

Aangekomen bij hotel La Ermita in Vinales worden we blij verrast. Wat een leuk hotel is dat. Het ligt boven op een berg en je kijkt daardoor prachtig uit over een vallei. De kamers zijn ruim en de bedden voelen goed. Er komt zelfs warm water uit de kraan en nu maar hopen dat dat morgen ook nog zo is. We besluiten de rest van de dag hier door te brengen omdat het ondertussen al weer half 4 is en Frank een gaspedaalenkel heeft. Genietend op het terras met een biertje en dit adembenemende uitzicht is heerlijk, wie doet je wat! Het restaurant bij dit hotel heeft voor diner een buffet wat simpel is maar zeker niet verkeerd. Daarna op eigen balkon gezeten met een muziekje erbij en om 22.30 uur breien we er een eind aan. Morgenochtend gaan we  paardrijden door de tabaksplantage, ik moet nu al lachten wij 3en op zo'n beest. Wij zijn niet van die paarden mensen maar je moet het hier wel gedaan hebben dus.......